Kapotte liften op NS-stations zorgen voor veel overlast bij mensen met beperking

Omdat bepaalde onderdelen voor defecte liften op NS-stations pas na lange tijd geleverd worden, blijven de liften langer stuk dan normaal. Soms blijft een lift weken tot maanden buiten gebruik, wat vooral voor mensen met een beperking zeer vervelend is. Een reiziger met een lichamelijke beperking moest twee maanden lang iedere dag met haar kont van de trap, met de rolstoel in haar handen. Dit meldt RTL Nieuws. 

Helaas kan NS weinig voor mensen met een beperking betekenen, want het probleem ligt extern. “Over de volle breedte van materialen is het moeilijk om deze op tijd te krijgen. Dat zie je wereldwijd, veel bedrijven hebben tekorten aan grondstoffen en schepen ligt vast in China waardoor de levering van producten langer duurt”, aldus een woordvoerder van NS.

Veel meldingen over kapotte liften

Bij jongerenorganisatie JongPit komen er ondertussen veel meldingen binnen van mensen met een lichamelijke beperking die hier overlast door ervaren. Ook HandicapNL ontvangt veel klachten. De organisatie vraagt om een kortetermijnoplossing, omdat het voor mensen met een beperking heel belangrijk is om vrij te kunnen reizen. NS kan daarvoor niets beloven, maar wil de communicatie omtrent kapotte liften wel verbeteren. In de reisapp komt een functie waar mensen kunnen zien welke liften waar kapot zijn. Bij NS Reisassistentie kunnen reizigers altijd terecht om samen een oplossing te zoeken, aldus een woordvoerder.

Door: Nationale Transportgids / Johanne Levinsky
Afbeelding: Beeldbank NS