Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Los treinkaartje NS duurder in 2023

Door Johanne Levinsky
schedule 7 min
location_on [xx]km
Los treinkaartje NS duurder in 2023
De Nederlandse Spoorwegen verhogen de prijzen voor losse treinkaartjes in de 2e klas volgend jaar met 5,5 procent. De prijs voor enkele abonnementen gaat naar beneden, waarmee het spoorbedrijf naar eigen zeggen het reizen met de trein voor forenzen aantrekkelijk wil maken.

NS past elk jaar de tarieven aan op basis van de verwachte inflatie en de vergoeding die het spoorbedrijf betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoornetwerk. Gemiddeld gaan de prijzen met 4,3 procent omhoog.

De prijsstijging wordt aangekondigd op een moment dat het ov-bedrijf kampt met een personeelstekort. Daardoor ondervonden reizigers de afgelopen maanden al veel problemen door overvolle en vaak kortere treinen. Reizigersorganisatie Rover maakte deze week bekend dat er nog niet eerder zoveel klachten van reizigers zijn binnengekomen in oktober. Na 7 november wordt de dienstregeling bovendien nog verder versoberd.

Eerste klas

De prijzen voor mensen die 1e klas reizen stijgen volgend jaar met 7,4 procent. Een woordvoerder van de NS laat weten dat de prijzen voor die kaartjes de afgelopen jaren eigenlijk iets te laag waren. Vandaar dat die dit jaar relatief sterker stijgen.

Om meer forenzen de trein in de te krijgen, wordt de prijs voor een abonnement waarmee onbeperkt gereisd kan worden met 2,4 procent verlaagd. Nu kost zo'n abonnement 362,40 euro per maand. De kostenverlaging geldt ook voor abonnementen waarmee onbeperkt op een enkel traject gereisd kan worden.

Verschil abonnementsprijzen

Niet alle abonnementhouders zijn volgend jaar goedkoper uit. De prijzen van andere abonnementen, waaronder ook groepstickets vallen, blijven in sommige gevallen gelijk of worden duurder. Zo gaan mensen die met een abonnement onbeperkt in de daluren kunnen reizen voor een vast maandbedrag erop achteruit. Nu betalen zij nog 107,90 euro per maand, volgend jaar stijgt die prijs met ruim 10 procent tot 119,95 euro.

Tjalling Smit, binnen de raad van bestuur van de NS verantwoordelijk voor treinkaartjes en abonnementen, zegt de prijs van een treinkaartje betaalbaar te willen houden. Tijdens de coronacrisis leed de NS zware verliezen, maar Smit wil die niet bij de reiziger terecht laten komen.

Inflatie

Datzelfde geldt voor de hoge inflatie, zegt Smit. "Voor 2022 en 2023 wordt een totale inflatie van bijna 13 procent verwacht. Reizen met de trein wordt in deze twee jaren 6,3 procent duurder. Dat verschil kost ons naar verwachting meer dan 100 miljoen euro en dat brengt de NS zelf op."

Rover en andere consumentenorganisaties noemen de plannen van de NS "bevreemdend". "Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging op geen enkele manier gerechtvaardigd", stellen ze. De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen. Ze vinden dat NS-reizigers fors meer gaan betalen voor een "fors minder aanbod".

Door: ANP

26 maart '24 ( 8:24)

Unieke circulaire producten te koop in de NS Upcycle Shop

Op Rotterdam Centraal is maandag 25 maart 2024 de NS Upcycle Shop weer geopend. Treinfans kunnen er tot en met zaterdag 30 maart unieke items kopen. Bijvoorbeeld onderzetters of dienblaadjes die zijn gemaakt van oude gele informatieborden van stations. Dat meldt NS.

26 maart '24 ( 8:15)

Treinen van en naar Amsterdam-Zuid rijden weer volgens dienstregeling

Het treinverkeer van en naar Amsterdam-Zuid rijdt weer volgens dienstregeling. Dat meldt de NS, enkele uren nadat het station werd getroffen door een plofkraak. Daardoor konden treinen weliswaar langs het station rijden, maar daar niet stoppen.

26 maart '24 ( 6:15)

Geen treinverkeer van en naar Amsterdam-Zuid vanwege plofkraak

Door een plofkraak in Amsterdam-Zuid is er op last van de politie geen treinverkeer van en naar het treinstation mogelijk, meldt de NS. Op dit moment is de prognose dat de overlast duurt tot zeker 06.30 uur.

22 maart '24 ( 7:39)

Zes dagen lang werkzaamheden aan spoor bij 't Harde

In opdracht van spoorwegbeheerder ProRail gaat aannemer Swietelsky aan het spoor bij 't Harde werken. Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen. Dat meldt ProRail.

20 maart '24 ( 9:45)

Minder internationale treinen naar Berlijn

Door een beperking aan materieel rijden er vandaag minder internationale treinen naar Berlijn. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen laten weten.

20 maart '24 ( 9:11)

Wisselstoring tussen Amsterdam en Schiphol verholpen

De wisselstoring die het treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol woensdagochtend platlegde, is verholpen. Het treinverkeer wordt vanaf 09.30 uur weer opgestart, meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Het probleem kwam voort uit een beveiligingssysteem van de wissels, maar dat is nu opgelost.

20 maart '24 ( 8:34)

Door wisselstoring treinverkeer Schiphol bijna helemaal plat

Door een wisselstoring ligt het treinverkeer rond Schiphol woensdagochtend vrijwel helemaal plat. Ook dinsdagavond waren er al problemen op het spoor rond de luchthaven. Toen zorgde schade aan een bovenleiding in een van de Schipholtunnels ervoor dat er minder treinen van en naar Schiphol reden.

19 maart '24 ( 9:28)

Minder Intercity's Amsterdam - Eindhoven tot 21:00 vandaag

Tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven Centraal rijden dinsdag minder Intercity's als gevolg van een defect spoor, meldt de NS. De vervoerder verwacht dat de situatie duurt tot 21.00 uur.

19 maart '24 ( 7:10)

Rover-Limburg pleit voor maatregelen tegen vertragingen in Heerlen

De afdeling Limburg van reizigersvereniging Rover pleit voor een kleine aanpassing aan een perron op station Heerlen. Die aanpassing zou ervoor moeten zorgen dat treinen meer ruimte hebben om langs het perron te halteren en zou het toenemende aantal vertragingen rond Heerlen kunnen beperken. Dat meldt Rover.

18 maart '24 (15:20)

Rotterdam begint proef met inleversysteem statiegeldbekers

Mensen kunnen vanaf maandag statiegeld terugkrijgen als zij in Rotterdam of op Rotterdam Centraal een speciale statiegeldbeker kopen en inleveren, meldt NS. Het spoorbedrijf, de gemeente Rotterdam en veertien ondernemers in de stad hopen dat deze proef zorgt voor minder wegwerpbekers en afval.