Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Vrijwel hele Kamer vindt meer concurrentie op het spoor een slecht idee

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
Zo goed als de hele Tweede Kamer vindt het een slecht idee om meer concurrentie op de spoorwegen toe te staan. Partijen uitten tijdens een debat hun vrees dat marktwerking op het spoor leidt tot versnippering, uitholling van de dienstverlening en trajecten die slecht op elkaar aansluiten.

Onder druk van Europese regels moeten mogelijk andere partijen dan de NS ook de kans krijgen om op het zogeheten hoofdrailnet te kunnen rijden. Ook kan de NS mogelijk buitenlandse verbindingen of nachttrajecten verliezen. Vooral de buitenlandse verbinding leveren de vervoerder veel geld op.

"Ons complexe netwerk leent zich niet voor liberalisering", zegt CDA'er Harry van der Molen. Volgens PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop moet iemand wel "van een andere planeet komen als je in zo'n tijd pleit voor verdere liberalisering". GroenLinks vreest dat de plannen leiden tot een mogelijke "ontmanteling" van de NS.

Onderhands

De vervoerder krijgt het recht om op het hoofdrailnet te rijden zogenoemd 'onderhands' gegund. Dat houdt in dat er geen open aanbesteding is waar ook andere vervoerders aan kunnen meedoen. In Nederland rijden ook enkele regionale vervoerders, maar die trajecten vallen buiten het hoofdrailnet.

De Europese Commissie heeft "vraagtekens" over de grootte van het net dat aan de NS wordt gegund, aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). De Commissie eist in feite dan ook dat Nederland een marktanalyse laat uitvoeren naar de inrichting van de spoorwegen en duidelijkheid geeft. Gebeurt dat niet, dan is de kans groot dat de Commissie Nederland in gebreke gaat stellen.

Analyse

Dit proces kan volgens Heijnen jaren duren. Zolang het proces loopt, kan de gunning aan de NS nog wel doorgaan. Maar als aan het einde van de procedure blijkt dat Nederland inderdaad rechten geschonden heeft, dan mag de NS mogelijk maar een kleiner deel van het net onderhands krijgen.

Heijnen zegt dan ook te overwegen toch maar een analyse uit te voeren, zodat er volgens haar snel duidelijkheid komt. Wat ze vervolgens met de uitkomsten van de analyse gaat doen, zal ook afhangen van wat de Kamer ervan vindt, zegt ze. Dat zo'n onderzoek onherroepelijk de deur openzet naar meer marktwerking op het spoor, is volgens haar dan ook niet zo.

De NS uitte eerder al haar zorgen over de voorgenomen plannen. Treinen naar bijvoorbeeld Brussel zouden minder vaak kunnen rijden.

Door: ANP

18 juli '25 (13:04)

Overweg Dolderseweg kan niet worden afgewaardeerd door te weinig geld

ProRail en de gemeente Zeist pauzeren het project rond de afwaardering van de overweg Dolderseweg in Den Dolder. Momenteel is er onvoldoende geld om de kortsluitroute voor het snelverkeer te gaan bouwen. Samen met de gemeente Zeist en de provincie Utrecht spant ProRail zich in om de financiering alsnog rond te krijgen. Tot die tijd ligt het project stil. Dat meldt ProRail.

18 juli '25 (11:51)

Paniek in bloedhete, stilstaande trein vol Vierdaagsevierders

Bij station Heyendaal in Nijmegen is in de nacht van donderdag 17 juli op vrijdag 18 juli een trein gestopt vol met passagiers die terugkwamen van de 4Daagsefeesten. Toen de trein niet meer opgestart kon worden en het binnen steeds benauwder werd, liep de situatie snel uit de hand. Dat meldt Hart van Nederland.

18 juli '25 ( 8:59)

Enkele dagen geen treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen

ProRail voert van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli 2025 onderhoudswerkzaamheden uit aan de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Er rijden geen treinen in deze periode. Reizigers kunnen gebruikmaken van vervangend busvervoer. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (15:23)

Vervangende bussen dit weekend tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

In de zomervakantie voert ProRail op 21 en 22 juli onderhoud uit aan de Spaarne spoorbrug en worden er metingen gedaan naar de spoorbaanligging. Daarom is er geen treinverkeer mogelijk en zet NS vervangende bussen in. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen en rekening te houden met extra reistijd.  Dat meldt de NS.

17 juli '25 (14:25)

ProRail: meer ernstige verstoringen op het spoor

Het aantal ernstige verstoringen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die zorgden voor zeer veel hinder voor reizigers, zoals de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam afgelopen weekend. Wel kwamen treinen in de punctualiteitscijfers van de spoorbeheerder vaker op tijd aan.

17 juli '25 (14:25)

ProRail wil meer geld voor versterking en suïcidepreventie

ProRail vraagt om meer geld van de overheid, onder meer voor investeringen die nodig zijn voor suïcidepreventie en de weerbaarheid van het spoor gezien het belang van defensie. Ook roept de spoorbeheerder op om het aantal regels te verminderen, omdat die onderhoud en projecten duur en moeilijk maken.

17 juli '25 (14:25)

Regionale spoorvervoerders: logische stap van Europese Commissie

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

17 juli '25 (13:19)

Geen inschrijvingen aanbesteding ondergrondse fietsenstalling Hilversum

De aanbesteding van een ondergrondse fietsenstalling met twee bovengelegen gebouwen op het Stationsplein in Hilversum heeft geen inschrijvingen opgeleverd. Spoorwegbeheerder ProRail kijkt met de gemeente Hilversum naar alternatieven om het plan alsnog te kunnen realiseren. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (11:13)

Meer zware treinverstoringen in de eerste helft van 2025 dan in 2024

In de eerste helft van 2025 is het aantal ernstige verstoringen op het spoor toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die veel overlast veroorzaakten voor reizigers. Denk daarbij aan de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Treinen kwamen, volgens de punctualiteitscijfers van ProRail, wek vaker op tijd aan. Dat meldt Hart van Nederland.

17 juli '25 ( 8:47)

Treinkaartjes volgend jaar duurder

De prijs van een treinkaartje stijgt in 2026 ongeveer 6-9 procent. Dat meldt NS.