Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS bang dat internationale treinen in de toekomst niet meer zo frequent rijden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS bang dat internationale treinen in de toekomst niet meer zo frequent rijden
De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn bang dat de internationale treinen naar bijvoorbeeld Brussel in de toekomst niet meer zo frequent zullen rijden als afspraken over de verbindingen met het buitenland uit de concessie voor het hoofdrailnet worden gehaald. Daarvoor waarschuwt een woordvoerder van de NS na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

Het ministerie van Infrastructuur wil in de nieuwe meerjarige concessie, die loopt vanaf begin 2025, meer ruimte geven aan concurrentie op het spoor. Dat is ook in lijn met het Europese beleid. Maar nu heeft de NS nog verplichtingen ten aanzien van de internationale verbindingen, waarbij wordt samengewerkt met buitenlandse spoorvervoerders. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld dat er overdag ieder uur een trein gaat naar Brussel, legt de zegsman van de NS uit.

Commercieel interessante tijden 

In het concessievoorstel dat op tafel ligt, worden de lijnen over de grens niet meer meegenomen. Volgens de NS worden grote spoorbedrijven uit bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland hiermee uitgenodigd om zonder de NS te gaan rijden op de verbindingen met Nederland. Maar zij zijn waarschijnlijk vooral geïnteresseerd in commercieel interessante tijden, bijvoorbeeld in de spits, denkt de NS.

Volumeafspraken 

Waarnemend NS-topman Bert Groenewegen zegt in gesprek met het FD geschrokken te zijn van deze en andere veranderingen in het voorlopig programma van eisen voor de nieuwe concessie. In de krant worden ook de volumeafspraken voor Nederlandse trajecten aangehaald waarop de overheid aanstuurt. Die zouden betekenen dat de NS op gewilde verbindingen straks nog maar een beperkt aantal treinen per uur mag laten rijden om ook ruimte te bieden aan andere aanbieders.

Vergadering in de Tweede Kamer 

Binnenkort is er nog een vergadering in de Tweede Kamer, waarin voor- en tegenstanders van de liberalisering op het spoor zullen ingaan op de eisen voor de concessie. Namens de NS zal Groenewegen daar aanschuiven. Maar ook verschillende hoogleraren en andere belangbehartigers zullen daar naar verwachting hun mening geven.

Door: ANP 

21 juni '24 ( 8:30)

Enkele dagen geen of beperkt treinverkeer van, naar en via Amsterdam Centraal

De renovatiewerkzaamheden op Amsterdam Centraal gaan zaterdag 29 juni 2024 de volgende fase in. Daardoor zijn de sporen 14 en 15 gedurende enkele maanden niet beschikbaar voor treinverkeer. Om deze reden sluit spoorwegbeheerder ProRail vanaf 24 juni een groot deel van de Oostelijke reizigerstunnel aan de U-zijde van het station. Dat meldt NS.

20 juni '24 (20:30)

ProRail: alle jakobskruiskruid verwijderen langs spoor onmogelijk

Het is niet mogelijk het giftige jakobskruiskruid volledig te verwijderen langs spoorlijnen. Dat meldt ProRail, dat daarmee reageert op een waarschuwing van LTO Noord over de gele bloemen. De spoorbeheerder was een van de partijen die is aangeschreven door de landbouworganisatie. De plant groeit namelijk ook in het talud langs het spoor.

18 juni '24 ( 8:49)

Oude treinen tussen Nederland en Duitsland vervangen door nieuwe ICE-treinen

Sinds zaterdag 15 juni 2024 rijden tussen Amsterdam en Frankfurt de nieuwe ICE-treinen. Deze hogesnelheidstreinen (ICE 3neo) vervangen alle oude treinen op dit spoortraject. Daarover bericht NS.

18 juni '24 ( 6:00)

Tot en met zondag geen treinen van Den Bosch naar Tilburg en Boxtel

Wie met de trein tussen Den Bosch en Tilburg of Boxtel wil reizen, moet tot het einde van deze week met de bus. Door werkzaamheden op het spoor rijden van dinsdag tot en met zondag geen treinen op deze trajecten, liet de NS eerder weten. De reistijd kan gemiddeld dertig minuten langer zijn.

15 juni '24 (16:30)

NS verwacht verbetering door nieuwe treinen Amsterdam-Frankfurt

Reizigers tussen Amsterdam en Frankfurt reizen vanaf deze zaterdag met nieuwe ICE-treinen. De snelle treinen van Deutsche Bahn (DB) lijken aan de buitenkant sterk op hun voorganger: ze zijn wit met een rode streep en hebben een gestroomlijnde neus. Toch zijn ze volgens de NS, die de dienstregeling samen met DB onderhoudt, "sterk verbeterd", zowel in technisch opzicht als qua comfort.

14 juni '24 ( 9:23)

NS-plannen voor extra nachttrein naar Oostenrijk

Ook in 2026 wil NS een nachttrein vanaf Amsterdam Centraal naar Wenen en Innsbruck laten rijden. Momenteel rijdt één trein via Duitsland naar beide bestemmingen. NS wil daar twee aparte treinen van maken: één naar Wenen en één naar Innsbruck. Dat meldt NS.

13 juni '24 ( 9:15)

Geen treinen van en naar Leiden door defecte bovenleiding

Van en naar station Leiden rijden donderdagochtend geen treinen, meldt ProRail. Reden is een defecte bovenleiding.

12 juni '24 (18:00)

Oversteken spoorwegovergang Roermond kost fietser het leven

Een fietser is woensdagmiddag overleden door een aanrijding met een trein in Roermond. Dit gebeurde rond 16.30 uur bij een bewaakte spoorwegovergang aan de Parallelweg, niet ver van station Roermond. De identiteit van de persoon is nog onbekend, de fietser overleed ter plaatse.

11 juni '24 (15:15)

Komende week geen treinen vanaf Den Bosch naar Boxtel en Tilburg

Door werkzaamheden aan het spoor rijden er van dinsdag 18 juni tot en met zondag 23 juni geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij zet bussen in. Reizigers moeten daardoor rekening houden met gemiddeld zo'n dertig minuten extra reistijd.

11 juni '24 ( 8:31)

150-jarig jubileum Oosterspoorlijn gevierd

Zaterdag 8 juni 2024 was het om 10.45 uur precies 150 jaar geleden dat de eerste stoomtrein van Baarn richting Hilversum spoorde. De hele dag werd afgelopen zaterdag stilgestaan bij dit jubileum van de Oosterspoorlijn. Dat meldt NS.