Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Omvang personeelsproblemen te laat onderkend door NS

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben mogelijk te lang gedacht dat de personele problemen makkelijk op te lossen waren. Dat zei commercieel directeur van het spoorbedrijf Tjalling Smit woensdag in een hoorzitting in de Tweede Kamer. "Eind vorig jaar kregen we al onze vacatures nog gevuld. We hebben te lang het idee gehad dat we dit met de gewone werving konden oplossen."

Daardoor heeft NS redelijk lang gewacht met structurele oplossingen, aldus Smit. "Met de kennis van nu wellicht te lang."

De aanwezige Kamerleden gaven aan dat ze "creativiteit misten" bij de NS voor het oplossen van problemen. Ze suggereerden bijvoorbeeld dat het openbaarvervoerbedrijf per conducteur meer wagons zou kunnen laten rijden. Nu is dat maximum zes, maar tijdens de coronatijd waren dat er tien. Smit verwierp die suggestie. "Dat heeft met veiligheid te maken. Het hangt van het aantal reizigers af. Tijdens corona waren dat er heel weinig en toen kon een conducteur veilig meer wagons overzien", legde Smit uit. "Daar is nu geen sprake meer van."

Versoberen dienstregeling

De huidige drukte wordt deels veroorzaakt door de manier waarop NS zijn dienstregeling versobert, legden Smit en operationeel directeur Eelco van Asch uit. "We hebben eerst treinen uit de dienstregeling genomen. Nu zijn we bezig om de treinen daarvoor en erna, die meer reizigers zullen trekken, te versterken." Daarmee bedoelt het NS-duo dat er langere treinen worden gebruikt of treinstellen die meer reizigers kunnen vervoeren. In december zou de versoberde dienstregeling beter moeten werken.

Op het gebied van prijzen zou NS meer willen doen om de prijzen op rustige momenten verder af te kunnen laten wijken van de prijzen in de spits. "We hebben daar onlangs op één traject mee getest en reizigers zijn daar heel gevoelig voor", verklaarde Smit. Zonder toestemming van de regering mag NS echter deze vorm van prijsdifferentiatie niet verder toepassen.

Vergelijking Schiphol

Op vragen of er nog meer problemen aankomen en wat NS doet om te voorkomen dat het bedrijf "het nieuwe Schiphol" wordt, gaf Smit aan dat er inmiddels al de nodige nieuwe conducteurs en machinisten zijn aangetrokken en dat er ook veel interesse is in verdere vacatures. Die nieuwe werknemers moeten ook nog opgeleid worden voor ze volledig inzetbaar zijn. "Maar we hebben net een nieuwe cao afgesproken en denken dat we daarmee een heel aantrekkelijk pakket arbeidsvoorwaarden hebben."

Door: ANP

22 oktober '24 (15:30)

Tot eind oktober geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn

Door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden er tot het eind van de maand geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn. Reizigers naar de Duitse hoofdstad moeten gebruikmaken van vervangend vervoer of omreizen, meldt een woordvoerder van de NS.

22 oktober '24 ( 8:34)

Enkele dagen geen treinen tussen Breda en Tilburg

ProRail verbetert van dinsdag 29 oktober tot en met donderdag 31 oktober 2024 het spoor tussen Breda en Tilburg. Vanwege de werkzaamheden rijden deze dagen geen treinen tussen beide Noord-Brabantse steden. Dat meldt NS.

22 oktober '24 ( 6:00)

Twee weken minder of geen treinen op spoortraject Rotterdam-Den Haag

Door werk aan het spoor rijden er tussen 22 oktober en 4 november geen of minder treinen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Hollands Spoor (HS). Gedurende deze veertien dagen werkt ProRail aan het spoor. Er rijden geen nachttreinen en gedurende een groot deel van deze periode rijden er ook overdag geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus, meldt de spoorbeheerder.

18 oktober '24 ( 8:45)

Zuid-Hollandse politiek 'zeer ontstemd' over lange treinuitval tussen Leiden en Utrecht

De Zuid-Hollandse politiek is "zeer ontstemd" dat treinreizigers tussen Leiden en Utrecht een maandenlange stremming te wachten staat. ProRail kondigde onlangs aan de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn eind 2026 te gaan vervangen, een project dat negen maanden duurt.

16 oktober '24 (12:30)

NS start vanaf december met nieuwe treindienst tussen Amsterdam en Brussel

De NS en de Belgische vervoerder NMBS gaan beginnen met een nieuwe treindienst van Amsterdam naar Brussel, genaamd EuroCity Direct. Deze trein gaat vanaf 15 december zestien keer per dag rijden tussen beide hoofdsteden. Onderweg wordt gestopt op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. De rit duurt iets meer dan 2 uur, aldus NS.

15 oktober '24 ( 8:56)

Werkzaamheden op station Den Helder Zuid: NS zet bussen in

Spoorwegbeheerder ProRail start deze herfst met het verbeteren van station Den Helder Zuid. Vanwege werkzaamheden rijden in de weekeinden van 19-20 oktober en 16-17 november 2024 geen treinen tussen de stations Den Helder en Schagen. Dat meldt Prorail.

11 oktober '24 (10:12)

Treinverkeer ligt stil door schip dat tegen spoorbrug Alphen aanvaart

Het is voorlopig niet mogelijk voor treinen om over de brug tussen Alphen en Bodegraven te rijden. Daarom ligt het treinverkeer stil. Reden hiervoor is een vrachtschip vol met grint dat tegen de spoorbrug is aangevaren en eronder vastzit. Dit meldt RTL.

10 oktober '24 (10:09)

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 135e verjaardag

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 15 oktober 2024 zijn 135e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. Dat meldt NS.

08 oktober '24 ( 9:28)

Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky ondertekenen contract

Swietelsky Rail Benelux B.V. en Havenbedrijf Rotterdam hebben het contract ondertekend voor de aanleg van een bundel van zes opstelsporen. Deze zijn geschikt voor 740 meter treinen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). Daarover bericht Port of Rotterdam.

08 oktober '24 ( 9:15)

Storing verholpen: NS Reisplanner doet het weer

De storing in de NS Reisplanner is verholpen. De planner doet het weer in de app en op de site. Dinsdagochtend lag de planner er meer dan een uur uit, wat zorgde voor veel reacties op sociale media.