Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'De bal ligt momenteel bij de NS'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
'De bal ligt momenteel bij de NS'
Om het conflict tussen de NS en de vakbonden op te lossen, zal het spoorwegbedrijf als eerste moeten bewegen. Dat zeggen althans de vakbonden. Werknemers van NS legden dinsdag voor de vierde keer in korte tijd het werk neer. Omdat ook het belangrijke treinenknooppunt Utrecht stil kwam te liggen besloot de NS vrijwel geen enkele trein te laten rijden.

Volgens Roel van Riezen, die namens vakbonden FNV, CNV en VVMC eerder onderhandelde met de NS, hebben duizenden stakers zich gemeld in Gouda, Utrecht en Amersfoort. Zij zullen vanwege de actie een stakingsloon ontvangen. Andere medewerkers van de NS die niet aan het werk konden, omdat de dienstverlening plat werd gelegd, zullen door de NS moeten worden doorbetaald, zo klinkt het.

Eerder kwamen de bonden met een ultimatum, waarmee ze betere cao-eisen wilden afdwingen. Daarna is er van onderhandelingen tussen de partijen geen sprake geweest, al gaf de NS meermaals aan vooral het gesprek te willen blijven voeren. De deur staat open, zo klonk het meermaals.

Cultuurverandering

Van Riezen legt uit dat er, los van gesprekken over veiligheidsmaatregelen rond de stakingen, pas gepraat kan worden als de NS serieus wil ingaan op de eisen van het personeel. Een van de cao-eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken. Onder de NS-cao vallen zo'n 16.700 medewerkers.

Hans Walthie van FNV geeft aan dat onderhandelaars al vijf keer eerder door de open deur van de NS zijn gelopen. "Wat de NS biedt ligt nog mijlenver van wat wij vragen", aldus Walthie. "De bal ligt nu bij de NS."

Vakbonden waren overigens verrast door de stap van de NS om dinsdag vrijwel de hele dienstverlening eruit te gooien. Zeker omdat het spoorwegbedrijf al wist van de acties en de stakingsbereidheid onder personeel. "Dat is misschien wel precies wat er mis is met de NS", aldus Van Riezen. "Vanuit het kantoor is er te weinig gevoel met de vloer en de reiziger. Die cultuur moet anders."

Door: ANP

08 oktober '24 ( 9:28)

Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky ondertekenen contract

Swietelsky Rail Benelux B.V. en Havenbedrijf Rotterdam hebben het contract ondertekend voor de aanleg van een bundel van zes opstelsporen. Deze zijn geschikt voor 740 meter treinen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). Daarover bericht Port of Rotterdam.

08 oktober '24 ( 9:15)

Storing verholpen: NS Reisplanner doet het weer

De storing in de NS Reisplanner is verholpen. De planner doet het weer in de app en op de site. Dinsdagochtend lag de planner er meer dan een uur uit, wat zorgde voor veel reacties op sociale media.

08 oktober '24 ( 8:00)

Storing in NS Reisplanner

De reisplanner van de NS kampt met een storing. De planner op de site en op de app werkt niet. Volgens een woordvoerster van de NS klopt alle reisinformatie op de stations wel. "Alleen het plannen gaat niet."

07 oktober '24 (16:45)

Pro-Palestijnse demonstranten ingesloten bij Amsterdam CS

Tientallen pro-Palestijnse demonstranten zijn door de mobiele eenheid (ME) ingesloten bij het Amsterdam Centraal Station, ziet een ANP-verslaggever ter plaatse. De politie is met zo'n twintig busjes en met paarden aanwezig, ook zijn er meerdere politiehonden.

07 oktober '24 (16:15)

ICE-trein op lage snelheid ontspoord in Amsterdam, geen gewonden

Een ICE-trein is zondagavond ontspoord op een rangeerterrein in Amsterdam Watergraafsmeer. Op de opstel- en onderhoudslocatie rijden treinen doorgaans maar maximaal 20 kilometer per uur en zonder passagiers. Er zijn dan ook geen gewonden gevallen en de hogesnelheidstrein heeft geen schade opgelopen, meldt ProRail.

07 oktober '24 ( 8:30)

Duizenden boetes voor door rood rijden op spoorwegovergang

Bij spoorwegovergangen zijn sinds februari 6395 bekeuringen gegeven voor het negeren van het rode licht, meldt spoorbeheerder ProRail. In februari ging de eerste flitspaal aan bij een overgang in het Utrechtse Bunnik, daarna volgden nog tien camera's, vooral in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Maandag gaat de twaalfde flitscamera aan. Die is geplaatst bij een spoorwegovergang in Baarn.

04 oktober '24 ( 9:04)

Vanaf december weer TienminutenSprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal

Het is NS en spoorwegbeheerder ProRail gelukt om vanaf december 2024 de TienminutenSprinter weer te laten rijden tussen Rotterdam en Den Haag Centraal. Daarover bericht NS.

03 oktober '24 (14:45)

Eurostar dreigt nog steeds met opschorten ritten vanaf Amsterdam CS

Treinreisaanbieder Eurostar dreigt nog altijd internationale reizen vanaf Amsterdam Centraal tijdelijk te schrappen. De verbouwing van de terminal voor ritten naar Londen is volgens NS weliswaar op tijd af, maar volgens topvrouw Gwendoline Cazenave spelen meer problemen die een betrouwbare dienstverlening in de weg staan.

03 oktober '24 (13:30)

Lokale VVD'ers willen dat NS pro-Palestijnse sit-ins aanpakt

De lokale VVD-fracties in Den Haag, Leeuwarden, Alkmaar, Groningen en Enschede dringen er bij de NS op aan om voor maandag aangekondigde sit-in-acties op stations in hun gemeente in te perken waar mogelijk. Meerdere pro-Palestijnse actiegroepen zijn van plan op 7 oktober op zestien stations in het land een sit-in te houden. De VVD-politici vinden dat respectloos en onverdraagzaam, onder meer omdat het op die datum een jaar geleden is dat Hamas een dodelijke aanval uitvoerde in Israël. Ook vrezen zij dat reizigers zich onveilig voelen door de acties en dat looproutes worden geblokkeerd.

02 oktober '24 (12:15)

Treinen naar Parijs en Londen vanaf 2025 weer vanaf Amsterdam CS

De treinen naar Londen en Parijs kunnen begin volgend jaar weer gewoon van Amsterdam Centraal vertrekken. De grootschalige verbouwing op het station is dan grotendeels afgerond