Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Proefritten met batterijtrein op het Nederlandse spoor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
ProRail en Arriva voeren vandaag testritten uit met een batterijtrein. Hierin kijken de bedrijven naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij. De proefritten worden uitgevoerd op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg in Overijssel en Arnhem-Doetinchem in Gelderland, waar deels wel en deels geen bovenleiding beschikbaar is. Dit meldt ProRail.

In samenwerking met Arriva, de provincies Friesland, Overijssel en Gelderland koos ProRail voor het testen met een bestaande WINK-trein. Dat omdat de eerste batterijtrein die met het huidige bovenleidingsysteem kan rijden nog even op zich laat wachten. Pas eind 2023 komt deze trein op de markt.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

Batterijtrein duurzame optie

"In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd", vertelt Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail. "Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel."

Omdat 15 procent van het spoor nog geen bovenleiding heeft, rijden er nog dieseltreinen. Het elektrificeren van het spoor is kostbaar en tijdrovend, en neemt jaren in beslag. Trajecten die gedeeltelijk zijn voorzien van een bovenleiding lenen zich bij uitstek voor de inzet van batterijtreinen. Op deze trajecten kan de batterij opladen door de stroom van de bovenleiding te gebruiken. Als de batterij voldoende is opgeladen, kan de trein rijden op het stuk spoor zonder bovenleiding, waardoor gehele elektrificatie van de betreffende trajecten niet meer nodig is.

Door: Nationale Transportgids

14 juli '25 (14:56)

Toch geen akkoord tussen NS en vakbond, spoorstakingen niet uitgesloten

Tussen de NS en de vakbonden is er toch geen deal gesloten. Het eindbod voor de cao van NS is afgewezen door leden van vakbond VVMC. Of er nu nieuwe stakingen komen, is nog niet duidelijk. NS-personeel legde de afgelopen tijd meerdere keren hun werk neer. Dit had grote gevolgen voor de dienstregeling in Nederland. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (14:06)

Trams naar Mall of the Netherlands gaan vanwege de drukte vaker rijden

De trams rondom Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam gaan in 2026 vaker rijden. Dit gaat vooral om tramlijnen 2 en 6. Dat meldt Omroep West.

14 juli '25 (11:52)

NS-stakingen ten einde, leden CNV accepteren eindbod voor nieuwe cao

Leden van CNV hebben ingestemd met het eindbod van de NS voor een nieuwe cao. Vakbond CNV heeft dit maandag 14 juli bekendgemaakt. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (10:47)

Oude NS-wagons mogelijk omgebouwd tot noodhospitaals Defensie

Defensie en de NS praten over een mogelijke verkoop van oude treinwagons, die omgebouwd kunnen worden tot noodhospitaals voor gewonde militairen. Dat heeft een woordvoerder van de NS bevestigd na berichtgeving door het AD.

14 juli '25 (10:45)

Geen treinen tussen Beilen en Groningen na ongeluk tussen auto en trein

Er rijden tot tenminste 16.15 uur geen treinen tussen Beilen en Groningen door een ongeluk op het spoor. Vlakbij Assen, tussen Loon en Taarlo, is maandagochtend 14 juli een trein op een auto gebotst. Dat meldt RTV Drenthe.

14 juli '25 ( 8:50)

Vernieuwd station Groningen geopend met ontbijt

Na 64 dagen en nachten hard werken kunnen reizigers weer gebruikmaken van het vernieuwde station Groningen. Twee van de vier te behalen mijlpalen voor de complete verbouwing zijn nu daadwerkelijk in gebruik: de reizigerspassage en de doorkoppeling van het station. Dit heuglijke feit werd zondag 13 juli 2025 gevierd met een ontbijt in de nieuwe reizigerspassage. Dat meldt ProRail.

11 juli '25 (13:03)

Eerste fase uitbreiding fietsenstalling Schiedam Centrum afgerond

De uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling bij station Schiedam Centrum ligt op schema. Vrijdag 11 juli 2025 wordt het eerste deel van de werkzaamheden voltooid. Dan is ongeveer de helft van de stalling opnieuw ingericht met dubbellaagse fietsenrekken. Deze eerste uitbreiding zorgt al voor ruim driehonderd extra plekken voor reizigers. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (15:56)

Enkele dagen geen treinen in en rond Groningen

Reizigers in en rond Groningen moeten van donderdag 10 juli tot zondag 13 juli 2025 rekening houden met meer reistijd door spoorwerkzaamheden. Op deze dagen rijden in de hele provincie geen treinen maar bussen. Treinen stoppen in Assen. Vanaf de Drentse hoofdstad rijden bussen naar Groningen. De werkzaamheden die ProRail uitvoert zijn onderdeel van de laatste fase van het grootschalige project dat al negen weken duurt. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (13:57)

Roze Maandag: ICNGay vervoert reizigers naar Tilburg

Maandag 21 juli 2025 rijdt de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de nieuwste trein van NS, voor het eerst als Roze Maandag Express van Rotterdam Centraal naar Tilburg. Speciaal daarvoor zal deze ICNG worden omgedoopt tot ‘ICNGay’. Dat meldt NS.

10 juli '25 (13:45)

Eurostar voegt vijfde trein toe op traject Amsterdam - Londen

Eurostar presenteert vanaf dinsdag 16 december 2025 een vijfde rechtstreekse treinverbinding per dag van Amsterdam naar Londen. Deze extra rit gaat beide kanten op. Dat meldt Travelpro.