Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat biedt het openbaar vervoer een transitieregeling voor 2023. De ov-sector had om een garantstelling gevraagd omdat de reizigersaantallen nog steeds lager zijn dan voor de start van de coronapandemie. De voorgestelde regeling geeft het openbaar vervoer zekerheid als de reizigersaantallen volgend jaar nog steeds tegenvallen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Met deze transitieregeling kunnen de treinen, bussen, trams en metro’s volgend jaar blijven rijden. Fors schrappen in de dienstregelingen is voor mij geen optie. We zien dat reizigerspatronen veranderen en dat mensen bijvoorbeeld vaker thuiswerken. De transitieregeling 2023 is bedoeld om de ov-sector te helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het geeft vervoerders zekerheid voor komend jaar. Partijen die van de regeling gebruik willen maken, kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Grote onzekerheidsfactor in alle prognoses 

De voorgestelde transitieregeling biedt de ov-bedrijven zekerheid voor de meest sombere prognose over de reizigersaantallen in 2023. De prognoses voor 2023 lopen namelijk uiteen. Zo voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) dat de reizigersaantallen volgend jaar bijna weer op het niveau van 2019 zullen uitkomen, terwijl de regionale vervoerders en NS verwachten dat er nog steeds fors minder reizigers dan voor de pandemie met het ov zullen reizen. Omdat in alle prognoses een grote onzekerheidsfactor zit, heeft IenW de transitieregeling uitgewerkt. Met de regeling staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat garant voor maximaal 150 miljoen euro. Hiermee worden mogelijke tekorten bij het meest sombere scenario in 2023 voor tweederde afgedekt.

Vangnetregeling 

Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven ziet IenW een vangnetregeling nadrukkelijk als een gedeelde verantwoordelijkheid van alle ov-partijen. Het is echter niet gelukt om collectieve afspraken te maken met de provincies en vervoerregio’s gezamenlijk.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik vind het opmerkelijk dat de decentrale overheden niet willen meedoen aan de door IenW voorgestelde transitieregeling voor 2023. Door de regeling krijgen de vervoersbedrijven nu de gevraagde zekerheid voor 2023 en kunnen de reizigers ook volgend jaar rekenen op voldoende, veilig en betrouwbaar OV.”

Beschikbaarheidsvergoeding 

De nieuwe transitieregeling is anders dan de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov die de afgelopen jaren tijdens de coronacrisis het ov-aanbod heeft gegarandeerd. De beschikbaarheidsvergoeding werd in 2020 ingesteld om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer tijdens de coronapandemie bleef rijden terwijl er door de coronamaatregelen veel minder reizigers waren. Het ov speelde zo een belangrijke rol in het draaiende houden van de economie en maatschappij.

Aantal studenten groeit en openbaar vervoer populair in het weekend 

Nu de coronabeperkingen zijn opgeheven, maar de reizigers nog niet allemaal zijn teruggekeerd in het ov, dreigen er alsnog afschalingen omdat de vervoersbedrijven volgend jaar mogelijk minder inkomsten hebben. Nu afschalen en later weer opschalen is voor reizigers echter heel vervelend en is kostbaarder en minder efficiënt dan de vervoerders nu een garantstelling geven. Voor de langere termijn is het wel belangrijk dat het aanbod wordt afgestemd op de veranderde vraag. Door corona zijn reizigerspatronen veranderd, maar de verwachting is wel dat het totaal aantal ov-gebruikers de komende jaren zal toenemen. Zo groeit bijvoorbeeld het aantal studenten en zullen er dus ook meer studenten gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Ook is nu al zichtbaar dat in de weekenden het openbaar vervoer populair is om een dagje mee weg te gaan.

Coronagolf 

Mocht er in de toekomst sprake zijn van een nieuwe coronagolf waarbij veel maatregelen gaan gelden, dan kijkt het kabinet opnieuw naar gerichte, sectorale steun zoals de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov. Het transitievangnet dat nu wordt ingesteld staat daar los van.

Door: Nationale Transportgids 

09 juni '23 (14:38)

Extra perron en twee nieuwe sporen op station Delft

Tussen Den Haag en Rotterdam pakken steeds meer mensen de trein. Om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te vervoeren breidt spoorwegbeheerder ProRail het station van Delft uit met een extra perron en twee sporen. Dit meldt ProRail.

