Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS neemt alle aanbevelingen over naar aanleiding van onderzoek IT-storing

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
NS neemt alle aanbevelingen over naar aanleiding van onderzoek IT-storing
NS gaat alle aanbevelingen overnemen naar aanleiding van het onderzoek naar de IT-storing op 3 april. Op die dag ontstond een storing in cruciale IT-systemen van onze bijsturing en reisinformatie waardoor NS geen zicht meer had op waar personeel en treinen zich bevonden. Toen hierop een bovenleidingbreuk bij Hoofddorp volgde, moest NS het treinverkeer vanaf het middaguur stilleggen. De rest van de dag heeft er nagenoeg geen trein meer gereden. Dat meldt de NS.

NS heeft door drie partijen onafhankelijk onderzoek laten doen. De conclusies zijn stevig, maar ook helder. Zo was NS onvoldoende voorbereid op een IT-storing van deze duur en omvang. Ook was NS te optimistisch, er werd te lang vanuit gegaan dat de geraakte IT-systemen snel weer zouden werken zoals bij eerdere storingen. Hierdoor werd de crisisorganisatie van NS niet snel genoeg opgeschaald.

Excuses 

Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur van NS: “Op 3 april hebben wij als NS een slechte beurt gemaakt bij onze reizigers. Zij moesten lang wachten voordat duidelijk werd hoelang de verstoring duurde en zij moesten uiteindelijk zelf vervoer regelen. Dat was ook enorm frustrerend voor onze collega’s, want er is geen enkele NS’er die de reiziger wil laten staan. We hebben daarom excuses aangeboden aan alle reizigers en onze collega’s. Wij realiseren ons dat de gebeurtenissen onze collega’s in het hart hebben geraakt. Dit geldt zeker voor onze collega's die dagelijks in contact staan met reizigers, de collega’s op de trein en het station, en voor de collega’s van bijsturing. Daarom is het belangrijk dat we leren van de storing van 3 april om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen.”

Onderzoeken 

Op verzoek van NS heeft het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) onderzoek gedaan naar het verloop van de storing en de crisisorganisatie van NS. Ook zijn er twee verdiepende onderzoeken gedaan. Railistics heeft een NS-onderzoek naar de mogelijkheden voor een pendeldienst gevalideerd en Bell Labs heeft onderzoek gedaan naar de IT-systemen

Pendeldienst 

Het COT bevestigt dat het beheerst stilleggen van het treinverkeer die dag de enige optie was. Er lag echter geen plan klaar voor een eventueel minimaal alternatief reisaanbod, zoals een pendeldienst. Volgens het COT is navolgbaar dat NS dit niet op de dag zelf zonder plan alsnog verantwoord kon organiseren, maar het COT vindt dat NS wel een plan had moeten klaarliggen zodat besloten kon worden om dit wel of niet in te zetten. De inzet van bussen is wat betreft het COT geen passend alternatief. Daarnaast was de communicatie aan collega’s en reizigers niet op orde. Zo heeft het te lang geduurd voordat er gecommuniceerd werd over een compensatieregeling voor reizigers. 

Railistics bevestigt dat een pendelplan een mogelijk reisalternatief is voor een deel van de reizigers tijdens een storing zoals die van 3 april. De onderzoekers geven aan dat hiervoor wel nadere uitwerking nodig is, onder andere samen met ProRail. Gezien de complexiteit verwacht Railistics dat de uitwerking hiervan circa één tot twee jaar kan duren. 

Storing in planningsysteem

Bell Labs concludeert dat de storing is ontstaan in het planningsysteem waardoor NS geen zicht meer had op waar personeel en treinen zich in het land bevonden. Ook kon er geen actuele reisinformatie op borden getoond worden. De IT-systemen van NS konden de storing niet automatisch vaststellen, waardoor geen automatische back-up is gestart. Het beheer van de IT-systemen is in handen van vaste externe partijen die veel onderzoektijd nodig hadden om te constateren wat de oorzaak van de verstoring was. Ook is door deze partijen onvoldoende snel opgeschaald. De onderzoekers doen daarom aanbevelingen om meer indicatoren voor een storing in te bouwen, IT-collega’s bij een storing sneller op te schalen en scenario’s, voor het geval IT-systemen uitvallen, uit te breiden. Ook is het advies om vaker te oefenen met het scenario waarin een systeem uitvalt en een overschakeling naar een ander systeem nodig is. 

