Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Grote treinprojecten buiten Randstad: veel partijen positief

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Grote treinprojecten buiten Randstad: veel partijen positief
Negen politieke partijen in de Tweede Kamer noemen de grote treinprojecten Lelylijn en Nedersaksenlijn in hun verkiezingsprogramma. De Stichting Nedersaksenlijn vindt het positief dat de plannen zo vaak in de programma's staan. Initiatiefgroep Lelylijn zegt dat de plannen wel wat concreter mogen.

De Lelylijn moet vanuit Noord-Holland via Friesland naar Groningen gaan, de meest waarschijnlijke route lijkt via de Noordoostpolder en het Friese dorp Drachten. Zo worden Noord-Flevoland, het zuidoosten van Friesland en Groningen nauwer verbonden met de Randstad. De Nedersaksenlijn moet van Groningen naar Enschede lopen en onder meer Veendam en Emmen met elkaar verbinden. Daarnaast moeten beide lijnen worden doorgetrokken naar Duitsland.

Concrete plannen

JA21 en GroenLinks-PvdA hebben de meest concrete plannen voor de treinverbindingen in hun verkiezingsprogramma. JA21 schrijft dat de treinlijnen "nieuwe dynamiek" opleveren in het noorden van het land, maar dat daarvoor wel de hulp van Den Haag nodig is. GroenLinks-PvdA noemt ook de verbinding met Duitsland en Scandinavië voor de Lelylijn en dat onderzocht moet worden welke uitbreidingen kunnen worden toegevoegd aan de Nedersaksenlijn.

Beide lijnen

De partijen die over beide lijnen schrijven zijn PvdD, D66, CDA, ChristenUnie, NSC en SP. BBB, VVD en Volt noemen alleen de Lelylijn in hun programma. Deze partijen benoemen allemaal het belang van de verbindingen, maar zeggen niet wat het bijvoorbeeld kan opleveren.

"We worden concreet genoemd in de plannen van meerdere partijen, zij willen allemaal dat de Nedersaksenlijn er komt", zegt woordvoerder Roel Barkhof van de Stichting Nedersaksenlijn. "Als je ziet waar we een paar jaar geleden stonden, dan is dit heel mooi."

Totale kosten

Johan Goos van de initiatiefgroep Lelylijn, een lobbyvereniging voor de treinverbinding, vindt de aandacht die er voor is ook mooi, maar hij had liever gezien dat er concretere plannen waren geweest bij de partijen. "Het kan ons niet duidelijk genoeg."

Barkhof ziet het voor de Nedersaksenlijn niet als een probleem dat er geen bedragen worden genoemd. "Het totaalkostenplaatje is 1,2 tot 1,25 miljard euro, daar valt de politiek niet van achterover." Hij denkt dat de relatief lage kosten voor het realiseren van de verbinding een voordeel zijn. Barkhof had zelf ook al een paar mogelijke coalities gemaakt en "in alle gevallen is een meerderheid voor de Nedersaksenlijn".

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.

28 juni '25 (11:15)

Overzichtstentoonstelling Vier de Beeldmix geopend op station Hilversum

Donderdag 26 juni 2025 is op station Hilversum de grote overzichtstentoonstelling ‘Vier de Beeldmix, Nederlandse fotografen van vroeger en nu’ geopend. Deze expositie vormt het sluitstuk van een reeks van twaalf tentoonstellingen die de veelzijdigheid van de Nederlandse fotografie vieren. Dat meldt NS.