Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'De bal ligt momenteel bij de NS'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
'De bal ligt momenteel bij de NS'
Om het conflict tussen de NS en de vakbonden op te lossen, zal het spoorwegbedrijf als eerste moeten bewegen. Dat zeggen althans de vakbonden. Werknemers van NS legden dinsdag voor de vierde keer in korte tijd het werk neer. Omdat ook het belangrijke treinenknooppunt Utrecht stil kwam te liggen besloot de NS vrijwel geen enkele trein te laten rijden.

Volgens Roel van Riezen, die namens vakbonden FNV, CNV en VVMC eerder onderhandelde met de NS, hebben duizenden stakers zich gemeld in Gouda, Utrecht en Amersfoort. Zij zullen vanwege de actie een stakingsloon ontvangen. Andere medewerkers van de NS die niet aan het werk konden, omdat de dienstverlening plat werd gelegd, zullen door de NS moeten worden doorbetaald, zo klinkt het.

Eerder kwamen de bonden met een ultimatum, waarmee ze betere cao-eisen wilden afdwingen. Daarna is er van onderhandelingen tussen de partijen geen sprake geweest, al gaf de NS meermaals aan vooral het gesprek te willen blijven voeren. De deur staat open, zo klonk het meermaals.

Cultuurverandering

Van Riezen legt uit dat er, los van gesprekken over veiligheidsmaatregelen rond de stakingen, pas gepraat kan worden als de NS serieus wil ingaan op de eisen van het personeel. Een van de cao-eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken. Onder de NS-cao vallen zo'n 16.700 medewerkers.

Hans Walthie van FNV geeft aan dat onderhandelaars al vijf keer eerder door de open deur van de NS zijn gelopen. "Wat de NS biedt ligt nog mijlenver van wat wij vragen", aldus Walthie. "De bal ligt nu bij de NS."

Vakbonden waren overigens verrast door de stap van de NS om dinsdag vrijwel de hele dienstverlening eruit te gooien. Zeker omdat het spoorwegbedrijf al wist van de acties en de stakingsbereidheid onder personeel. "Dat is misschien wel precies wat er mis is met de NS", aldus Van Riezen. "Vanuit het kantoor is er te weinig gevoel met de vloer en de reiziger. Die cultuur moet anders."

Door: ANP

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.