Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Na tien jaar gaat verbouwing op en rond Amsterdam Centraal van start

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Na tien jaar gaat verbouwing op en rond Amsterdam Centraal van start
Vandaag is het officiële startsein gegeven voor de omvangrijke verbouwing op en in de omgeving van station Amsterdam Centraal. Staatssecretaris Vivianne Heijnen zette haar bouwhelm op en trok haar veiligheidsschoenen aan om met een graafmachine op de Dijksgracht in Amsterdam de eerste berg zand te verplaatsen. Met deze symbolische handeling gaf ze het startschot voor de bouw van het project dat meer ruimte moet maken voor treinen, goederen en reizigers. Dat meldt ProRail.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “We hebben een van de meest intensief gebruikte en complexe spoornetwerken in de wereld. In Amsterdam kun je die complexiteit goed zien. Het is letterlijk passen en meten om onze ambities rondom het Centraal station waar te maken. Meer reizigers en treinen kunnen als alles klaar is, gebruik maken van Amsterdam Centraal. Het is belangrijk dat we het spoor rondom Amsterdam Centraal nu aanpakken, want de prognoses laten zien dat op de lange termijn het aantal reizigers zal toenemen. Door nu te investeren zorgen we dat we klaar zijn voor de toekomst.”

De aanloop naar de bouw heeft tien jaar geduurd. Jaren waarin is onderzocht, bestudeerd, ontworpen en voorbereid. De grote vragen waren: hoe kunnen we de verwachte groei van 30 procent meer reizigers en 50 procent meer goederenvervoer aan? Hoe gaan we binnen de bestaande ruimte uitbouwen op station Amsterdam Centraal en er omheen? Wat gaat de omgeving merken en hoe zorgen we dat reizigers veilig gebruik kunnen blijven maken van het station tijdens de bouwperiode?

Duurzaam reizen 

Mirjam van Velthuizen (CFO van ProRail): “Het is een complexe puzzel. Er is weinig ruimte om te bouwen, dus moeten we heel slim en innovatief zijn. Het is zo mooi om te zien hoeveel partijen zich hiervoor inzetten. We gaan er dan ook gezamenlijk vanuit dat de realisatie van dit project heel veel gaat betekenen voor het spoor van morgen: meer treinen, meer reizigers, meer goederenvervoer. Want duurzaam reizen is de toekomst.”

Oude opstelterrein 

De bouw van de vrije kruising op het oude opstelterrein bij de Dijksgracht is het eerste bouwproject dat van start gaat. Het terrein is al volledig vrij gemaakt van sporen, wissels, seinen en bovenleiding. Er komen niet alleen sporen maar er is ook veel ruimte voor groen. Wanneer de kruising er is, hoeven treinen niet meer op elkaar te wachten. Zo kunnen meer treinen het station in en uit rijden.

Station met extra voorzieningen 

Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van de NS, geeft aan dat Amsterdam een cruciale schakel is in het spoornetwerk van Nederland: “Deze grootschalige spoorverbouwing is hard nodig met het oog op de verwachte toekomstige groei van het aantal treinreizigers. Zo kan NS meer treinen rijden en krijgen onze reizigers meer ruimte op het station met extra voorzieningen.” 

Ook het centraal station gaat vanaf eind 2023 ingrijpend verbouwd worden. Zo komt er een fietsenstalling voor bijna 9.000 fietsen, een nieuwe Oosttunnel met winkels, worden de perrons verbreed en verlengd, en de sporen vernieuwd. De vijf spoorbruggen ten oosten van Amsterdam Centraal Station worden vervangen. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. In deze korte film vertellen we wat we gaan doen en wanneer. De verbouwing duurt zeker tot 2030.

Groei van Amsterdam 

Ook voor de stad Amsterdam is de verbouwing belangrijk, geeft wethouder Melanie van der Horst aan: “De groei van de stad betekent ook meer reizigers. Goede treinverbindingen helpen ons het auto- en vliegverkeer terug te dringen en daar worden het station en het spoor nu op aangepast. Daarbij wil ik wel samen met ProRail kijken naar het belang van de omwonenden van het spoor, door afspraken te maken over het verminderen van de geluidsoverlast en het vergroenen van de omgeving rond het spoor.”

Door: Nationale Transportgids 

20 mei '25 ( 9:16)

Spoorwerkzaamheden tussen Zwolle en Nijverdal over de helft

ProRail werkt zestien dagen lang 24 uur per dag tussen Zwolle en Nijverdal aan het spoor. De werkzaamheden zijn inmiddels over de helft. Dat meldt ProRail.

