Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail verwacht meer drukte op het spoor vanwege de lage waterstand

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
ProRail verwacht meer drukte op het spoor vanwege de lage waterstand
ProRail maakt zich op voor een grotere vraag naar goederenvervoer per spoor door de lage waterstanden in belangrijke rivieren voor de binnenvaart. Brancheverenigingen van vervoersbedrijven verwachten tegelijkertijd een groter beroep op het wegtransport. Maar bij beide alternatieven zijn de mogelijkheden maar beperkt.

"We verwachten dat de komende tijd het omslagpunt komt. Ook in 2018, toen er lange tijd laagwater was, zagen we een significante toename van de vraag naar vervoer per spoor", zegt een woordvoerder van ProRail. Maar capaciteit is op het spoor altijd beperkt, waarschuwt hij. Daarnaast moeten vervoerders zelf voldoende materieel en personeel hebben om aan de extra vraag te voldoen.

Verschuiving van goederentransport 

Bij Transport en Logistiek Nederland (TLN) komen ook de eerste signalen binnen van een verschuiving van goederenvervoer via het water naar de weg. "Ik hoorde van een vervoerder dat hij soms extra capaciteit nodig heeft. Die is nu moeilijk te vinden in de binnenvaart, dus probeert hij zijn opdrachten na te komen en dit per weg te doen", geeft een woordvoerder aan.

Vrachtwagens 

Bij ondernemersorganisatie voor logistiek, evofenedex, komen ook de eerste signalen binnen dat richting Duitsland weer vaker trucks worden ingezet voor goederenvervoer. Maar de binnenvaart is vrijwel onmogelijk te vervangen met vrachtwagens. "Een klein binnenvaartschip vervoert evenveel als veertien vrachtwagens, bij de grootste schepen heb je het over veertig vrachtwagens. Dat maakt het vervoer ook nog veel duurder", zegt een woordvoerster. De overstap dreigt ook voor meer files te zorgen.

Oorlog in Oekraïne 

Bovendien kampen veel vervoersbedrijven met personeelstekorten. Volgens TLN is het tekort aan vrachtwagenchauffeurs ook nog eens extra groot door de oorlog in Oekraïne, waardoor veel Oekraïense chauffeurs naar hun thuisland zijn gegaan om te vechten.

Veel verstoringen in containerhavens 

In de hele transportbranche is de boodschap dat het lage water al bestaande problemen erger maakt. Zo zijn er door het na-ijleffect van corona veel verstoringen in bijvoorbeeld containerhavens. Ook legt de grote vraag naar kolen in Duitsland groot beslag op de beschikbare ruimte.

Michel van Dijk, directeur logistics bij Van Berkel logistiek, waarschuwt dat dit vooral de Nederlandse export raakt. "De droogte zorgt ervoor dat zeeschepen hun lading niet kwijt kunnen. Daardoor schuiven ze naar achter in de planning en dat is een extra aanjager voor het achteruitgaan van de productiviteit in de zeehaven." Hij merkt zelf dat het gekoelde transport van slachtproducten naar Rotterdam voor verscheping naar bijvoorbeeld China zo goed als vastloopt door die opstopping.

Door: ANP 

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.