Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS bang dat internationale treinen in de toekomst niet meer zo frequent rijden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS bang dat internationale treinen in de toekomst niet meer zo frequent rijden
De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn bang dat de internationale treinen naar bijvoorbeeld Brussel in de toekomst niet meer zo frequent zullen rijden als afspraken over de verbindingen met het buitenland uit de concessie voor het hoofdrailnet worden gehaald. Daarvoor waarschuwt een woordvoerder van de NS na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

Het ministerie van Infrastructuur wil in de nieuwe meerjarige concessie, die loopt vanaf begin 2025, meer ruimte geven aan concurrentie op het spoor. Dat is ook in lijn met het Europese beleid. Maar nu heeft de NS nog verplichtingen ten aanzien van de internationale verbindingen, waarbij wordt samengewerkt met buitenlandse spoorvervoerders. Een gevolg daarvan is bijvoorbeeld dat er overdag ieder uur een trein gaat naar Brussel, legt de zegsman van de NS uit.

Commercieel interessante tijden 

In het concessievoorstel dat op tafel ligt, worden de lijnen over de grens niet meer meegenomen. Volgens de NS worden grote spoorbedrijven uit bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland hiermee uitgenodigd om zonder de NS te gaan rijden op de verbindingen met Nederland. Maar zij zijn waarschijnlijk vooral geïnteresseerd in commercieel interessante tijden, bijvoorbeeld in de spits, denkt de NS.

Volumeafspraken 

Waarnemend NS-topman Bert Groenewegen zegt in gesprek met het FD geschrokken te zijn van deze en andere veranderingen in het voorlopig programma van eisen voor de nieuwe concessie. In de krant worden ook de volumeafspraken voor Nederlandse trajecten aangehaald waarop de overheid aanstuurt. Die zouden betekenen dat de NS op gewilde verbindingen straks nog maar een beperkt aantal treinen per uur mag laten rijden om ook ruimte te bieden aan andere aanbieders.

Vergadering in de Tweede Kamer 

Binnenkort is er nog een vergadering in de Tweede Kamer, waarin voor- en tegenstanders van de liberalisering op het spoor zullen ingaan op de eisen voor de concessie. Namens de NS zal Groenewegen daar aanschuiven. Maar ook verschillende hoogleraren en andere belangbehartigers zullen daar naar verwachting hun mening geven.

Door: ANP 

16 juli '25 ( 9:25)

Ook vandaag ontregeld treinverkeer tussen Roosendaal en Vlissingen

Ook vandaag ligt het treinverkeer tussen Roosendaal en Vlissingen voor een groot deel stil. De oorzaak: koperdiefstal bij Rilland. Dat meldt Omroep Zeeland.

16 juli '25 ( 9:22)

Treinen van en naar Rotterdam rijden na systeemstoring weer

De treinstoring rondom Rotterdam is voorbij. Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de treinen weer gaan rijden en dat de systeemstoring verholpen is. Dat meldt RTL Nieuws.

15 juli '25 (10:07)

Station Groningen weer open maar niet iedereen is enthousiast

Zestig dagen lang onderging Station Groningen een transformatie. Niet alleen moest er een nieuw spoor worden gelegd, ook is het station veranderd in een zogenoemd doorreisstation – inclusief ondergrondse reizigerspassage. Nu is het station eindelijk weer geopend, maar niet iedereen is even enthousiast. Er zijn zelfs al enkele klachten binnengekomen. Dit meldt NOS.

14 juli '25 (14:56)

Toch geen akkoord tussen NS en vakbond, spoorstakingen niet uitgesloten

Tussen de NS en de vakbonden is er toch geen deal gesloten. Het eindbod voor de cao van NS is afgewezen door leden van vakbond VVMC. Of er nu nieuwe stakingen komen, is nog niet duidelijk. NS-personeel legde de afgelopen tijd meerdere keren hun werk neer. Dit had grote gevolgen voor de dienstregeling in Nederland. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (14:06)

Trams naar Mall of the Netherlands gaan vanwege de drukte vaker rijden

De trams rondom Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam gaan in 2026 vaker rijden. Dit gaat vooral om tramlijnen 2 en 6. Dat meldt Omroep West.

14 juli '25 (11:52)

NS-stakingen ten einde, leden CNV accepteren eindbod voor nieuwe cao

Leden van CNV hebben ingestemd met het eindbod van de NS voor een nieuwe cao. Vakbond CNV heeft dit maandag 14 juli bekendgemaakt. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (10:47)

Oude NS-wagons mogelijk omgebouwd tot noodhospitaals Defensie

Defensie en de NS praten over een mogelijke verkoop van oude treinwagons, die omgebouwd kunnen worden tot noodhospitaals voor gewonde militairen. Dat heeft een woordvoerder van de NS bevestigd na berichtgeving door het AD.

14 juli '25 (10:45)

Geen treinen tussen Beilen en Groningen na ongeluk tussen auto en trein

Er rijden tot tenminste 16.15 uur geen treinen tussen Beilen en Groningen door een ongeluk op het spoor. Vlakbij Assen, tussen Loon en Taarlo, is maandagochtend 14 juli een trein op een auto gebotst. Dat meldt RTV Drenthe.

14 juli '25 ( 8:50)

Vernieuwd station Groningen geopend met ontbijt

Na 64 dagen en nachten hard werken kunnen reizigers weer gebruikmaken van het vernieuwde station Groningen. Twee van de vier te behalen mijlpalen voor de complete verbouwing zijn nu daadwerkelijk in gebruik: de reizigerspassage en de doorkoppeling van het station. Dit heuglijke feit werd zondag 13 juli 2025 gevierd met een ontbijt in de nieuwe reizigerspassage. Dat meldt ProRail.

11 juli '25 (13:03)

Eerste fase uitbreiding fietsenstalling Schiedam Centrum afgerond

De uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling bij station Schiedam Centrum ligt op schema. Vrijdag 11 juli 2025 wordt het eerste deel van de werkzaamheden voltooid. Dan is ongeveer de helft van de stalling opnieuw ingericht met dubbellaagse fietsenrekken. Deze eerste uitbreiding zorgt al voor ruim driehonderd extra plekken voor reizigers. Dat meldt ProRail.