Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Na tien jaar gaat verbouwing op en rond Amsterdam Centraal van start

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
Na tien jaar gaat verbouwing op en rond Amsterdam Centraal van start
Vandaag is het officiële startsein gegeven voor de omvangrijke verbouwing op en in de omgeving van station Amsterdam Centraal. Staatssecretaris Vivianne Heijnen zette haar bouwhelm op en trok haar veiligheidsschoenen aan om met een graafmachine op de Dijksgracht in Amsterdam de eerste berg zand te verplaatsen. Met deze symbolische handeling gaf ze het startschot voor de bouw van het project dat meer ruimte moet maken voor treinen, goederen en reizigers. Dat meldt ProRail.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “We hebben een van de meest intensief gebruikte en complexe spoornetwerken in de wereld. In Amsterdam kun je die complexiteit goed zien. Het is letterlijk passen en meten om onze ambities rondom het Centraal station waar te maken. Meer reizigers en treinen kunnen als alles klaar is, gebruik maken van Amsterdam Centraal. Het is belangrijk dat we het spoor rondom Amsterdam Centraal nu aanpakken, want de prognoses laten zien dat op de lange termijn het aantal reizigers zal toenemen. Door nu te investeren zorgen we dat we klaar zijn voor de toekomst.”

De aanloop naar de bouw heeft tien jaar geduurd. Jaren waarin is onderzocht, bestudeerd, ontworpen en voorbereid. De grote vragen waren: hoe kunnen we de verwachte groei van 30 procent meer reizigers en 50 procent meer goederenvervoer aan? Hoe gaan we binnen de bestaande ruimte uitbouwen op station Amsterdam Centraal en er omheen? Wat gaat de omgeving merken en hoe zorgen we dat reizigers veilig gebruik kunnen blijven maken van het station tijdens de bouwperiode?

Duurzaam reizen 

Mirjam van Velthuizen (CFO van ProRail): “Het is een complexe puzzel. Er is weinig ruimte om te bouwen, dus moeten we heel slim en innovatief zijn. Het is zo mooi om te zien hoeveel partijen zich hiervoor inzetten. We gaan er dan ook gezamenlijk vanuit dat de realisatie van dit project heel veel gaat betekenen voor het spoor van morgen: meer treinen, meer reizigers, meer goederenvervoer. Want duurzaam reizen is de toekomst.”

Oude opstelterrein 

De bouw van de vrije kruising op het oude opstelterrein bij de Dijksgracht is het eerste bouwproject dat van start gaat. Het terrein is al volledig vrij gemaakt van sporen, wissels, seinen en bovenleiding. Er komen niet alleen sporen maar er is ook veel ruimte voor groen. Wanneer de kruising er is, hoeven treinen niet meer op elkaar te wachten. Zo kunnen meer treinen het station in en uit rijden.

Station met extra voorzieningen 

Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van de NS, geeft aan dat Amsterdam een cruciale schakel is in het spoornetwerk van Nederland: “Deze grootschalige spoorverbouwing is hard nodig met het oog op de verwachte toekomstige groei van het aantal treinreizigers. Zo kan NS meer treinen rijden en krijgen onze reizigers meer ruimte op het station met extra voorzieningen.” 

Ook het centraal station gaat vanaf eind 2023 ingrijpend verbouwd worden. Zo komt er een fietsenstalling voor bijna 9.000 fietsen, een nieuwe Oosttunnel met winkels, worden de perrons verbreed en verlengd, en de sporen vernieuwd. De vijf spoorbruggen ten oosten van Amsterdam Centraal Station worden vervangen. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. In deze korte film vertellen we wat we gaan doen en wanneer. De verbouwing duurt zeker tot 2030.

Groei van Amsterdam 

Ook voor de stad Amsterdam is de verbouwing belangrijk, geeft wethouder Melanie van der Horst aan: “De groei van de stad betekent ook meer reizigers. Goede treinverbindingen helpen ons het auto- en vliegverkeer terug te dringen en daar worden het station en het spoor nu op aangepast. Daarbij wil ik wel samen met ProRail kijken naar het belang van de omwonenden van het spoor, door afspraken te maken over het verminderen van de geluidsoverlast en het vergroenen van de omgeving rond het spoor.”

