Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS bang dat internationale treinen in de toekomst niet meer zo frequent rijden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS bang dat internationale treinen in de toekomst niet meer zo frequent rijden
De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn bang dat de internationale treinen naar bijvoorbeeld Brussel in de toekomst niet meer zo frequent zullen rijden als afspraken over de verbindingen met het buitenland uit de concessie voor het hoofdrailnet worden gehaald. Daarvoor waarschuwt een woordvoerder van de NS na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

Het ministerie van Infrastructuur wil in de nieuwe meerjarige concessie, die loopt vanaf begin 2025, meer ruimte geven aan concurrentie op het spoor. Dat is ook in lijn met het Europese beleid. Maar nu heeft de NS nog verplichtingen ten aanzien van de internationale verbindingen, waarbij wordt samengewerkt met buitenlandse spoorvervoerders. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld dat er overdag ieder uur een trein gaat naar Brussel, legt de zegsman van de NS uit.

Commercieel interessante tijden 

In het concessievoorstel dat op tafel ligt, worden de lijnen over de grens niet meer meegenomen. Volgens de NS worden grote spoorbedrijven uit bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland hiermee uitgenodigd om zonder de NS te gaan rijden op de verbindingen met Nederland. Maar zij zijn waarschijnlijk vooral geïnteresseerd in commercieel interessante tijden, bijvoorbeeld in de spits, denkt de NS.

Volumeafspraken 

Waarnemend NS-topman Bert Groenewegen zegt in gesprek met het FD geschrokken te zijn van deze en andere veranderingen in het voorlopig programma van eisen voor de nieuwe concessie. In de krant worden ook de volumeafspraken voor Nederlandse trajecten aangehaald waarop de overheid aanstuurt. Die zouden betekenen dat de NS op gewilde verbindingen straks nog maar een beperkt aantal treinen per uur mag laten rijden om ook ruimte te bieden aan andere aanbieders.

Vergadering in de Tweede Kamer 

Binnenkort is er nog een vergadering in de Tweede Kamer, waarin voor- en tegenstanders van de liberalisering op het spoor zullen ingaan op de eisen voor de concessie. Namens de NS zal Groenewegen daar aanschuiven. Maar ook verschillende hoogleraren en andere belangbehartigers zullen daar naar verwachting hun mening geven.

Door: ANP 

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.