Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Proefritten met batterijtrein op het Nederlandse spoor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
ProRail en Arriva voeren vandaag testritten uit met een batterijtrein. Hierin kijken de bedrijven naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij. De proefritten worden uitgevoerd op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg in Overijssel en Arnhem-Doetinchem in Gelderland, waar deels wel en deels geen bovenleiding beschikbaar is. Dit meldt ProRail.

In samenwerking met Arriva, de provincies Friesland, Overijssel en Gelderland koos ProRail voor het testen met een bestaande WINK-trein. Dat omdat de eerste batterijtrein die met het huidige bovenleidingsysteem kan rijden nog even op zich laat wachten. Pas eind 2023 komt deze trein op de markt.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

Batterijtrein duurzame optie

"In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd", vertelt Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail. "Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel."

Omdat 15 procent van het spoor nog geen bovenleiding heeft, rijden er nog dieseltreinen. Het elektrificeren van het spoor is kostbaar en tijdrovend, en neemt jaren in beslag. Trajecten die gedeeltelijk zijn voorzien van een bovenleiding lenen zich bij uitstek voor de inzet van batterijtreinen. Op deze trajecten kan de batterij opladen door de stroom van de bovenleiding te gebruiken. Als de batterij voldoende is opgeladen, kan de trein rijden op het stuk spoor zonder bovenleiding, waardoor gehele elektrificatie van de betreffende trajecten niet meer nodig is.

Door: Nationale Transportgids

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.