Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Grote treinprojecten buiten Randstad: veel partijen positief

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Grote treinprojecten buiten Randstad: veel partijen positief
Negen politieke partijen in de Tweede Kamer noemen de grote treinprojecten Lelylijn en Nedersaksenlijn in hun verkiezingsprogramma. De Stichting Nedersaksenlijn vindt het positief dat de plannen zo vaak in de programma's staan. Initiatiefgroep Lelylijn zegt dat de plannen wel wat concreter mogen.

De Lelylijn moet vanuit Noord-Holland via Friesland naar Groningen gaan, de meest waarschijnlijke route lijkt via de Noordoostpolder en het Friese dorp Drachten. Zo worden Noord-Flevoland, het zuidoosten van Friesland en Groningen nauwer verbonden met de Randstad. De Nedersaksenlijn moet van Groningen naar Enschede lopen en onder meer Veendam en Emmen met elkaar verbinden. Daarnaast moeten beide lijnen worden doorgetrokken naar Duitsland.

Concrete plannen

JA21 en GroenLinks-PvdA hebben de meest concrete plannen voor de treinverbindingen in hun verkiezingsprogramma. JA21 schrijft dat de treinlijnen "nieuwe dynamiek" opleveren in het noorden van het land, maar dat daarvoor wel de hulp van Den Haag nodig is. GroenLinks-PvdA noemt ook de verbinding met Duitsland en Scandinavië voor de Lelylijn en dat onderzocht moet worden welke uitbreidingen kunnen worden toegevoegd aan de Nedersaksenlijn.

Beide lijnen

De partijen die over beide lijnen schrijven zijn PvdD, D66, CDA, ChristenUnie, NSC en SP. BBB, VVD en Volt noemen alleen de Lelylijn in hun programma. Deze partijen benoemen allemaal het belang van de verbindingen, maar zeggen niet wat het bijvoorbeeld kan opleveren.

"We worden concreet genoemd in de plannen van meerdere partijen, zij willen allemaal dat de Nedersaksenlijn er komt", zegt woordvoerder Roel Barkhof van de Stichting Nedersaksenlijn. "Als je ziet waar we een paar jaar geleden stonden, dan is dit heel mooi."

Totale kosten

Johan Goos van de initiatiefgroep Lelylijn, een lobbyvereniging voor de treinverbinding, vindt de aandacht die er voor is ook mooi, maar hij had liever gezien dat er concretere plannen waren geweest bij de partijen. "Het kan ons niet duidelijk genoeg."

Barkhof ziet het voor de Nedersaksenlijn niet als een probleem dat er geen bedragen worden genoemd. "Het totaalkostenplaatje is 1,2 tot 1,25 miljard euro, daar valt de politiek niet van achterover." Hij denkt dat de relatief lage kosten voor het realiseren van de verbinding een voordeel zijn. Barkhof had zelf ook al een paar mogelijke coalities gemaakt en "in alle gevallen is een meerderheid voor de Nedersaksenlijn".

09 september '24 (18:00)

Eerste rit hyperloop in testcentrum Veendam

Een model van een hyperloop heeft maandag een testrit gemaakt op een speciaal ontwikkelde baan in Veendam. Ontwikkelaar Hardt spreekt van een grote stap in de ontwikkeling van de technologie.

09 september '24 ( 7:45)

Met speciale clubtrein naar optredens Amsterdam Dance Event

Bezoekers kunnen tijdens de komende editie van het Amsterdam Dance Event (ADE) ook naar optredens in een speciale trein. De 50HERTZ Club Train maakt acht ritten op 18, 19 en 20 oktober en rijdt vanaf Amsterdam CS door het land.

04 september '24 (14:45)

Gezochte man in zaak dood treinschoonmaker meldt zich bij politie

De man die door de politie gezocht werd omdat hij mogelijk betrokken zou zijn bij de onwelwording van twee treinschoonmakers in juli, heeft zich gemeld bij de politie. De schoonmakers werden na hun werk op een NS-terrein bij Utrecht Centraal onwel nadat ze een onbekende drank hadden gedronken. Een van hen, een 49-jarige man uit Amsterdam, overleed een dag later.

03 september '24 (12:15)

ProRail vindt manier om weer stroom op havenspoorlijn te krijgen

Technici van spoorbeheerder ProRail hebben een manier gevonden om weer stroom te krijgen op de havenspoorlijn naar de Maasvlakte. "Na anderhalf uur starten we het elektrische treingoederenverkeer weer op", liet ProRail weten op X.

03 september '24 (11:45)

Geen metro's van en naar Hoek van Holland door storing

Tussen de stations Steendijkpolder in Maassluis en Hoek van Holland rijden geen metro's door een storing, meldt vervoerder RET. Reizigers van en naar Hoek van Holland kunnen gebruikmaken van bussen, zegt een woordvoerder.

03 september '24 ( 8:58)

Open Monumentendag: monumentale stations en treinen beleven

Dit jaar is 'Routes, netwerken en verbindingen' het thema van de Open Monumentendag in het weekend van 14 en 15 september 2024. Een thema dat ook NS aanspreekt. Daarom werkt de reizigersvervoerder samen met het grootste culturele evenement van Nederland. Dat meldt NS.

30 augustus '24 ( 8:39)

#posifiets-maand voor fijne stations

NS, spoorwegbeheerder ProRail en gemeenten zetten op 25 stations reizigers in het zonnetje die kiezen voor de combinatie van fiets en openbaar vervoer. Ook wordt extra aandacht gevraagd voor het parkeren van fietsen. Deze gezamenlijke inspanning, bekend als de #posifiets-maand, heeft als doel om de stationsomgeving netjes, prettig en toegankelijk te houden voor iedereen. Dat meldt NS.

29 augustus '24 (14:51)

Drukste perron van Nederland verbreed

Spoorwegbeheerder ProRail heeft aangegeven dat door veiligheids- en uitvoerbaarheidsredenen niet alle geplande werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Het perron bij spoor 5 van station Utrecht Centraal zal tijdens de werkzaamheden van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september 2024 niet worden verbreed. Wel voert ProRail in deze periode voorbereidende en andere werkzaamheden uit. Het perron wordt op een ander moment verbreed. Dat meldt NS.

27 augustus '24 (13:58)

Nieuwe sporen tussen Rijswijk en Delft gereed

Spoorwegbeheerder ProRail en aannemer Strukton hebben vorig weekend een flink deel van PHS Rijswijk-Rotterdam afgerond. Over een lengte van circa vijf kilometer zijn twee nieuwe sporen in gebruik gegaan. Sinds vanochtend vroeg rijden treinen tussen Rijswijk en Delft Campus over vier in plaats van twee sporen. Dat meldt ProRail.

26 augustus '24 (12:15)

Geen treinen tussen Schiphol en Utrecht door wisselstoring

Tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal rijden geen treinen. Dat komt door een wisselstoring. De NS verwacht dat dat tot 14.00 uur duurt.