Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail verwacht meer drukte op het spoor vanwege de lage waterstand

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
ProRail verwacht meer drukte op het spoor vanwege de lage waterstand
ProRail maakt zich op voor een grotere vraag naar goederenvervoer per spoor door de lage waterstanden in belangrijke rivieren voor de binnenvaart. Brancheverenigingen van vervoersbedrijven verwachten tegelijkertijd een groter beroep op het wegtransport. Maar bij beide alternatieven zijn de mogelijkheden maar beperkt.

"We verwachten dat de komende tijd het omslagpunt komt. Ook in 2018, toen er lange tijd laagwater was, zagen we een significante toename van de vraag naar vervoer per spoor", zegt een woordvoerder van ProRail. Maar capaciteit is op het spoor altijd beperkt, waarschuwt hij. Daarnaast moeten vervoerders zelf voldoende materieel en personeel hebben om aan de extra vraag te voldoen.

Verschuiving van goederentransport 

Bij Transport en Logistiek Nederland (TLN) komen ook de eerste signalen binnen van een verschuiving van goederenvervoer via het water naar de weg. "Ik hoorde van een vervoerder dat hij soms extra capaciteit nodig heeft. Die is nu moeilijk te vinden in de binnenvaart, dus probeert hij zijn opdrachten na te komen en dit per weg te doen", geeft een woordvoerder aan.

Vrachtwagens 

Bij ondernemersorganisatie voor logistiek, evofenedex, komen ook de eerste signalen binnen dat richting Duitsland weer vaker trucks worden ingezet voor goederenvervoer. Maar de binnenvaart is vrijwel onmogelijk te vervangen met vrachtwagens. "Een klein binnenvaartschip vervoert evenveel als veertien vrachtwagens, bij de grootste schepen heb je het over veertig vrachtwagens. Dat maakt het vervoer ook nog veel duurder", zegt een woordvoerster. De overstap dreigt ook voor meer files te zorgen.

Oorlog in Oekraïne 

Bovendien kampen veel vervoersbedrijven met personeelstekorten. Volgens TLN is het tekort aan vrachtwagenchauffeurs ook nog eens extra groot door de oorlog in Oekraïne, waardoor veel Oekraïense chauffeurs naar hun thuisland zijn gegaan om te vechten.

Veel verstoringen in containerhavens 

In de hele transportbranche is de boodschap dat het lage water al bestaande problemen erger maakt. Zo zijn er door het na-ijleffect van corona veel verstoringen in bijvoorbeeld containerhavens. Ook legt de grote vraag naar kolen in Duitsland groot beslag op de beschikbare ruimte.

Michel van Dijk, directeur logistics bij Van Berkel logistiek, waarschuwt dat dit vooral de Nederlandse export raakt. "De droogte zorgt ervoor dat zeeschepen hun lading niet kwijt kunnen. Daardoor schuiven ze naar achter in de planning en dat is een extra aanjager voor het achteruitgaan van de productiviteit in de zeehaven." Hij merkt zelf dat het gekoelde transport van slachtproducten naar Rotterdam voor verscheping naar bijvoorbeeld China zo goed als vastloopt door die opstopping.

Door: ANP 

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.