Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Vrijwel hele Kamer vindt meer concurrentie op het spoor een slecht idee

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
Zo goed als de hele Tweede Kamer vindt het een slecht idee om meer concurrentie op de spoorwegen toe te staan. Partijen uitten tijdens een debat hun vrees dat marktwerking op het spoor leidt tot versnippering, uitholling van de dienstverlening en trajecten die slecht op elkaar aansluiten.

Onder druk van Europese regels moeten mogelijk andere partijen dan de NS ook de kans krijgen om op het zogeheten hoofdrailnet te kunnen rijden. Ook kan de NS mogelijk buitenlandse verbindingen of nachttrajecten verliezen. Vooral de buitenlandse verbinding leveren de vervoerder veel geld op.

"Ons complexe netwerk leent zich niet voor liberalisering", zegt CDA'er Harry van der Molen. Volgens PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop moet iemand wel "van een andere planeet komen als je in zo'n tijd pleit voor verdere liberalisering". GroenLinks vreest dat de plannen leiden tot een mogelijke "ontmanteling" van de NS.

Onderhands

De vervoerder krijgt het recht om op het hoofdrailnet te rijden zogenoemd 'onderhands' gegund. Dat houdt in dat er geen open aanbesteding is waar ook andere vervoerders aan kunnen meedoen. In Nederland rijden ook enkele regionale vervoerders, maar die trajecten vallen buiten het hoofdrailnet.

De Europese Commissie heeft "vraagtekens" over de grootte van het net dat aan de NS wordt gegund, aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). De Commissie eist in feite dan ook dat Nederland een marktanalyse laat uitvoeren naar de inrichting van de spoorwegen en duidelijkheid geeft. Gebeurt dat niet, dan is de kans groot dat de Commissie Nederland in gebreke gaat stellen.

Analyse

Dit proces kan volgens Heijnen jaren duren. Zolang het proces loopt, kan de gunning aan de NS nog wel doorgaan. Maar als aan het einde van de procedure blijkt dat Nederland inderdaad rechten geschonden heeft, dan mag de NS mogelijk maar een kleiner deel van het net onderhands krijgen.

Heijnen zegt dan ook te overwegen toch maar een analyse uit te voeren, zodat er volgens haar snel duidelijkheid komt. Wat ze vervolgens met de uitkomsten van de analyse gaat doen, zal ook afhangen van wat de Kamer ervan vindt, zegt ze. Dat zo'n onderzoek onherroepelijk de deur openzet naar meer marktwerking op het spoor, is volgens haar dan ook niet zo.

De NS uitte eerder al haar zorgen over de voorgenomen plannen. Treinen naar bijvoorbeeld Brussel zouden minder vaak kunnen rijden.

Door: ANP

28 mei '24 (16:30)

Zeker komende uren nog geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort

Tussen Utrecht en Amersfoort rijden er geen treinen door een defect spoor tussen Den Dolder en Amersfoort. ProRail verwacht nog tot zeker dinsdagavond 20.45 uur bezig te zijn met het repareren van het spoor. De spoorwegbeheerder geeft aan dat dit mogelijk later wordt.

28 mei '24 (15:45)

Mogelijk ruim een uur minder reistijd door Lelylijn Groningen-Amsterdam-Zuid

De optimale vorm van de Lelylijn verkort de reistijd van Groningen naar Amsterdam-Zuid tot 68 minuten. Dat meldt de projectorganisatie Lelylijn op basis van onderzoeksresultaten naar de drie mogelijke trajecten. De trein zou dan tussen Amsterdam en Groningen stoppen in Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten.

28 mei '24 ( 8:31)

Proef met videohulpzuil van Arriva van start op station Winschoten

Donderdag 23 mei 2024 is de videohulpzuil van Arriva op station Winschoten feestelijk onthuld. Deze zuil is een proef en betreft een nieuwe vorm van serviceverlening van Arriva. De videohulpzuil blijft een halfjaar staan en biedt reizigers de mogelijkheid om ‘live’ vragen te stellen aan de klantenservice van Arriva. Dat meldt Arriva.

24 mei '24 (11:45)

NS: meer treinreizigers naar Duitsland rond wedstrijden Oranje

Veel Oranjesupporters gaan waarschijnlijk met de trein naar de wedstrijden van het Nederlands elftal op het komende EK voetbal in Duitsland. De NS zegt veel treintickets te hebben verkocht op en rond de speeldagen, aanzienlijk meer dan op dezelfde dagen vorig jaar.

24 mei '24 ( 8:48)

Koninklijk bezoek voor NS-onderhoudsbedrijf in Amsterdam

Koning Willem-Alexander heeft donderdag 23 mei 2024 samen met staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in Amsterdam een onderhoudsbedrijf van NS bezocht. Daar spraken zij met monteurs over hun werk en over het stijgende tekort aan technisch geschoolden. Dat meldt NS.

24 mei '24 ( 6:00)

Treinen langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden: bovenleiding hersteld

De treinen op het traject langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden. Door een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe was sinds de ochtend geen treinverkeer mogelijk tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Maar die "functioneert weer naar behoren", meldt ProRail.

23 mei '24 (15:15)

Nog steeds hinder op spoor door kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe

Een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe zorgt ook donderdagmiddag nog voor veel hinder op het spoor. ProRail verwacht dat de bovenleiding rond 18.00 uur hersteld is. Door de breuk is er sinds donderdagochtend geen treinverkeer tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Goederentreinen die absoluut niet kunnen wachten worden omgeleid, onder meer via Utrecht.

23 mei '24 ( 9:29)

Enkele dagen geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden

ProRail werkt van vrijdag 24 mei tot en met woensdag 29 mei 2024 aan het spoor tussen Gouda en Leiden. Daardoor rijden in die periode geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden Centraal. Daarover bericht NS.

21 mei '24 (16:30)

Conducteur in trein van Eindhoven naar Weert bedreigd

De NS heeft dinsdag aangifte gedaan van bedreiging van een conductrice. Dat heeft een woordvoerder van de spoorvervoerder gemeld. Het incident gebeurde in de trein van Eindhoven naar Weert toen een man de bril van een conductrice van haar hoofd trok en op de grond gooide. Zij had hem vlak daarvoor om zijn vervoersbewijs gevraagd, en dat had hij niet. Desondanks reisde hij eersteklas. Agenten hebben de man rond 13.30 uur in Weert uit de trein gehaald en naar het cellencomplex in Roermond gebracht, liet een woordvoerder van de politie weten.

21 mei '24 ( 9:43)

Aantal fietsparkeerplekken op station Leiden Lammenschans verdubbeld

Bij station Leiden Lammenschans waren er onvoldoende fietsparkeerplekken. Het voorbije jaar is in samenwerking met de gemeente Leiden en provincie Zuid-Holland intensief gewerkt aan de herinrichting van het stationsplein en de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken. Afgelopen week is het resultaat feestelijk gevierd. Dat meldt ProRail.