Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Proefritten met batterijtrein op het Nederlandse spoor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
ProRail en Arriva voeren vandaag testritten uit met een batterijtrein. Hierin kijken de bedrijven naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij. De proefritten worden uitgevoerd op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg in Overijssel en Arnhem-Doetinchem in Gelderland, waar deels wel en deels geen bovenleiding beschikbaar is. Dit meldt ProRail.

In samenwerking met Arriva, de provincies Friesland, Overijssel en Gelderland koos ProRail voor het testen met een bestaande WINK-trein. Dat omdat de eerste batterijtrein die met het huidige bovenleidingsysteem kan rijden nog even op zich laat wachten. Pas eind 2023 komt deze trein op de markt.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

Batterijtrein duurzame optie

"In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd", vertelt Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail. "Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel."

Omdat 15 procent van het spoor nog geen bovenleiding heeft, rijden er nog dieseltreinen. Het elektrificeren van het spoor is kostbaar en tijdrovend, en neemt jaren in beslag. Trajecten die gedeeltelijk zijn voorzien van een bovenleiding lenen zich bij uitstek voor de inzet van batterijtreinen. Op deze trajecten kan de batterij opladen door de stroom van de bovenleiding te gebruiken. Als de batterij voldoende is opgeladen, kan de trein rijden op het stuk spoor zonder bovenleiding, waardoor gehele elektrificatie van de betreffende trajecten niet meer nodig is.

Door: Nationale Transportgids

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

15 april '24 (14:30)

Vanwege harde wind geen hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Rotterdam

Door de harde wind rijden er maandag geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal op het traject van de hogesnelheidslijn (HSL), meldt de NS. De spoorvervoerder verwacht dat de directe HSL-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam pas dinsdagmiddag rond 15.00 uur weer kan worden opgestart.

15 april '24 (13:15)

NS-treinverkeer zaterdag drie minuten stilgelegd om mishandeling conducteur

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de mishandeling van een conducteur vorig weekend, meldt de NS. De conducteur van de treinvervoerder werd zaterdagavond geschopt, geslagen en van een trap geduwd door een groep jongeren. Dit gebeurde rond 22.30 uur.

15 april '24 ( 7:45)

Vandaag minder treinen vanaf Schiphol

Tussen Schiphol Airport en Diemen Zuid rijden tot maandagavond laat veel minder treinen. Bovendien rijden tot zeker 22.30 uur tussen Schiphol en Utrecht Centraal minder intercity's. Dat komt door herstelwerk.

14 april '24 (18:45)

Conducteur in trein tussen Delft en Den Haag HS mishandeld

Een conducteur van de NS is zaterdagavond in een trein mishandeld door een groep jongeren. Ze is onder meer van de trap geduwd, meldt vakbond VVMC. De politie bevestigt dat er een incident in een trein tussen Delft en Den Haag HS heeft plaatsgevonden. Een minderjarige is aangehouden en zit nog vast.

12 april '24 ( 9:45)

Geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen van 19 tot en met 21 april

Treinreizigers die volgend weekend tussen Arnhem en Nijmegen willen reizen, moeten dat alleen doen als het echt noodzakelijk is. Door werkzaamheden is van vrijdag 19 april tot en met zondag 21 april geen treinverkeer tussen de twee steden en de NS zet slechts beperkt vervangende bussen in.

12 april '24 ( 8:49)

Pornobeelden te zien op Centraal Station Arnhem

Woensdag 10 april 2024 was omstreeks 20.45 uur op een scherm op Centraal Station in Arnhem kortstondig een pornovideo te zien. Een 'natuurfilm', zoals een filmende reiziger het beschreef. Dat meldt Omroep Gelderland.

12 april '24 ( 8:35)

Mogelijk dagelijks rechtstreekse trein naar München

Vanaf 2025 willen NS en Deutsche Bahn (DB) dagelijks een rechtstreekse trein laten rijden van Amsterdam naar München. Deze nieuwe verbinding komt in de plaats van de bestaande rechtstreekse verbinding naar Bazel. Dat meldt NS.

12 april '24 ( 8:00)

Geen dagelijkse snelle trein naar Zwitserland meer

Na lange tijd komt er een eind aan de dagelijkse snelle trein tussen Nederland en Zwitserland. In de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, is geen ICE van Amsterdam naar Bazel meer opgenomen. In plaats daarvan moet er een dagelijkse snelle trein komen naar München. Omdat er komende zomer in Zuid-Duitsland langdurig aan het spoor wordt gewerkt, vertrekt de laatste rechtstreekse ICE naar Bazel al op 15 juli.

09 april '24 ( 7:09)

Week lang geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest en op Santpoort Noord

Vanwege spoorwerkzaamheden door ProRail rijden van 13 tot en met 19 april 2024 geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest en op station Santpoort Noord. NS zet gedurende deze periode vervangende bussen in. Dat meldt NS.