Klacht RailGood tegen ProRail over gebruik emplacement Venlo deels gegrond

De ACM stelt vast dat ProRail de aanvragen voor treinpaden met kopmaken in Venlo heeft afgewezen omdat deze niet aan de randvoorwaarden voldeden. Naar het oordeel van de ACM vereist de in de wetgeving vastgelegde procedure dat ProRail in dat geval de infrastructuur overbelast verklaart en via een capaciteitsanalyse en een capaciteitsvergrotingsplan het capaciteitsprobleem onderzoekt en maatregelen bepaalt om de infrastructuurcapaciteit te vergroten.
Klacht deels gegrond
Omdat ProRail de randvoorwaarden niet via deze procedure heeft vastgesteld, acht de ACM de klacht deels gegrond. De ACM geeft de bindende aanwijzing dat ProRail in 2023 de randvoorwaarden niet mag toepassen op capaciteitsaanvragen met kopmakende treinen waar deze klacht op ziet. Voor andere capaciteitsaanvragen kunnen de randvoorwaarden in 2023 nog wel worden toegepast.
De ACM acht de andere onderdelen van de klacht ongegrond.
Door: Nationale Transportgids