Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat biedt het openbaar vervoer een transitieregeling voor 2023. De ov-sector had om een garantstelling gevraagd omdat de reizigersaantallen nog steeds lager zijn dan voor de start van de coronapandemie. De voorgestelde regeling geeft het openbaar vervoer zekerheid als de reizigersaantallen volgend jaar nog steeds tegenvallen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Met deze transitieregeling kunnen de treinen, bussen, trams en metro’s volgend jaar blijven rijden. Fors schrappen in de dienstregelingen is voor mij geen optie. We zien dat reizigerspatronen veranderen en dat mensen bijvoorbeeld vaker thuiswerken. De transitieregeling 2023 is bedoeld om de ov-sector te helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het geeft vervoerders zekerheid voor komend jaar. Partijen die van de regeling gebruik willen maken, kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Grote onzekerheidsfactor in alle prognoses 

De voorgestelde transitieregeling biedt de ov-bedrijven zekerheid voor de meest sombere prognose over de reizigersaantallen in 2023. De prognoses voor 2023 lopen namelijk uiteen. Zo voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) dat de reizigersaantallen volgend jaar bijna weer op het niveau van 2019 zullen uitkomen, terwijl de regionale vervoerders en NS verwachten dat er nog steeds fors minder reizigers dan voor de pandemie met het ov zullen reizen. Omdat in alle prognoses een grote onzekerheidsfactor zit, heeft IenW de transitieregeling uitgewerkt. Met de regeling staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat garant voor maximaal 150 miljoen euro. Hiermee worden mogelijke tekorten bij het meest sombere scenario in 2023 voor tweederde afgedekt.

Vangnetregeling 

Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven ziet IenW een vangnetregeling nadrukkelijk als een gedeelde verantwoordelijkheid van alle ov-partijen. Het is echter niet gelukt om collectieve afspraken te maken met de provincies en vervoerregio’s gezamenlijk.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik vind het opmerkelijk dat de decentrale overheden niet willen meedoen aan de door IenW voorgestelde transitieregeling voor 2023. Door de regeling krijgen de vervoersbedrijven nu de gevraagde zekerheid voor 2023 en kunnen de reizigers ook volgend jaar rekenen op voldoende, veilig en betrouwbaar OV.”

Beschikbaarheidsvergoeding 

De nieuwe transitieregeling is anders dan de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov die de afgelopen jaren tijdens de coronacrisis het ov-aanbod heeft gegarandeerd. De beschikbaarheidsvergoeding werd in 2020 ingesteld om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer tijdens de coronapandemie bleef rijden terwijl er door de coronamaatregelen veel minder reizigers waren. Het ov speelde zo een belangrijke rol in het draaiende houden van de economie en maatschappij.

Aantal studenten groeit en openbaar vervoer populair in het weekend 

Nu de coronabeperkingen zijn opgeheven, maar de reizigers nog niet allemaal zijn teruggekeerd in het ov, dreigen er alsnog afschalingen omdat de vervoersbedrijven volgend jaar mogelijk minder inkomsten hebben. Nu afschalen en later weer opschalen is voor reizigers echter heel vervelend en is kostbaarder en minder efficiënt dan de vervoerders nu een garantstelling geven. Voor de langere termijn is het wel belangrijk dat het aanbod wordt afgestemd op de veranderde vraag. Door corona zijn reizigerspatronen veranderd, maar de verwachting is wel dat het totaal aantal ov-gebruikers de komende jaren zal toenemen. Zo groeit bijvoorbeeld het aantal studenten en zullen er dus ook meer studenten gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Ook is nu al zichtbaar dat in de weekenden het openbaar vervoer populair is om een dagje mee weg te gaan.

Coronagolf 

Mocht er in de toekomst sprake zijn van een nieuwe coronagolf waarbij veel maatregelen gaan gelden, dan kijkt het kabinet opnieuw naar gerichte, sectorale steun zoals de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov. Het transitievangnet dat nu wordt ingesteld staat daar los van.

Door: Nationale Transportgids 

05 mei '25 (14:03)

Treinverkeer in de Randstad kampte maandagochtend met problemen

Op meerdere trajecten in de Randstad reden maandagochtend geen of minder treinen. Aan het begin van de middag waren de meeste problemen grotendeels opgelost.

02 mei '25 (13:16)

Amsterdam CS deels dicht geweest na steekpartij: verdachte gepakt

Het Centraal Station in Amsterdam is vrijdagochtend vroeg deels afgesloten geweest na een steekincident.

02 mei '25 ( 9:49)

Zestien dagen werk aan het spoor tussen Zwolle en Nijverdal

Van zaterdag 10 mei tot maandagochtend 26 mei 2025 wordt tussen Zwolle en Nijverdal 24 uur per dag gewerkt aan het spoor. De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer. Dat meldt ProRail.

01 mei '25 (11:17)

Alle treinen in Nederland staan tijdens dodenherdenking stil

Alle treinen in Nederland staan tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei vanaf 20.00 uur twee minuten stil. Dit geldt ook voor bussen, metro's, trams en veerponten van stadsvervoerders in onder meer Rotterdam en Amsterdam. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) meldt dat het vliegverkeer wordt aangepast rond de dodenherdenking.

01 mei '25 ( 8:47)

Meerdere problemen op het spoor

Tussen de treinstations Schiphol Airport en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden donderdagochtend tot ongeveer 08.30 uur geen treinen, meldt de NS. De oorzaak is een kapotte trein. Ook elders op het spoor zijn verstoringen.

01 mei '25 ( 8:26)

Paar dagen geen treinen tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

Van woensdag 30 april tot en met zaterdag 3 mei 2025 verbetert ProRail het spoor tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem. Daarom kunnen in die periode geen treinen rijden op dit traject. Dat meldt NS.

30 april '25 ( 9:39)

Spooraanrijding: geen treinen tussen Breda en Tilburg

Tussen Breda en Tilburg rijden woensdagochtend geen treinen, meldt de NS. De reden is een aanrijding op het spoor.

28 april '25 (15:16)

Rover blij met 'Onderwegpas' maar bezorgd over toekomst ov

Reizigersvereniging Rover zegt blij te zijn dat het kabinet zich sterk wil maken voor een 'Onderwegpas', waarmee mensen met een laag inkomen goedkoper of gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen in de daluren. Tegelijkertijd maakt de organisatie zich grote zorgen dat het kabinet geen geld vrijmaakt voor NS en dat er fors wordt bezuinigd op het stads- en streekvervoer.

25 april '25 (13:10)

Actievoerders Geef Tegengas blokkeren goederenspoor bij Rotterdam

Het goederenspoor bij de Rotterdamse haven is voor de vierde keer binnen enkele weken door actiegroep Geef Tegengas geblokkeerd. Ter hoogte van de Eemhaven zitten tientallen actievoerders. Een deel van de groep zit vast aan het spoor. Dat meldt Hart van Nederland.

25 april '25 ( 8:22)

Eerste aflevering nieuwe Arriva-podcast over nachttreinen

Sinds kort kan via Spotify geluisterd worden naar het verhaal achter innovaties bij Arriva Nederland. Hoe wordt bijvoorbeeld een gloednieuwe nachttreindienst bedacht én met succes uitgevoerd? Over dit thema en andere onderwerpen gaat de podcast 'De ontdekkingsreis'. Dat meldt Arriva.