Normal_proefritten_met_batterijtrein_op_het_nederlandse_spoor

ProRail en Arriva voeren vandaag testritten uit met een batterijtrein. Hierin kijken de bedrijven naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij. De proefritten worden uitgevoerd op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg in Overijssel en Arnhem-Doetinchem in Gelderland, waar deels wel en deels geen bovenleiding beschikbaar is. Dit meldt ProRail.

In samenwerking met Arriva, de provincies Friesland, Overijssel en Gelderland koos ProRail voor het testen met een bestaande WINK-trein. Dat omdat de eerste batterijtrein die met het huidige bovenleidingsysteem kan rijden nog even op zich laat wachten. Pas eind 2023 komt deze trein op de markt.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

Batterijtrein duurzame optie

"In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd", vertelt Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail. "Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel."

Omdat 15 procent van het spoor nog geen bovenleiding heeft, rijden er nog dieseltreinen. Het elektrificeren van het spoor is kostbaar en tijdrovend, en neemt jaren in beslag. Trajecten die gedeeltelijk zijn voorzien van een bovenleiding lenen zich bij uitstek voor de inzet van batterijtreinen. Op deze trajecten kan de batterij opladen door de stroom van de bovenleiding te gebruiken. Als de batterij voldoende is opgeladen, kan de trein rijden op het stuk spoor zonder bovenleiding, waardoor gehele elektrificatie van de betreffende trajecten niet meer nodig is.

Door: Nationale Transportgids