Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat biedt het openbaar vervoer een transitieregeling voor 2023. De ov-sector had om een garantstelling gevraagd omdat de reizigersaantallen nog steeds lager zijn dan voor de start van de coronapandemie. De voorgestelde regeling geeft het openbaar vervoer zekerheid als de reizigersaantallen volgend jaar nog steeds tegenvallen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Met deze transitieregeling kunnen de treinen, bussen, trams en metro’s volgend jaar blijven rijden. Fors schrappen in de dienstregelingen is voor mij geen optie. We zien dat reizigerspatronen veranderen en dat mensen bijvoorbeeld vaker thuiswerken. De transitieregeling 2023 is bedoeld om de ov-sector te helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het geeft vervoerders zekerheid voor komend jaar. Partijen die van de regeling gebruik willen maken, kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Grote onzekerheidsfactor in alle prognoses 

De voorgestelde transitieregeling biedt de ov-bedrijven zekerheid voor de meest sombere prognose over de reizigersaantallen in 2023. De prognoses voor 2023 lopen namelijk uiteen. Zo voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) dat de reizigersaantallen volgend jaar bijna weer op het niveau van 2019 zullen uitkomen, terwijl de regionale vervoerders en NS verwachten dat er nog steeds fors minder reizigers dan voor de pandemie met het ov zullen reizen. Omdat in alle prognoses een grote onzekerheidsfactor zit, heeft IenW de transitieregeling uitgewerkt. Met de regeling staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat garant voor maximaal 150 miljoen euro. Hiermee worden mogelijke tekorten bij het meest sombere scenario in 2023 voor tweederde afgedekt.

Vangnetregeling 

Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven ziet IenW een vangnetregeling nadrukkelijk als een gedeelde verantwoordelijkheid van alle ov-partijen. Het is echter niet gelukt om collectieve afspraken te maken met de provincies en vervoerregio’s gezamenlijk.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik vind het opmerkelijk dat de decentrale overheden niet willen meedoen aan de door IenW voorgestelde transitieregeling voor 2023. Door de regeling krijgen de vervoersbedrijven nu de gevraagde zekerheid voor 2023 en kunnen de reizigers ook volgend jaar rekenen op voldoende, veilig en betrouwbaar OV.”

Beschikbaarheidsvergoeding 

De nieuwe transitieregeling is anders dan de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov die de afgelopen jaren tijdens de coronacrisis het ov-aanbod heeft gegarandeerd. De beschikbaarheidsvergoeding werd in 2020 ingesteld om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer tijdens de coronapandemie bleef rijden terwijl er door de coronamaatregelen veel minder reizigers waren. Het ov speelde zo een belangrijke rol in het draaiende houden van de economie en maatschappij.

Aantal studenten groeit en openbaar vervoer populair in het weekend 

Nu de coronabeperkingen zijn opgeheven, maar de reizigers nog niet allemaal zijn teruggekeerd in het ov, dreigen er alsnog afschalingen omdat de vervoersbedrijven volgend jaar mogelijk minder inkomsten hebben. Nu afschalen en later weer opschalen is voor reizigers echter heel vervelend en is kostbaarder en minder efficiënt dan de vervoerders nu een garantstelling geven. Voor de langere termijn is het wel belangrijk dat het aanbod wordt afgestemd op de veranderde vraag. Door corona zijn reizigerspatronen veranderd, maar de verwachting is wel dat het totaal aantal ov-gebruikers de komende jaren zal toenemen. Zo groeit bijvoorbeeld het aantal studenten en zullen er dus ook meer studenten gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Ook is nu al zichtbaar dat in de weekenden het openbaar vervoer populair is om een dagje mee weg te gaan.

Coronagolf 

Mocht er in de toekomst sprake zijn van een nieuwe coronagolf waarbij veel maatregelen gaan gelden, dan kijkt het kabinet opnieuw naar gerichte, sectorale steun zoals de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov. Het transitievangnet dat nu wordt ingesteld staat daar los van.

Door: Nationale Transportgids 

04 oktober '22 (12:15)

NS-activiteiten tijdens Week tegen Eenzaamheid

Van donderdag 29 september tot en met donderdag 6 oktober 2022 is het tijd voor de Week tegen Eenzaamheid. NS organiseert tijdens deze week verschillende activiteiten om de verbinding en het contact tussen reizigers een stimulans te geven. Dat meldt NS.

30 september '22 (11:58)

Station Almere Centrum heeft nu de modernste fietsenstalling van Nederland

Bij station Almere Centrum aan de Landdrostdreef is de modernste fietsenstalling van Nederland geopend. In de lichte en ruime stalling is plek voor in totaal circa 2.750 fietsen. Op digitale borden zien reizigers eenvoudig waar nog een vrije plek is voor hun fiets. Dat meldt NS.

