Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Vrijwel hele Kamer vindt meer concurrentie op het spoor een slecht idee

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
Zo goed als de hele Tweede Kamer vindt het een slecht idee om meer concurrentie op de spoorwegen toe te staan. Partijen uitten tijdens een debat hun vrees dat marktwerking op het spoor leidt tot versnippering, uitholling van de dienstverlening en trajecten die slecht op elkaar aansluiten.

Onder druk van Europese regels moeten mogelijk andere partijen dan de NS ook de kans krijgen om op het zogeheten hoofdrailnet te kunnen rijden. Ook kan de NS mogelijk buitenlandse verbindingen of nachttrajecten verliezen. Vooral de buitenlandse verbinding leveren de vervoerder veel geld op.

"Ons complexe netwerk leent zich niet voor liberalisering", zegt CDA'er Harry van der Molen. Volgens PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop moet iemand wel "van een andere planeet komen als je in zo'n tijd pleit voor verdere liberalisering". GroenLinks vreest dat de plannen leiden tot een mogelijke "ontmanteling" van de NS.

Onderhands

De vervoerder krijgt het recht om op het hoofdrailnet te rijden zogenoemd 'onderhands' gegund. Dat houdt in dat er geen open aanbesteding is waar ook andere vervoerders aan kunnen meedoen. In Nederland rijden ook enkele regionale vervoerders, maar die trajecten vallen buiten het hoofdrailnet.

De Europese Commissie heeft "vraagtekens" over de grootte van het net dat aan de NS wordt gegund, aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). De Commissie eist in feite dan ook dat Nederland een marktanalyse laat uitvoeren naar de inrichting van de spoorwegen en duidelijkheid geeft. Gebeurt dat niet, dan is de kans groot dat de Commissie Nederland in gebreke gaat stellen.

Analyse

Dit proces kan volgens Heijnen jaren duren. Zolang het proces loopt, kan de gunning aan de NS nog wel doorgaan. Maar als aan het einde van de procedure blijkt dat Nederland inderdaad rechten geschonden heeft, dan mag de NS mogelijk maar een kleiner deel van het net onderhands krijgen.

Heijnen zegt dan ook te overwegen toch maar een analyse uit te voeren, zodat er volgens haar snel duidelijkheid komt. Wat ze vervolgens met de uitkomsten van de analyse gaat doen, zal ook afhangen van wat de Kamer ervan vindt, zegt ze. Dat zo'n onderzoek onherroepelijk de deur openzet naar meer marktwerking op het spoor, is volgens haar dan ook niet zo.

De NS uitte eerder al haar zorgen over de voorgenomen plannen. Treinen naar bijvoorbeeld Brussel zouden minder vaak kunnen rijden.

Door: ANP

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.