Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

FNV: 'Doodsteek voor het ov als concurrentieplannen spoor doorgaan'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
FNV: 'Doodsteek voor het ov als concurrentieplannen spoor doorgaan'
FNV roept Tweede Kamerleden op zich uit te spreken tegen de plannen van staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat om meer concurrentie op het spoor toe te laten. De staatssecretaris is van plan meer regionale lijnen open te stellen voor concurrenten van de NS en op het hoofdrailnet naast NS nieuwe partijen toe te laten. Dat meldt de FNV. 

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: "Dit is de doodsteek voor het openbaar vervoer. Treinkaartjes zullen duurder worden en de arbeidsvoorwaarden slechter. Bovendien zullen de onrendabele lijnen uiteindelijk stil komen te liggen."

Hoofdrailnet 

FNV laat zijn noodkreet morgen horen, tijdens een rondetafelgesprek met de Tweede Kamer over de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet. "Hoewel wij de afgelopen weken met de NS-directie stevig de degens hebben gekruist over een nieuwe cao, is het voor ons zonneklaar dat NS als enige de treinen op het hoofdrailnet moet blijven rijden. NS behoort namelijk nog steeds tot de beste spoorbedrijven ter wereld. Het is voor alle Nederlanders en de Nederlandse economie van groot belang dat dit zo blijft," aldus Janssen.

Regionale vervoerders 

De staatssecretaris laat onderzoeken of lijnen die nu nog in de hoofdrailnetconcessie van NS zitten in de toekomst misschien overgedragen kunnen worden aan regionale vervoerders. Het gaat dan om lijnen van Zwolle naar Leeuwarden en Groningen en de lijn Apeldoorn-Enschede. Dordrecht-Breda stond ook op het wensenlijstje van het vorige kabinet, maar uit onderzoek bleek dat het voor de reizigers geen verbetering zou opleveren als die naar een regionale vervoerder zou gaan.

FNV Spoor ziet niets in het ‘decentraliseren van sprinterdiensten’, zoals het ministerie het noemt. Janssen: "Het zorgt voor de komst van een nieuw management en treinen met een andere kleurtje, maar de reizigers en medewerkers schieten er niks mee op. Sterker nog, de kans is groot dat het slechter voor ze wordt, omdat de nieuwe aanbieder zo goedkoop mogelijk de lijn wil exploiteren. Bovendien gaat het dividend niet meer naar de Nederlandse schatkist, omdat de regionale vervoerders in handen zijn van Duitse en Franse staatsbedrijven."

Gevaren van verregaande concurrentie in het openbaar vervoer 

In een brief die ter voorbereiding van het rondetafelgesprek aan de Tweede Kamer is gestuurd, wijst FNV op de gevaren van verregaande concurrentie in het openbaar vervoer. "De afgelopen maanden zijn we geconfronteerd met de uitwassen daarvan, met als duidelijkste voorbeeld de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van het grondpersoneel op Schiphol. En ook op het streekvervoer heeft marktwerking een slechte invloed. Ik ga er vanuit dat het parlement het bij het spoor niet zover wil laten komen", aldus Janssen.

Door: Nationale Transportgids 

22 oktober '24 (15:30)

Tot eind oktober geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn

Door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden er tot het eind van de maand geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn. Reizigers naar de Duitse hoofdstad moeten gebruikmaken van vervangend vervoer of omreizen, meldt een woordvoerder van de NS.

22 oktober '24 ( 8:34)

Enkele dagen geen treinen tussen Breda en Tilburg

ProRail verbetert van dinsdag 29 oktober tot en met donderdag 31 oktober 2024 het spoor tussen Breda en Tilburg. Vanwege de werkzaamheden rijden deze dagen geen treinen tussen beide Noord-Brabantse steden. Dat meldt NS.

22 oktober '24 ( 6:00)

Twee weken minder of geen treinen op spoortraject Rotterdam-Den Haag

Door werk aan het spoor rijden er tussen 22 oktober en 4 november geen of minder treinen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Hollands Spoor (HS). Gedurende deze veertien dagen werkt ProRail aan het spoor. Er rijden geen nachttreinen en gedurende een groot deel van deze periode rijden er ook overdag geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus, meldt de spoorbeheerder.

18 oktober '24 ( 8:45)

Zuid-Hollandse politiek 'zeer ontstemd' over lange treinuitval tussen Leiden en Utrecht

De Zuid-Hollandse politiek is "zeer ontstemd" dat treinreizigers tussen Leiden en Utrecht een maandenlange stremming te wachten staat. ProRail kondigde onlangs aan de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn eind 2026 te gaan vervangen, een project dat negen maanden duurt.

16 oktober '24 (12:30)

NS start vanaf december met nieuwe treindienst tussen Amsterdam en Brussel

De NS en de Belgische vervoerder NMBS gaan beginnen met een nieuwe treindienst van Amsterdam naar Brussel, genaamd EuroCity Direct. Deze trein gaat vanaf 15 december zestien keer per dag rijden tussen beide hoofdsteden. Onderweg wordt gestopt op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. De rit duurt iets meer dan 2 uur, aldus NS.

15 oktober '24 ( 8:56)

Werkzaamheden op station Den Helder Zuid: NS zet bussen in

Spoorwegbeheerder ProRail start deze herfst met het verbeteren van station Den Helder Zuid. Vanwege werkzaamheden rijden in de weekeinden van 19-20 oktober en 16-17 november 2024 geen treinen tussen de stations Den Helder en Schagen. Dat meldt Prorail.

11 oktober '24 (10:12)

Treinverkeer ligt stil door schip dat tegen spoorbrug Alphen aanvaart

Het is voorlopig niet mogelijk voor treinen om over de brug tussen Alphen en Bodegraven te rijden. Daarom ligt het treinverkeer stil. Reden hiervoor is een vrachtschip vol met grint dat tegen de spoorbrug is aangevaren en eronder vastzit. Dit meldt RTL.

10 oktober '24 (10:09)

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 135e verjaardag

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 15 oktober 2024 zijn 135e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. Dat meldt NS.

08 oktober '24 ( 9:28)

Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky ondertekenen contract

Swietelsky Rail Benelux B.V. en Havenbedrijf Rotterdam hebben het contract ondertekend voor de aanleg van een bundel van zes opstelsporen. Deze zijn geschikt voor 740 meter treinen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). Daarover bericht Port of Rotterdam.

08 oktober '24 ( 9:15)

Storing verholpen: NS Reisplanner doet het weer

De storing in de NS Reisplanner is verholpen. De planner doet het weer in de app en op de site. Dinsdagochtend lag de planner er meer dan een uur uit, wat zorgde voor veel reacties op sociale media.