09 juni '23 (14:30)

Vannacht geen treinverkeer in de regio Amsterdam

In de regio Amsterdam is in de nacht van vrijdag 9 juni op zaterdag 10 juni 2023 geen treinverkeer mogelijk. Spoorwegbeheerder ProRail werkt dan namelijk aan de terugkeer naar de verkeersleidingpost in Amsterdam. NS kijkt naar andere vervoersmogelijkheden. Dat meldt NS.

09 juni '23 (11:37)

NS moet werknemers definitief onregelmatigheidstoeslag betalen over alle vakantie

De Nederlandse Spoorwegen (NS) moeten hun personeel definitief onregelmatigheidstoeslag betalen over alle vakantiedagen. Dat heeft de Hoge Raad beslist die daarmee een eerdere uitspraak van het gerechtshof bekrachtigde. De uitspraak kan een dure worden voor NS dat duizenden werknemers mogelijk nog geld verschuldigd is.

08 juni '23 (11:07)

Vanwege werk aan het spoor rijden er twee weken geen treinen tussen Meppel en Assen

De spoorlijn tussen Meppel en Assen ligt er twee weken uit vanwege werkzaamheden bij Hoogeveen. ProRail adviseert reizigers die bijvoorbeeld met de trein van Zwolle naar Groningen willen om via Leeuwarden te reizen. Tussen Meppel, Hoogeveen, Beilen en Assen worden bussen ingezet.

08 juni '23 (10:52)

NS zet in verband met zomerweer extra treinen richting Zandvoort in

Door het voorspelde zomerweer zet de NS vanaf vrijdag extra treinen in tussen Haarlem en Zandvoort. Volgens een woordvoerster rijden er vrijdag, zaterdag en zondag tussen 09.30 uur en 22.00 uur twee treinen per uur meer om alle badgasten te kunnen vervoeren.

08 juni '23 (10:22)

Ritten nieuwe intercity NS 'voorspoedig', wel probleem binnendeur

De 'generale repetitie' met de nieuwe intercitytrein verloopt voorspoedig, meldt de NS na zes weken aan ritten tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Er zijn wat problemen met bijvoorbeeld de binnendeuren van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) opgedoken, maar die kunnen "voordat de treinen grootschalig worden ingezet" nog aangepast worden, zegt een programmamanager bij de NS.

08 juni '23 ( 6:52)

Arriva wil dagelijks trein tussen Groningen en Parijs laten rijden

Arriva wil dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden. Arriva, de grootste concurrent van de NS op het spoor, heeft bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend om deze treinen vanaf juni 2026 te laten rijden.

08 juni '23 ( 6:07)

Trein richting Amsterdam strandt wegens brand in Tiroler tunnel Oostenrijk

De Oostenrijkse hulpdiensten hebben woensdagavond vanwege brand 151 treinpassagiers uit een ruim vijftien kilometer lange tunnel in Tirol moeten redden, melden de regionale autoriteiten. Eerder werd gesproken over rond de 370 reizigers, maar de hulpdiensten baseerden dat op het aantal reserveringen. 33 mensen raakten lichtgewond, eerder sprak de politie nog over vijftig slachtoffers. Ze hebben rook ingeademd en zijn naar het ziekenhuis gebracht.

08 juni '23 ( 6:07)

Veiligheidsoefening in en rond station Utrecht Centraal

In en rond station Utrecht Centraal vindt donderdag een veiligheidsoefening plaats door tientallen medewerkers van hulpdiensten en andere instanties. Daardoor zullen volgens de NS enkele delen van het station beperkt toegankelijk zijn.

07 juni '23 (10:59)

Nachttrein Amsterdam Centraal-Utrecht Centraal stopt ook in Hilversum

Vanaf 10 december 2023 gaat een nachttrein rijden tussen de stations Amsterdam Centraal, Hilversum en Utrecht Centraal. Afgelopen vrijdag hebben wethouder Bart Heller van de gemeente Hilversum en NS-regiodirecteur Irma Winkenius hun handtekeningen gezet onder een officiële overeenkomst hierover. Dit meldt de gemeente Hilversum.