Door: Nationale Transportgids 

03 februari '23 (12:32)

Geen extra drukte in trein door staking streekvervoer verwacht bij NS

De Nederlandse Spoorwegen verwachten geen extra drukte volgende week als het streekvervoer staakt. Volgens een woordvoerder is er maar een heel beperkte overlap tussen bus- en spoorlijnen van andere vervoerders en die van NS. "De ervaring leert dat we geen extra materieel hoeven in te zetten."

03 februari '23 (11:13)

Grondige verbouwing deel stationsgebouw Amsterdam Centraal

Spoorwegbeheerder ProRail start deze week met de renovatie van de centrale hal en de Oostvleugel van het monumentale stationsgebouw van station Amsterdam Centraal. Dit meldt NS.

03 februari '23 (10:24)

Meest gewaardeerde treinstation is opnieuw Klimmen-Ransdaal

Het meest gewaardeerde station van Nederland is weer Klimmen-Ransdaal in Limburg, Station Lage Zwaluwe in Noord-Brabant was voor reizigers de minst favoriete locatie om op de trein te stappen. Dit blijkt uit de zogeheten Stationsbelevingsmonitor 2022, een onderzoek van I&O Research in opdracht van NS en ProRail onder 85.000 reizigers.

03 februari '23 (10:03)

Voetganger om het leven gekomen door ongeval met tram in Amsterdam

Een voetganger is donderdagavond om het leven gekomen door een ongeval met een tram in Amsterdam. Het ongeluk gebeurde rond 22.45 uur op de Kingsfordweg, in de buurt van station Sloterdijk. De man overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

02 februari '23 (17:54)

VVMC dreigt ook met landelijke staking streekvervoer

Treinpersoneel in het streekvervoer gaat volgende week opnieuw enkele dagen staken als een reactie van vervoerders Arriva en Keolis na de staking van donderdag uitblijft. Dat meldt een woordvoerster van vakbond VVMC. Daarmee zouden treinmedewerkers, die vallen onder de kleine cao in het streekvervoer zich aansluiten bij de al aangekondigde stakingen voor volgende week door buschauffeurs in het streekvervoer. Onder die cao vallen zo’n 1300 medewerkers.

01 februari '23 (13:42)

Boete voor Tilburg en NedTrain om blootstelling medewerkers aan chroom-6

De gemeente Tilburg en NS-dochter NedTrain moeten ieder een kwart miljoen euro boete betalen, omdat ze bijstandsgerechtigden die oude treinstellen opknapten, hebben blootgesteld aan de gevaarlijke stof chroom-6. De rechtbank in Rotterdam heeft de straf woensdag opgelegd. De rechtbank spreekt van "een onaanvaardbaar gezondheidsrisico".

01 februari '23 ( 8:11)

TreinTrainPakket voor mensen met licht verstandelijke beperking

De NS heeft een pakket ontwikkeld dat hulp biedt aan mensen met een licht verstandelijke beperking bij treinreizen, meldt de spoorwegmaatschappij dinsdag.

01 februari '23 ( 8:00)

Medewerkers kleinste streekvervoer-cao staken donderdag al

Een deel van de medewerkers in het streekvervoer gaat donderdag al staken. Dat kondigt vakbond FNV aan. Het gaat om medewerkers van de kleinste streekvervoer-cao. Onder deze zogeheten cao Multimodaal vallen 1300 medewerkers, met name treinpersoneel van regionale vervoerders als Arriva en Keolis.

01 februari '23 ( 4:18)

Rechter bepaalt of Tilburg en NedTrain strafbaar waren in chroom-6-zaak

De rechtbank in Rotterdam bepaalt woensdag of de gemeente Tilburg en treinonderhoudsbedrijf NedTrain strafbaar zijn omdat ze deelnemers aan een werkproject voor mensen met een bijstandsuitkering hebben blootgesteld aan chroom-6. Het Openbaar Ministerie (OM) vindt van wel en eiste tijdens de behandeling van de zaak geldboetes van 317.000 euro tegen Tilburg en Nedtrain.

31 januari '23 (13:52)

Meeste treinreizigers NS checken nog niet meteen in met bankpas

De meeste treinreizigers gebruiken nog geen bankpas of creditcard om in- en uit te checken, maar doen dit volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) nog steeds met een ov-chipkaart. Dinsdagochtend was het voor het eerst dat NS-reizigers met hun bankpas door de poortjes konden. Een woordvoerster van de NS zegt dat de invoering van de betaaloptie zonder problemen verliep.