Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Reizigers waren best tevreden en gaven het ov afgelopen jaar een 7,9

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Reizigers waren best tevreden en gaven het ov afgelopen jaar een 7,9
Reizigers zijn tevreden over het openbaar vervoer in het afgelopen coronajaar. Volgens de OV-Klantenbarometer van het kennisplatform CROW-KpVV gaven reizigers vorig jaar de kwaliteit van hun rit met trein, bus, tram, metro en boot gemiddeld een 7,9.

Mensen zijn in het hele ov met name tevreden over het gemakkelijke instappen (8,8), de kans op een zitplaats (8,4), de gebruiksvriendelijke ov-chipkaart (8,5) en de veiligheid van de rit (8,3). Over de prijs van het ov zijn reizigers minder te spreken. Zo krijgt de prijs voor een ov-rit gemiddeld een 5,6 en wordt de prijs van een kaartje voor een Intercity met een 4,8 beoordeeld. Ook zijn mensen minder tevreden over de informatievoorziening bij vertragingen (6,2).

Compliment van de reizigers 

Gerrit Spijksma, voorzitter van branchevereniging OV-NL, is na een "uitdagende periode" blij met het rapport. "Dat we ondanks alle coronabeperkingen toch dermate hoge rapportcijfers hebben behaald, zie ik als een compliment van onze reizigers. Welverdiend voor alle ov-medewerkers die het vervoer in Nederland tijdens de lockdowns draaiende hebben gehouden. Daar mogen we trots op zijn."

Vlak voor nieuwe lockdown 

Omdat het onderzoek werd uitgevoerd in november 2021, vlak voor een nieuwe lockdown, is de meting anders dan in voorgaande jaren. "Reizigers moesten mondkapjes op, er werd minder gereisd, het onderzoek vond in een korte periode plaats en het aantal opgehaalde enquêtes lag lager", aldus CROW-KpVV. In totaal vulden 54.648 reizigers de vragenlijsten in.

Coronacrisis 

In 2020 werd vanwege de coronacrisis geen meting uitgevoerd, waardoor geen vergelijking met dat voorgaande jaar is te maken. In 2019 werd het ov beoordeeld met een 7,8. In 2018 was dat een 7,7.

Door: ANP 

29 mei '24 (13:30)

EK voetbal: Eurostar verkoopt bijna de helft meer treinkaartjes

Spoorbedrijf Eurostar ziet grote interesse in treinkaartjes naar het EK voetbal in Duitsland. Van 14 juni tot 14 juli, de periode van het toernooi, zijn vergeleken met een jaar eerder bijna de helft meer kaartjes verkocht, laat een woordvoerster weten. Eurostar verkoopt de meeste treinkaartjes rond wedstrijden van de nationale teams van Engeland, Frankrijk en België.

28 mei '24 (16:30)

Zeker komende uren nog geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort

Tussen Utrecht en Amersfoort rijden er geen treinen door een defect spoor tussen Den Dolder en Amersfoort. ProRail verwacht nog tot zeker dinsdagavond 20.45 uur bezig te zijn met het repareren van het spoor. De spoorwegbeheerder geeft aan dat dit mogelijk later wordt.

28 mei '24 (15:45)

Mogelijk ruim een uur minder reistijd door Lelylijn Groningen-Amsterdam-Zuid

De optimale vorm van de Lelylijn verkort de reistijd van Groningen naar Amsterdam-Zuid tot 68 minuten. Dat meldt de projectorganisatie Lelylijn op basis van onderzoeksresultaten naar de drie mogelijke trajecten. De trein zou dan tussen Amsterdam en Groningen stoppen in Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten.

28 mei '24 ( 8:31)

Proef met videohulpzuil van Arriva van start op station Winschoten

Donderdag 23 mei 2024 is de videohulpzuil van Arriva op station Winschoten feestelijk onthuld. Deze zuil is een proef en betreft een nieuwe vorm van serviceverlening van Arriva. De videohulpzuil blijft een halfjaar staan en biedt reizigers de mogelijkheid om ‘live’ vragen te stellen aan de klantenservice van Arriva. Dat meldt Arriva.

24 mei '24 (11:45)

NS: meer treinreizigers naar Duitsland rond wedstrijden Oranje

Veel Oranjesupporters gaan waarschijnlijk met de trein naar de wedstrijden van het Nederlands elftal op het komende EK voetbal in Duitsland. De NS zegt veel treintickets te hebben verkocht op en rond de speeldagen, aanzienlijk meer dan op dezelfde dagen vorig jaar.

24 mei '24 ( 8:48)

Koninklijk bezoek voor NS-onderhoudsbedrijf in Amsterdam

Koning Willem-Alexander heeft donderdag 23 mei 2024 samen met staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in Amsterdam een onderhoudsbedrijf van NS bezocht. Daar spraken zij met monteurs over hun werk en over het stijgende tekort aan technisch geschoolden. Dat meldt NS.

24 mei '24 ( 6:00)

Treinen langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden: bovenleiding hersteld

De treinen op het traject langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden. Door een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe was sinds de ochtend geen treinverkeer mogelijk tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Maar die "functioneert weer naar behoren", meldt ProRail.

23 mei '24 (15:15)

Nog steeds hinder op spoor door kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe

Een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe zorgt ook donderdagmiddag nog voor veel hinder op het spoor. ProRail verwacht dat de bovenleiding rond 18.00 uur hersteld is. Door de breuk is er sinds donderdagochtend geen treinverkeer tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Goederentreinen die absoluut niet kunnen wachten worden omgeleid, onder meer via Utrecht.

23 mei '24 ( 9:29)

Enkele dagen geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden

ProRail werkt van vrijdag 24 mei tot en met woensdag 29 mei 2024 aan het spoor tussen Gouda en Leiden. Daardoor rijden in die periode geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden Centraal. Daarover bericht NS.

21 mei '24 (16:30)

Conducteur in trein van Eindhoven naar Weert bedreigd

De NS heeft dinsdag aangifte gedaan van bedreiging van een conductrice. Dat heeft een woordvoerder van de spoorvervoerder gemeld. Het incident gebeurde in de trein van Eindhoven naar Weert toen een man de bril van een conductrice van haar hoofd trok en op de grond gooide. Zij had hem vlak daarvoor om zijn vervoersbewijs gevraagd, en dat had hij niet. Desondanks reisde hij eersteklas. Agenten hebben de man rond 13.30 uur in Weert uit de trein gehaald en naar het cellencomplex in Roermond gebracht, liet een woordvoerder van de politie weten.