Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Grote treinstoring juni: ProRail gaf reizigers verkeerde informatie

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Grote treinstoring juni: ProRail gaf reizigers verkeerde informatie
Bij de grote treinstoring begin juni was spoorbeheerder ProRail te optimistisch over het oplossen van de problemen. Reizigers kregen verkeerde informatie en zijn mede daardoor gestrand. Dat zijn de conclusies van een onderzoek van ProRail en NS naar de storing.

De storing begon op zondag 4 juni iets na 17.00 uur. De computersystemen van de verkeersleiding in Amsterdam vielen uit en konden niet meer worden opgestart. Daardoor kon er in en rond de hoofdstad geen enkele trein meer rijden.

Verkeerde verwachtingen

ProRail zei aanvankelijk dat de storing waarschijnlijk binnen twee uur verholpen was en herhaalde dat ook een paar keer. De spoorbeheerder "vertrouwde te lang" op die prognose, concludeerden de onderzoekers. "Dit leidde tot verkeerde verwachtingen bij reizigers. Hierdoor ontstond onduidelijkheid en begrijpelijke frustratie bij reizigers", stelt het rapport. Door het onterechte optimisme bij ProRail "liet het advies van NS om zelf alternatief vervoer te regelen op zich wachten en is laat gestart met het regelen van opvang/verzorging".

Geen crisisteam

Onder de gestrande reizigers waren veel bezoekers van het optreden dat zanger Harry Styles die avond gaf in de Johan Cruijff ArenA. Zij besloten geen alternatief vervoer te zoeken en niet naar een opvang te gaan, omdat de NS-app ten onrechte meldde dat er nog treinen zouden rijden.

Omdat ProRail ervan overtuigd was dat de storing snel kon worden verholpen, werd ook geen crisisteam bij elkaar geroepen. Pas na middernacht gebeurde dat. Dat had veel eerder gemoeten, zeggen de onderzoekers.

Betere software

In de nacht van zondag 4 op maandag 5 juni besloten ProRail en de NS dat de treindienstleiders alsnog moesten uitwijken naar een alternatieve locatie in Utrecht. Die verhuizing begon meer dan negen uur na het begin van de storing, en vervolgens duurde het nog ruim drie uur voor de tijdelijke verplaatsing klaar was. Tegen het einde van de ochtendspits op die maandag konden de eerste treinen weer rijden.

Prognoses

ProRail en de NS zeggen maatregelen te nemen om de kans op herhaling zo klein mogelijk te maken. Zo moeten de prognoses beter worden, zodat reizigers betere reisinformatie krijgen. Ook willen de organisaties betere software gebruiken om te waarschuwen voor naderende storingen. De NS laat uitzoeken of het mogelijk is om meer vervangend vervoer te regelen bij zo'n grote en langdurige verstoring.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.

28 juni '25 (11:15)

Overzichtstentoonstelling Vier de Beeldmix geopend op station Hilversum

Donderdag 26 juni 2025 is op station Hilversum de grote overzichtstentoonstelling ‘Vier de Beeldmix, Nederlandse fotografen van vroeger en nu’ geopend. Deze expositie vormt het sluitstuk van een reeks van twaalf tentoonstellingen die de veelzijdigheid van de Nederlandse fotografie vieren. Dat meldt NS.

27 juni '25 (13:46)

Station Zaandam in alle kleuren voor Roze Zaterdag

Op zaterdag 28 juni viert Zaanstad het absolute hoogtepunt van de Pride week: Roze Zaterdag. Het feest begint al op station Zaandam waar reizigers feestelijk worden ontvangen in thema. Het evenement is goed bereikbaar per trein. Binnen vijf minuten wandelen of fietsen met de OV-fiets, bereiken feestgangers het centrum. Dat meldt de NS.

27 juni '25 (10:45)

Iedere tien minuten een trein op Utrecht Leidsche Rijn

Vanaf maandag 30 juni stoppen er zes in plaats van vier treinen per uur op Utrecht Leidsche Rijn . De trein van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal via Woerden gaat op maandag tot en met donderdag extra stoppen op Utrecht Leidsche Rijn. De huidige verbinding tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn blijft ook vier keer per uur rijden. Dat meldt de NS.

27 juni '25 ( 9:11)

Twee weken aangepaste dienstregeling Zuidzijde Amsterdam

Van vrijdag 27 juni tot en met zondag 13 juli 2025 maakt spoorwegbeheerder ProRail de entree van station Amsterdam Zuid gereed voor groot bouwmaterieel. Dat meldt NS.

26 juni '25 (14:52)

Monumentale StationsHuiskamer opent op middenperron van station Haarlem

Op het middenperron van Haarlem opent NS op 28 juni een ruime StationsHuiskamer waar reizigers met een hapje en drankje prettig kunnen wachten met direct zicht op actuele reisinformatie. Ook zijn er plekken om even te werken met oplaadpunten voor mobiele apparaten. Deze unieke StationsHuiskamer is gevestigd in de voormalige monumentale restauratie die volledig is gerenoveerd. Dat meldt de NS.

26 juni '25 (12:48)

Treinproblemen rond Schiphol verholpen

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 1:59)

Oorzaak storing Schiphol bekend: donderdag normaal treinverkeer

ProRail heeft de oorzaak gevonden van de seinstoring die woensdag voor veel hinder zorgde op het spoor rond Schiphol. Het gaat om een defecte railspoel, "een elektrische component die het mogelijk maakt dat treinen kunnen rijden", zo legt een woordvoerster van de spoorbeheerder uit. Een aannemer van ProRail begint rond 22.00 uur aan de reparatie van het defect, een "complexe klus". Het herstel duurt naar verwachting de hele nacht.