Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bonden hebben vraagtekens bij het inzetten van kantoorpersoneel op treinen

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
Niet alle vakbonden vinden het inzetten van kantoorpersoneel van de Nederlandse Spoorwegen op treinen als assistent-conducteurs vanwege het personeelstekort een goed idee. Vakbond VVMC zegt vraagtekens te hebben en deze ook bij de NS te hebben neergelegd.

"Want hoe gaan deze mensen bijvoorbeeld om met agressie op de trein, een zelfdoding (bijna dagelijkse kost), een evacuatie in een tunnel en wat er nog meer allemaal op zo'n dag in het leven van een conducteur of machinist komt kijken?" vraagt de Vereniging van Machinisten en Conducteurs (VVMC) zich af. Volgens de bond wordt er "te makkelijk gedacht over de functie van conducteur" en "dat iemand er wel met een paar uurtjes training is", zegt een woordvoerster.

De NS wil dat de kantoormedewerkers, die op vrijwillige basis op de trein zullen zitten, een paar uur per week als assistent-conducteur gaan werken. Zij krijgen een verkorte cursus en werken samen met ervaren conducteurs. Begin 2023 wil de NS hiermee starten. Uiteindelijk hoopt het spoorbedrijf een paar honderd assistent-conducteurs te kunnen inzetten.

FNV-spoor

In de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten. Met deze maatregelen hoopt de NS meer treinuitval te voorkomen.

FNV-spoor zegt "zeker niet tegen" de maatregel van de NS te zijn om kantoorpersoneel in te zetten in de treinen. "Maar veiligheid moet altijd bovenaan staan", aldus een woordvoerder van de vakbond. "De opleiding en begeleiding moet goed zijn." Volgens de vakbond wordt het best een uitdaging. "Kantoorpersoneel heeft het ook druk."

Tijdelijke noodmaatregelen

De NS kampt met duizenden vacatures die open staan. Sinds september rijden door het grote personeelstekort minder treinen. Per 7 november wordt de dienstregeling verder versoberd. De treinuitval leidt tot veel klachten van reizigers. Volgens de NS gaat het om tijdelijke noodmaatregelen, totdat er genoeg nieuwe medewerkers zijn. De aanmeldingen voor banen zoals conducteur en machinist zijn de afgelopen tijd verdrievoudigd, aldus een woordvoerder.

Vakbonden FNV, CNV en VVMC zeiden begrip te hebben voor de ingreep, maar herhaalden andermaal dat op langere termijn maatregelen nodig zijn die zorgen voor uitbreiding van de dienstregeling in plaats van inkrimping.

Door: ANP

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.