Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat biedt het openbaar vervoer een transitieregeling voor 2023. De ov-sector had om een garantstelling gevraagd omdat de reizigersaantallen nog steeds lager zijn dan voor de start van de coronapandemie. De voorgestelde regeling geeft het openbaar vervoer zekerheid als de reizigersaantallen volgend jaar nog steeds tegenvallen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Met deze transitieregeling kunnen de treinen, bussen, trams en metro’s volgend jaar blijven rijden. Fors schrappen in de dienstregelingen is voor mij geen optie. We zien dat reizigerspatronen veranderen en dat mensen bijvoorbeeld vaker thuiswerken. De transitieregeling 2023 is bedoeld om de ov-sector te helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het geeft vervoerders zekerheid voor komend jaar. Partijen die van de regeling gebruik willen maken, kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Grote onzekerheidsfactor in alle prognoses 

De voorgestelde transitieregeling biedt de ov-bedrijven zekerheid voor de meest sombere prognose over de reizigersaantallen in 2023. De prognoses voor 2023 lopen namelijk uiteen. Zo voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) dat de reizigersaantallen volgend jaar bijna weer op het niveau van 2019 zullen uitkomen, terwijl de regionale vervoerders en NS verwachten dat er nog steeds fors minder reizigers dan voor de pandemie met het ov zullen reizen. Omdat in alle prognoses een grote onzekerheidsfactor zit, heeft IenW de transitieregeling uitgewerkt. Met de regeling staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat garant voor maximaal 150 miljoen euro. Hiermee worden mogelijke tekorten bij het meest sombere scenario in 2023 voor tweederde afgedekt.

Vangnetregeling 

Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven ziet IenW een vangnetregeling nadrukkelijk als een gedeelde verantwoordelijkheid van alle ov-partijen. Het is echter niet gelukt om collectieve afspraken te maken met de provincies en vervoerregio’s gezamenlijk.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik vind het opmerkelijk dat de decentrale overheden niet willen meedoen aan de door IenW voorgestelde transitieregeling voor 2023. Door de regeling krijgen de vervoersbedrijven nu de gevraagde zekerheid voor 2023 en kunnen de reizigers ook volgend jaar rekenen op voldoende, veilig en betrouwbaar OV.”

Beschikbaarheidsvergoeding 

De nieuwe transitieregeling is anders dan de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov die de afgelopen jaren tijdens de coronacrisis het ov-aanbod heeft gegarandeerd. De beschikbaarheidsvergoeding werd in 2020 ingesteld om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer tijdens de coronapandemie bleef rijden terwijl er door de coronamaatregelen veel minder reizigers waren. Het ov speelde zo een belangrijke rol in het draaiende houden van de economie en maatschappij.

Aantal studenten groeit en openbaar vervoer populair in het weekend 

Nu de coronabeperkingen zijn opgeheven, maar de reizigers nog niet allemaal zijn teruggekeerd in het ov, dreigen er alsnog afschalingen omdat de vervoersbedrijven volgend jaar mogelijk minder inkomsten hebben. Nu afschalen en later weer opschalen is voor reizigers echter heel vervelend en is kostbaarder en minder efficiënt dan de vervoerders nu een garantstelling geven. Voor de langere termijn is het wel belangrijk dat het aanbod wordt afgestemd op de veranderde vraag. Door corona zijn reizigerspatronen veranderd, maar de verwachting is wel dat het totaal aantal ov-gebruikers de komende jaren zal toenemen. Zo groeit bijvoorbeeld het aantal studenten en zullen er dus ook meer studenten gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Ook is nu al zichtbaar dat in de weekenden het openbaar vervoer populair is om een dagje mee weg te gaan.

Coronagolf 

Mocht er in de toekomst sprake zijn van een nieuwe coronagolf waarbij veel maatregelen gaan gelden, dan kijkt het kabinet opnieuw naar gerichte, sectorale steun zoals de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov. Het transitievangnet dat nu wordt ingesteld staat daar los van.

Door: Nationale Transportgids 

04 december '24 (13:15)

Ook NS wil voorrang op stroomnet

Grote bedrijven zoals KPN, VodafoneZiggo, NS en transport- en datacenterbedrijven willen voorrang op het stroomnet. Zij zijn het oneens met hun door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegewezen plaats in de wachtrij en zijn naar de rechter gestapt.