27 september '22 (13:23)

Kinderen reizen in oktober gratis met de trein en bus in Gelderland, Overijssel en Flevoland

Kinderen tot en met 11 jaar reizen in Gelderland, Overijssel en Flevoland van 1 tot en met 31 oktober 2022 met een e-ticket gratis mee in de bussen en regionale treinen. Dit meldt Ervaarhetov.nl.

27 september '22 (13:15)

Vanaf eind september spoorwerkzaamheden in Tilburg

Eind deze maand maakt spoorwegbeheerder ProRail een begin met aanpassingen aan het spoor bij station Tilburg, station Universiteit en daartussen. Daardoor kunnen uiteindelijk meer reizigers blijven gebruikmaken van de Tilburger stations. Dit meldt de gemeente Tilburg.

20 september '22 (16:18)

Lessen Nederlandse taal op Zeeuws station Kapelle-Biezelinge

Sinds maandag 19 september 2022 isstation Kapelle-Biezelinge in Zeeland het thuisstation van Taalpunt Kapelle.Dit is een van de maatschappelijke initiatieven die NS en ProRail ondersteunen.Gisteren ontving Taalpunt Kapelle de sleutel en werd de lesruimte ingericht metde eerste meubels. Dit meldt NS.

03 oktober '22 (10:20)

Historische burgemeester ontvangt sleutel voor opening Leidens Ontzet

Leidens Ontzet begint op Leiden Centraal. Het station is letterlijk de poort naar het evenement, want de ingang aan de centrumzijde wordt omgetoverd tot een stadspoort, geïnspireerd op de Koepoort. Zaterdag 1 oktober is voor het station het startsein gegeven voor Leidens Ontzet. Voorzitter Rik Kamps van de 3 October Vereeniging heeft samen met Stationsmanager Hidde Barneveld van NS de poort geopend. Vervolgens barstte de kermis los. Er was ook een speciale gast: de legendarische burgemeester Pieter Adriaansz van der Werf (1529 – 1604). Hij kreeg de sleutel van de poort. Dat meldt de NS.

28 september '22 (10:38)

Vanaf 2025 gaat er eindelijk weer een trein van Coevorden naar Bad Bentheim

Vanaf 2025 is het voor treinreizigers mogelijk om in Coevorden op de trein te stappen en naar Bad Bentheim af te reizen. De provincie Drenthe en het Duitse spoorwegbedrijf Bentheimer Eisenbahn verwachten dat iedere dag duizend reizigers die trein in zullen stappen. De Bondsregering in Berlijn en deelstaatregering Nedersaksen hebben hiervoor 29 miljoen euro klaarliggen. Er is nog 6 miljoen euro nodig dat beschikbaar gesteld moet worden door de gemeente Coevorden, provincie Drenthe en Duitse lokale overheden. Dit meldt RTV Drenthe.

26 september '22 (15:26)

NS roept op om 1 oktober alternatief vervoer te zoeken naar ArenA-gebied

Op 1 oktober speelt Ajax in de Johan Cruijf Arena (55.000 bezoekers) en vindt er ook een concert plaats in Ziggo Dome (15.000). Tegelijkertijd is slechts 1 spoor tussen Amsterdam en Utrecht beschikbaar vanwege werkzaamheden. Hierdoor is er geen treincapaciteit beschikbaar voor de bezoekers. Daarom heeft NS moeten besluiten om van 16.00 uur tot het einde van de dag geen treinen te laten stoppen op station Amsterdam Bijlmer ArenA. NS neemt de maatregel met pijn in het hart om te voorkomen dat er zeer onveilige situaties ontstaan. NS is inmiddels met de partners in het ArenA-gebied in gesprek om te kijken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Dat meldt de NS. 

26 september '22 (12:23)

FNV: 'Doodsteek voor het ov als concurrentieplannen spoor doorgaan'

FNV roept Tweede Kamerleden op zich uit te spreken tegen de plannen van staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat om meer concurrentie op het spoor toe te laten. De staatssecretaris is van plan meer regionale lijnen open te stellen voor concurrenten van de NS en op het hoofdrailnet naast NS nieuwe partijen toe te laten. Dat meldt de FNV. 

26 september '22 ( 9:47)

NS bang dat internationale treinen in de toekomst niet meer zo frequent rijden

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn bang dat de internationale treinen naar bijvoorbeeld Brussel in de toekomst niet meer zo frequent zullen rijden als afspraken over de verbindingen met het buitenland uit de concessie voor het hoofdrailnet worden gehaald. Daarvoor waarschuwt een woordvoerder van de NS na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.