Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS neemt alle aanbevelingen over naar aanleiding van onderzoek IT-storing

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
NS neemt alle aanbevelingen over naar aanleiding van onderzoek IT-storing
NS gaat alle aanbevelingen overnemen naar aanleiding van het onderzoek naar de IT-storing op 3 april. Op die dag ontstond een storing in cruciale IT-systemen van onze bijsturing en reisinformatie waardoor NS geen zicht meer had op waar personeel en treinen zich bevonden. Toen hierop een bovenleidingbreuk bij Hoofddorp volgde, moest NS het treinverkeer vanaf het middaguur stilleggen. De rest van de dag heeft er nagenoeg geen trein meer gereden. Dat meldt de NS.

NS heeft door drie partijen onafhankelijk onderzoek laten doen. De conclusies zijn stevig, maar ook helder. Zo was NS onvoldoende voorbereid op een IT-storing van deze duur en omvang. Ook was NS te optimistisch, er werd te lang vanuit gegaan dat de geraakte IT-systemen snel weer zouden werken zoals bij eerdere storingen. Hierdoor werd de crisisorganisatie van NS niet snel genoeg opgeschaald.

Excuses 

Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur van NS: “Op 3 april hebben wij als NS een slechte beurt gemaakt bij onze reizigers. Zij moesten lang wachten voordat duidelijk werd hoelang de verstoring duurde en zij moesten uiteindelijk zelf vervoer regelen. Dat was ook enorm frustrerend voor onze collega’s, want er is geen enkele NS’er die de reiziger wil laten staan. We hebben daarom excuses aangeboden aan alle reizigers en onze collega’s. Wij realiseren ons dat de gebeurtenissen onze collega’s in het hart hebben geraakt. Dit geldt zeker voor onze collega's die dagelijks in contact staan met reizigers, de collega’s op de trein en het station, en voor de collega’s van bijsturing. Daarom is het belangrijk dat we leren van de storing van 3 april om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen.”

Onderzoeken 

Op verzoek van NS heeft het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) onderzoek gedaan naar het verloop van de storing en de crisisorganisatie van NS. Ook zijn er twee verdiepende onderzoeken gedaan. Railistics heeft een NS-onderzoek naar de mogelijkheden voor een pendeldienst gevalideerd en Bell Labs heeft onderzoek gedaan naar de IT-systemen

Pendeldienst 

Het COT bevestigt dat het beheerst stilleggen van het treinverkeer die dag de enige optie was. Er lag echter geen plan klaar voor een eventueel minimaal alternatief reisaanbod, zoals een pendeldienst. Volgens het COT is navolgbaar dat NS dit niet op de dag zelf zonder plan alsnog verantwoord kon organiseren, maar het COT vindt dat NS wel een plan had moeten klaarliggen zodat besloten kon worden om dit wel of niet in te zetten. De inzet van bussen is wat betreft het COT geen passend alternatief. Daarnaast was de communicatie aan collega’s en reizigers niet op orde. Zo heeft het te lang geduurd voordat er gecommuniceerd werd over een compensatieregeling voor reizigers. 

Railistics bevestigt dat een pendelplan een mogelijk reisalternatief is voor een deel van de reizigers tijdens een storing zoals die van 3 april. De onderzoekers geven aan dat hiervoor wel nadere uitwerking nodig is, onder andere samen met ProRail. Gezien de complexiteit verwacht Railistics dat de uitwerking hiervan circa één tot twee jaar kan duren. 

Storing in planningsysteem

Bell Labs concludeert dat de storing is ontstaan in het planningsysteem waardoor NS geen zicht meer had op waar personeel en treinen zich in het land bevonden. Ook kon er geen actuele reisinformatie op borden getoond worden. De IT-systemen van NS konden de storing niet automatisch vaststellen, waardoor geen automatische back-up is gestart. Het beheer van de IT-systemen is in handen van vaste externe partijen die veel onderzoektijd nodig hadden om te constateren wat de oorzaak van de verstoring was. Ook is door deze partijen onvoldoende snel opgeschaald. De onderzoekers doen daarom aanbevelingen om meer indicatoren voor een storing in te bouwen, IT-collega’s bij een storing sneller op te schalen en scenario’s, voor het geval IT-systemen uitvallen, uit te breiden. Ook is het advies om vaker te oefenen met het scenario waarin een systeem uitvalt en een overschakeling naar een ander systeem nodig is. 

