Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Proef KLM en Thalys van start voor transferpassagiers Amsterdam - Brussel

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Onlangs zijn sKLM en Thalys gestart met de samenwerking waarbij KLM stoelen inkoopt bij Thalys op het traject Schiphol-Brussel (vv) voor transferpassagiers. Hierdoor is één dagelijkse vlucht niet meer nodig. Doel is om het aantal klanten dat met de trein van Brussel naar Schiphol (v.v.) reist om daar over te stappen op een KLM-vlucht, te vergroten. Op dit traject zijn vrijwel alle passagiers transferpassagiers. Dit meldt KLM.

Met de samenwerking is een eerste belangrijke stap gezet in de uitvoering van de Actieagenda Trein en Luchtvaart door KLM. Eind 2020 is deze Actieagenda in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS. In de agenda staan acties en maatregelen om van de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer een logische keuze te maken als alternatief voor en in aanvulling op het vliegverkeer. KLM biedt al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (en vice versa). Voor de coronacrisis koos 20 tot 25 procent van de transferreizigers hiervoor, wat neerkomt op circa 36.000 klanten per jaar.  Deze proef is gericht op het verbeteren van de klantervaring.

KLM onderzoekt daarnaast samen met de Nederlandse Spoorwegen en andere Europese treinmaatschappijen de mogelijkheden om dit ‘high speed’ en comfortabele transferproduct uit te breiden met andere bestemmingen.

Lijkt op air/air transferervaring

Het bijzondere van het air/rail product zoals dat wordt geboden, is dat deze vanuit de passagiers gezien erg lijkt op de air/air transferervaring waaraan ze gewend zijn. Zo kunnen passagiers nu via KLM inchecken voor hun gehele reis. Dat houdt in dat de boardingpass geldig is voor zowel trein als vliegtuig. Daarbij houdt KLM haar passagiers op de hoogte van actuele reisinformatie. Tevens geeft het de reiziger de mogelijkheid om duurzamer te reizen.

De proef is nu tot 29 oktober 2022. Na afloop van deze periode vindt een uitgebreide evaluatie plaats en zal gekeken worden hoe het air/rail product verder kan worden ontwikkeld.

Treinschema

Het schema van de treinen waarop het nieuwe KLM air/rail product wordt aangeboden is als volgt:
- BRU-AMS: TH9357 dagelijks behalve zaterdag, TH 9351 op zaterdag
  ma/di/wo/do/vr/zo v. 16:52 a. 18:25; za v. 15:52 a. 17:25
- AMS-BRU: TH9376 dagelijks behalve zaterdag, TH9382 op zaterdag ma/di/wo/do/vr/zo v. 17:34 a. 19:08; za v. 18:34 a. 20:08de Nederlandse Spoorwegen en andere Europese treinmaatschappijen de mogelijkheden om dit ‘high speed’ en comfortabele transferproduct uit te breiden met andere bestemmingen.

Door: Nationale Transportgids

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.