03 december '24 ( 8:26)

Drie nieuwe trappen voor station Schiphol Airport

BAM Infra Nederland heeft van spoorwegbeheerder ProRail de opdracht gekregen om drie nieuwe trappen te bouwen tussen het busplatform en de treinperrons van station Schiphol Airport. De werkzaamheden starten in april 2025 en worden naar verwachting in de zomer van 2026 afgerond. Dat meldt ProRail.

02 december '24 (13:15)

Vier dagen geen treinen tussen Leiden en Alphen aan den Rijn

Tussen Leiden en Alphen aan den Rijn rijden vanaf vrijdag tot en met maandag geen treinen. Zondag rijden ook geen treinen tussen Leiden en Bodegraven, meldt de NS. Die zet vervangende bussen in. De extra reistijd kan oplopen tot drie kwartier.

02 december '24 (12:30)

Nieuwe cao: salaris personeel ProRail met ruim tien procent omhoog

Personeel van spoorbeheerder ProRail gaat er met de nieuwe cao gemiddeld ruim 10 procent op vooruit. Dat meldt vakbond FNV, die samen met ProRail en de vakbonden CNV en VHS voor het weekend een voorlopig cao-akkoord bereikte. De details van dit onderhandelingsresultaat zijn maandagochtend bekendgemaakt. "Ik vind dit een goed resultaat", zegt FNV-bestuurder Carl Kraijenoord. "Gezien de huidige situatie is dit het maximale dat we eruit konden halen."

29 november '24 (11:50)

Treinen rijden nog steeds niet naar het hoofdstation van Groningen

Treinen kunnen vrijdag 29 november nog steeds niet naar het hoofdstation van Groningen rijden. Treinreizigers tussen Assen en Groningen moeten uitstappen op Groningen Europapark en vandaaruit verder reizen met bussen. Dat meldt RTV Drenthe. 

29 november '24 ( 9:49)

NS Pakjes Express in samenwerking met Nationaal Fonds Kinderhulp

Pakjesavond komt eraan. Hoofdpiet twijfelt, want kan iedereen alles krijgen wat hij of zij wil hebben? De Pakjesboot keerde al terug om meer pakjes uit Spanje te halen. En hoe gaat het met de gezondheid van Sinterklaas? Eén zekerheid: zondag 1 december 2024 rijdt NS voor het eerst met een trein vol cadeautjes van Barendrecht naar Utrecht Centraal. Dat meldt NS.

28 november '24 (21:45)

Ook vrijdag spoorproblemen rond Groningen door verzakkingen

Het treinverkeer van vervoerders NS en Arriva tussen de stations Groningen en Groningen Europapark ligt ook vrijdag stil, meldt spoorbeheerder ProRail. Er zijn nog altijd problemen met het spoor op dat traject door verzakkingen. ProRail hoopt dat de treinen vanaf zaterdag weer kunnen rijden.

28 november '24 ( 9:00)

Defecte bovenleiding: geen treinen tussen Amersfoort en Putten

Tussen Amersfoort en Putten rijden donderdagochtend geen treinen door een defecte bovenleiding. Er rijden zeer beperkt bussen, meldt de NS. Naar verwachting kan het treinverkeer in de loop van de ochtend worden hervat.

27 november '24 (14:15)

Storm Conall: NS past dienstregeling in het noordwesten aan

De NS past de dienstregeling in het noordwesten van het land vanaf het eind van de middag "enigszins" aan vanwege storm Conall. Tussen Zaandam en Alkmaar rijden dan alleen sprinters en reizigers tussen Amsterdam Centraal en Den Helder moeten in Heerhugowaard overstappen, meldt de vervoerder.

26 november '24 (12:15)

FNV en ProRail weer om tafel: voorlopig geen nieuwe spoorstaking

De stakingen op het spoor zijn voorlopig van de baan. ProRail en vakbond FNV gaan weer met elkaar in gesprek over een nieuwe cao, meldt de spoorbeheerder. FNV legde met een oproep tot staking onder verkeersleiders de afgelopen weken regionaal het treinverkeer meerdere dagen tijdelijk stil uit onvrede over het loonbod van ProRail.