Door: Nationale Transportgids 

18 juli '25 (13:04)

Overweg Dolderseweg kan niet worden afgewaardeerd door te weinig geld

ProRail en de gemeente Zeist pauzeren het project rond de afwaardering van de overweg Dolderseweg in Den Dolder. Momenteel is er onvoldoende geld om de kortsluitroute voor het snelverkeer te gaan bouwen. Samen met de gemeente Zeist en de provincie Utrecht spant ProRail zich in om de financiering alsnog rond te krijgen. Tot die tijd ligt het project stil. Dat meldt ProRail.

18 juli '25 (11:51)

Paniek in bloedhete, stilstaande trein vol Vierdaagsevierders

Bij station Heyendaal in Nijmegen is in de nacht van donderdag 17 juli op vrijdag 18 juli een trein gestopt vol met passagiers die terugkwamen van de 4Daagsefeesten. Toen de trein niet meer opgestart kon worden en het binnen steeds benauwder werd, liep de situatie snel uit de hand. Dat meldt Hart van Nederland.

18 juli '25 ( 8:59)

Enkele dagen geen treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen

ProRail voert van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli 2025 onderhoudswerkzaamheden uit aan de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Er rijden geen treinen in deze periode. Reizigers kunnen gebruikmaken van vervangend busvervoer. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (15:23)

Vervangende bussen dit weekend tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

In de zomervakantie voert ProRail op 21 en 22 juli onderhoud uit aan de Spaarne spoorbrug en worden er metingen gedaan naar de spoorbaanligging. Daarom is er geen treinverkeer mogelijk en zet NS vervangende bussen in. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen en rekening te houden met extra reistijd.  Dat meldt de NS.

17 juli '25 (14:25)

ProRail: meer ernstige verstoringen op het spoor

Het aantal ernstige verstoringen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die zorgden voor zeer veel hinder voor reizigers, zoals de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam afgelopen weekend. Wel kwamen treinen in de punctualiteitscijfers van de spoorbeheerder vaker op tijd aan.

17 juli '25 (14:25)

ProRail wil meer geld voor versterking en suïcidepreventie

ProRail vraagt om meer geld van de overheid, onder meer voor investeringen die nodig zijn voor suïcidepreventie en de weerbaarheid van het spoor gezien het belang van defensie. Ook roept de spoorbeheerder op om het aantal regels te verminderen, omdat die onderhoud en projecten duur en moeilijk maken.

17 juli '25 (14:25)

Regionale spoorvervoerders: logische stap van Europese Commissie

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

17 juli '25 (13:19)

Geen inschrijvingen aanbesteding ondergrondse fietsenstalling Hilversum

De aanbesteding van een ondergrondse fietsenstalling met twee bovengelegen gebouwen op het Stationsplein in Hilversum heeft geen inschrijvingen opgeleverd. Spoorwegbeheerder ProRail kijkt met de gemeente Hilversum naar alternatieven om het plan alsnog te kunnen realiseren. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (11:13)

Meer zware treinverstoringen in de eerste helft van 2025 dan in 2024

In de eerste helft van 2025 is het aantal ernstige verstoringen op het spoor toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die veel overlast veroorzaakten voor reizigers. Denk daarbij aan de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Treinen kwamen, volgens de punctualiteitscijfers van ProRail, wek vaker op tijd aan. Dat meldt Hart van Nederland.

17 juli '25 ( 8:47)

Treinkaartjes volgend jaar duurder

De prijs van een treinkaartje stijgt in 2026 ongeveer 6-9 procent. Dat meldt NS.