Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Na tien jaar gaat verbouwing op en rond Amsterdam Centraal van start

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Na tien jaar gaat verbouwing op en rond Amsterdam Centraal van start
Vandaag is het officiële startsein gegeven voor de omvangrijke verbouwing op en in de omgeving van station Amsterdam Centraal. Staatssecretaris Vivianne Heijnen zette haar bouwhelm op en trok haar veiligheidsschoenen aan om met een graafmachine op de Dijksgracht in Amsterdam de eerste berg zand te verplaatsen. Met deze symbolische handeling gaf ze het startschot voor de bouw van het project dat meer ruimte moet maken voor treinen, goederen en reizigers. Dat meldt ProRail.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “We hebben een van de meest intensief gebruikte en complexe spoornetwerken in de wereld. In Amsterdam kun je die complexiteit goed zien. Het is letterlijk passen en meten om onze ambities rondom het Centraal station waar te maken. Meer reizigers en treinen kunnen als alles klaar is, gebruik maken van Amsterdam Centraal. Het is belangrijk dat we het spoor rondom Amsterdam Centraal nu aanpakken, want de prognoses laten zien dat op de lange termijn het aantal reizigers zal toenemen. Door nu te investeren zorgen we dat we klaar zijn voor de toekomst.”

De aanloop naar de bouw heeft tien jaar geduurd. Jaren waarin is onderzocht, bestudeerd, ontworpen en voorbereid. De grote vragen waren: hoe kunnen we de verwachte groei van 30 procent meer reizigers en 50 procent meer goederenvervoer aan? Hoe gaan we binnen de bestaande ruimte uitbouwen op station Amsterdam Centraal en er omheen? Wat gaat de omgeving merken en hoe zorgen we dat reizigers veilig gebruik kunnen blijven maken van het station tijdens de bouwperiode?

Duurzaam reizen 

Mirjam van Velthuizen (CFO van ProRail): “Het is een complexe puzzel. Er is weinig ruimte om te bouwen, dus moeten we heel slim en innovatief zijn. Het is zo mooi om te zien hoeveel partijen zich hiervoor inzetten. We gaan er dan ook gezamenlijk vanuit dat de realisatie van dit project heel veel gaat betekenen voor het spoor van morgen: meer treinen, meer reizigers, meer goederenvervoer. Want duurzaam reizen is de toekomst.”

Oude opstelterrein 

De bouw van de vrije kruising op het oude opstelterrein bij de Dijksgracht is het eerste bouwproject dat van start gaat. Het terrein is al volledig vrij gemaakt van sporen, wissels, seinen en bovenleiding. Er komen niet alleen sporen maar er is ook veel ruimte voor groen. Wanneer de kruising er is, hoeven treinen niet meer op elkaar te wachten. Zo kunnen meer treinen het station in en uit rijden.

Station met extra voorzieningen 

Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van de NS, geeft aan dat Amsterdam een cruciale schakel is in het spoornetwerk van Nederland: “Deze grootschalige spoorverbouwing is hard nodig met het oog op de verwachte toekomstige groei van het aantal treinreizigers. Zo kan NS meer treinen rijden en krijgen onze reizigers meer ruimte op het station met extra voorzieningen.” 

Ook het centraal station gaat vanaf eind 2023 ingrijpend verbouwd worden. Zo komt er een fietsenstalling voor bijna 9.000 fietsen, een nieuwe Oosttunnel met winkels, worden de perrons verbreed en verlengd, en de sporen vernieuwd. De vijf spoorbruggen ten oosten van Amsterdam Centraal Station worden vervangen. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. In deze korte film vertellen we wat we gaan doen en wanneer. De verbouwing duurt zeker tot 2030.

Groei van Amsterdam 

Ook voor de stad Amsterdam is de verbouwing belangrijk, geeft wethouder Melanie van der Horst aan: “De groei van de stad betekent ook meer reizigers. Goede treinverbindingen helpen ons het auto- en vliegverkeer terug te dringen en daar worden het station en het spoor nu op aangepast. Daarbij wil ik wel samen met ProRail kijken naar het belang van de omwonenden van het spoor, door afspraken te maken over het verminderen van de geluidsoverlast en het vergroenen van de omgeving rond het spoor.”

Door: Nationale Transportgids 

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.