Door: Nationale Transportgids 

12 april '24 ( 9:45)

Geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen van 19 tot en met 21 april

Treinreizigers die volgend weekend tussen Arnhem en Nijmegen willen reizen, moeten dat alleen doen als het echt noodzakelijk is. Door werkzaamheden is van vrijdag 19 april tot en met zondag 21 april geen treinverkeer tussen de twee steden en de NS zet slechts beperkt vervangende bussen in.

12 april '24 ( 8:49)

Pornobeelden te zien op Centraal Station Arnhem

Woensdag 10 april 2024 was omstreeks 20.45 uur op een scherm op Centraal Station in Arnhem kortstondig een pornovideo te zien. Een 'natuurfilm', zoals een filmende reiziger het beschreef. Dat meldt Omroep Gelderland.

12 april '24 ( 8:35)

Mogelijk dagelijks rechtstreekse trein naar München

Vanaf 2025 willen NS en Deutsche Bahn (DB) dagelijks een rechtstreekse trein laten rijden van Amsterdam naar München. Deze nieuwe verbinding komt in de plaats van de bestaande rechtstreekse verbinding naar Bazel. Dat meldt NS.

12 april '24 ( 8:00)

Geen dagelijkse snelle trein naar Zwitserland meer

Na lange tijd komt er een eind aan de dagelijkse snelle trein tussen Nederland en Zwitserland. In de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, is geen ICE van Amsterdam naar Bazel meer opgenomen. In plaats daarvan moet er een dagelijkse snelle trein komen naar München. Omdat er komende zomer in Zuid-Duitsland langdurig aan het spoor wordt gewerkt, vertrekt de laatste rechtstreekse ICE naar Bazel al op 15 juli.

09 april '24 ( 7:09)

Week lang geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest en op Santpoort Noord

Vanwege spoorwerkzaamheden door ProRail rijden van 13 tot en met 19 april 2024 geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest en op station Santpoort Noord. NS zet gedurende deze periode vervangende bussen in. Dat meldt NS.

09 april '24 ( 6:58)

Eerste stap internationale vrachttrein voor vers voedsel

Provincie Zuid-Holland maakt plannen voor een internationale vrachttrein voor vers voedsel. Deze trein moet in de loop van dit jaar via Rotterdam gaan rijden van Valencia naar Oslo. Donderdag 4 april 2024 presenteerde de provincie het plan op de transportbeurs Connecting Europe Days in Brussel. Dat meldt Provincie Zuid-Holland.

08 april '24 (17:30)

In meivakantie hinder voor treinreizigers door spoorwerkzaamheden

De stations Amsterdam Centraal, Zwolle en Tilburg zijn tijdens de meivakantie slecht te bereiken per trein, of zelfs onbereikbaar. Dit komt door werkzaamheden op het spoor, melden NS en ProRail maandag.

05 april '24 ( 6:00)

Man met vuurwapen aangehouden op station Amersfoort om bedreigen medereiziger

Een man is donderdagavond aangehouden op Amersfoort Centraal omdat hij in een trein een reiziger zou hebben bedreigd met een vuurwapen, meldt de politie. Om de verdachte op te pakken werd een taser gebruikt en de politie loste een waarschuwingsschot op het station.

02 april '24 (12:15)

Geen strafvervolging voor dodelijk treinongeval bij Voorschoten

Het Openbaar Ministerie gaat niemand strafrechtelijk vervolgen voor het dodelijke treinongeval bij Voorschoten van vorig jaar. Bij dat ongeluk kwam een kraanmachinist, die met zijn kraan het spoor overstak, om het leven. Justitie concludeert dat er sprake is van een ongeluk.

02 april '24 ( 6:33)

Einde onbeveiligde overweg in Bodegraven in zicht

In augustus 2024 zal de onbeveiligde overweg Dubbele Wiericke in Bodegraven verdwijnen. Dit is noodzakelijk, omdat ProRail in de toekomst nog meer treinen wil laten rijden tussen Utrecht en Leiden. Daarover bericht ProRail.