Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS zit na cao-overeenkomst nog steeds met verschillende problemen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
NS zit na cao-overeenkomst nog steeds met verschillende problemen
Een onderhandelingsresultaat tussen de NS en vakbonden maakt geen einde aan alle problemen bij het vervoersbedrijf, waarschuwt waarnemend president-directeur Bert Groenewegen. Hij is blij dat er overeenstemming is met onderhandelaars van vakbonden FNV, CNV, VVMC en VHS. Maar het tekort aan personeel is er nog niet mee opgelost, wat betekent dat de NS de dienstregeling moet afschalen.

"Ik ben blij dat er een onderhandelingsresultaat is bereikt. Met dit voorstel komen we de collega's tegemoet die zich zorgen maken over de stijgende kosten van hun levensonderhoud", verklaart Groenewegen op de NS-website. "Tegelijkertijd is deze cao nog niet de oplossing voor alles wat speelt. NS houdt oog voor de zorgen van collega’s over werkdruk, werkplezier en het tekort aan collega’s. Dit tekort aan collega’s zorgt er helaas voor dat we onze dienstregeling moeten afschalen. Dit alles bij elkaar plaatst ons voor een moeilijke opgave die niet eenvoudig op te lossen is, maar waar we volop mee aan de slag zijn en mee doorgaan."

Werkdruk bij het NS-personeel 

Per september rijden er al minder treinen en in december volgt een volgende stap, om werknemers na een drukke periode wat lucht te bieden. In een brief waarmee de NS de vakbonden vorige week weer aan de onderhandelingstafel kreeg, zei het bedrijf te weinig aandacht te hebben gehad voor de werkdruk bij het NS-personeel. "Over aanvullende afschalingen kunnen we nu nog niets zeggen. Maar dat we zeggen dat er te weinig oog was voor de werkdruk, daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat er een koerswijziging is."

Gevraagd naar het nut van de stakingen de afgelopen weken zegt een NS-woordvoerder dat de acties "een heel duidelijke boodschap waren". "Staken doe je niet zomaar. Die acties geven echt de urgentie aan dat er iets moet gebeuren."

Prijs van een treinkaartje 

Het personeel van de NS (bijna 19.000 werknemers) krijgt er in twee stappen fiks meer loon bij als vakbondsleden instemmen met het onderhandelingsresultaat. Of dit de treinkaartjes extra duur maakt, kan de NS niet zeggen. Dat komt omdat daar allerlei afspraken over zijn gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. "We zijn aan best veel spelregels gebonden bij het bepalen van de prijs voor een treinkaartje. We mogen niet veel meer doen dan een inflatiecorrectie, al is de inflatie nu natuurlijk erg hoog."

Door: ANP 

09 juli '25 (15:20)

Ruim honderdduizend reiskostenclaims na NS-staking: oordeel duurt langer

De NS heeft meer dan 100.000 aanvragen ontvangen van mensen die een vergoeding willen voor de reiskosten die ze moesten maken toen het treinverkeer onlangs stillag door stakingen. In een mail aan gedupeerden meldt de spoorvervoerder dat de behandeling van aanvragen hierdoor langer kan duren. Normaal gebeurt dat binnen vier weken, maar de NS heeft iets meer tijd nodig om elke aanvraag "met zorg" te behandelen.

09 juli '25 (15:19)

Treinreizigers weten binnenkort of ze last van stakingen krijgen

Voor treinreizigers en de NS breken spannende dagen aan. De komende dagen weten vakbonden VVMC, FNV en CNV of hun leden instemmen met het eindbod van de spoorwegmaatschappij voor een nieuwe cao. Als ze de voorstellen van de NS afwijzen, is de kans groot dat personeel met stakingen het treinverkeer opnieuw platlegt.

09 juli '25 (14:42)

Eerste stap ERTMS Noordelijke Lijnen

De aanleg van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS op de Noordelijke lijnen op twee Friese stukken spoor is gegund aan twee bedrijven: Strukton voor het baanvak Leeuwarden-Harlingen Haven en BAM voor de werkzaamheden op het baanvak Leeuwarden-Stavoren. De aanbesteding is opgedeeld in twee baanvakken, zodat verschillende aannemers de kans krijgen om ervaring op te doen met ERTMS. Dat meldt ProRail.

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.