19 mei '25 (12:02)

NS stopt begin juni met berichtgeving op X

NS stopt vanaf 1 juni met het aanbieden van reisinformatie en klantenservice op social mediaplatform X. Steeds minder reizigers gebruiken X voor het stellen van vragen aan NS. Daarvoor is de chatfunctie op NS.nl veel geschikter. Daarnaast is het werk op X voor medewerkers van NS-klantenservice afgelopen jaren veel minder aangenaam geworden doordat de toon op het platform verhard is. Dat meldt de NS.

19 mei '25 ( 9:51)

Kind op step zwaargewond geraakt bij botsing met trein in Buitenpost

Bij een spoorwegovergang in Buitenpost in Friesland is een jongen op een step tegen een trein gebotst. Het kind raakte hierbij zwaar gewond. Over de leeftijd van de jongen kan de politie nog niks zeggen. Dit meldt RTL.

18 mei '25 (15:03)

Drukte op stations met in het rood geklede demonstranten

Op Utrecht Centraal is het druk met mensen die naar de Gaza-demonstratie in Den Haag willen. Een ANP-verslaggever ziet volle treinen. Niet iedereen kan meteen mee. Op het perron staan veel demonstranten die in het rood zijn gekleed.

16 mei '25 ( 8:35)

Zeeuwse Lijn presteert fors beter

In de eerste vier maanden van 2025 heeft de Zeeuwse Lijn flink beter gepresteerd dan in dezelfde periode een jaar geleden. Sinds 15 december 2025, de dag waarop de nieuwe dienstregeling van start ging, kwam 95,8% van alle treinreizigers binnen Zeeland op tijd (maximaal vijf minuten vertraging) aan. In 2024 was dat in de eerste vier maanden 86,7%. Dat meldt NS.

14 mei '25 (19:49)

Weekend 24 en 25 mei geen treinen van en naar Rotterdam Centraal

In het weekend van zaterdag 24 en zondag 25 mei rijden er geen treinen van en naar Rotterdam Centraal. Dit komt doordat het treinbeveiligingssysteem tussen Rotterdam Centraal, Delft Campus, Nieuwerkerk aan den IJssel en Barendrecht wordt vervangen, meldt ProRail.

14 mei '25 (16:39)

Eind mei tien dagen geen treinen tussen Zwolle en Deventer

Van zaterdag 24 mei tot maandagochtend 2 juni rijden er geen treinen tussen Zwolle en Deventer. Er wordt dan gewerkt aan de bovenleiding. De NS laat weten dat de werkzaamheden op 2 juni naar verwachting om 02.00 uur klaar zijn. In de ochtendspits rijden die maandag dus weer treinen.

14 mei '25 (10:30)

Geen treinen van en naar Rotterdam Centraal, bussen en metro rijden wel

Zaterdag 24 en zondag 25 mei rijden er geen treinen van, via of naar Rotterdam Centraal. ProRail werkt in dit weekend aan het treinbeveiligingssysteem tussen Rotterdam Centraal, Delft Campus, Nieuwerkerk aan den IJssel en Barendrecht. Dit systeem zorgt ervoor dat de bediening van seinen en wissels in het gebied goed verloopt. Reizigers kunnen reizen met een NS-bus of gebruikmaken van de metro. NS wijst reizigers op extra reistijd en adviseert om kort voor vertrek de NS-app te checken. Dat meldt de NS.

14 mei '25 (10:23)

Treinen tussen Zwolle en Deventer tijdelijk vervangen door bussen

Vanaf zaterdag 24 mei tot en met zondag 1 juni vinden er werkzaamheden plaats aan de spoorlijn tussen Zwolle en Deventer. ProRail vervangt over een traject van 1,5 kilometer de rijdraad en tien bovenleidingsportalen. Als gevolg daarvan rijden er negen dagen lang geen treinen tussen deze stations. Op zondag 25 mei rijden er ook geen treinen tussen Apeldoorn en Deventer. Reizigers kunnen tijdens deze periode gebruik maken van vervangend busvervoer. NS adviseert hen de reisplanner te raadplegen voor vertrek en rekening te houden met extra reistijd. Dat meldt de NS.

13 mei '25 (10:41)

NS plaatst duizenden nieuwe OV-fietsen bij verschillende stations

Vanaf vandaag zijn er meer OV-fietsen beschikbaar voor reizigers. De komende weken worden 3000 nieuwe OV-fietsen verdeeld over verschillende NS-stallingen. Om te beginnen kunnen reizigers vandaag al gebruik maken van 100 nieuwe OV-fietsen in de stallingen bij station Amsterdam Zuid. Dat meldt de NS.