Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS-medewerkers van Veiligheid & Service zien agressie toenemen in de trein

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS-medewerkers van Veiligheid & Service zien agressie toenemen in de trein
Agressie op de stations en in de treinen is afgelopen jaar toegenomen. Om daar beter tegen op te kunnen treden roept de NS het ministerie van Justitie en Veiligheid op om speciale NS-medewerkers van Veiligheid & Service extra bevoegdheden te geven. Dat heeft ook te maken met de verharding in de maatschappij, stelt de spoorvervoerder die met betrokken partijen, zoals politie, om de tafel wil om de problematiek aan te pakken.

Vorig jaar zijn door de NS 744 incidenten met agressie gerapporteerd. In 2020 waren dat er 661 en in het coronavrije jaar daarvoor 678. NS heeft zo’n 700 medewerkers bij Veiligheid & Service in dienst die ook een boa-bevoegdheid hebben. Die kwamen in totaal in 2021 ruim 3 miljoen keer in actie. Dat is volgens de NS fors meer dan de 2,5 miljoen van een jaar eerder.

Letsel 

Ook nam het aantal meldingen van incidenten tussen reizigers onderling toe met 20 procent tot 2300. En er waren meer NS-medewerkers betrokken bij enige vorm van agressie. 186 van hen liepen zelfs letsel op. Daarbij ging het in 87 procent van de gevallen om licht letsel.

Coronatijd 

"We zien dat een deel van de reizigers in coronatijd een korter lontje heeft, wat past binnen een trend die we breder in de samenleving zien", zegt verantwoordelijk bestuurslid Eelco van Asch. Hij geeft aan dat in de loop van het jaar bij "een deel van de reizigers 'onduidelijkheid' was over de coronamaatregelen waardoor soms discussies ontstonden".

Identiteit vaststellen 

Om sneller te kunnen handelen, wil de NS dat de speciaal getrainde medewerkers voortaan de identiteit van iemand mogen vaststellen. Daarvoor moet nu nog de politie worden gebeld. "Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe minder snel een situatie uit de hand kan lopen", aldus de NS, die er ook voor pleit dat de medewerkers over de grens kunnen optreden op de internationale Intercity tussen Amsterdam en Brussel.

Door: ANP 

21 juni '24 ( 8:30)

Enkele dagen geen of beperkt treinverkeer van, naar en via Amsterdam Centraal

De renovatiewerkzaamheden op Amsterdam Centraal gaan zaterdag 29 juni 2024 de volgende fase in. Daardoor zijn de sporen 14 en 15 gedurende enkele maanden niet beschikbaar voor treinverkeer. Om deze reden sluit spoorwegbeheerder ProRail vanaf 24 juni een groot deel van de Oostelijke reizigerstunnel aan de U-zijde van het station. Dat meldt NS.

20 juni '24 (20:30)

ProRail: alle jakobskruiskruid verwijderen langs spoor onmogelijk

Het is niet mogelijk het giftige jakobskruiskruid volledig te verwijderen langs spoorlijnen. Dat meldt ProRail, dat daarmee reageert op een waarschuwing van LTO Noord over de gele bloemen. De spoorbeheerder was een van de partijen die is aangeschreven door de landbouworganisatie. De plant groeit namelijk ook in het talud langs het spoor.

18 juni '24 ( 8:49)

Oude treinen tussen Nederland en Duitsland vervangen door nieuwe ICE-treinen

Sinds zaterdag 15 juni 2024 rijden tussen Amsterdam en Frankfurt de nieuwe ICE-treinen. Deze hogesnelheidstreinen (ICE 3neo) vervangen alle oude treinen op dit spoortraject. Daarover bericht NS.

18 juni '24 ( 6:00)

Tot en met zondag geen treinen van Den Bosch naar Tilburg en Boxtel

Wie met de trein tussen Den Bosch en Tilburg of Boxtel wil reizen, moet tot het einde van deze week met de bus. Door werkzaamheden op het spoor rijden van dinsdag tot en met zondag geen treinen op deze trajecten, liet de NS eerder weten. De reistijd kan gemiddeld dertig minuten langer zijn.

15 juni '24 (16:30)

NS verwacht verbetering door nieuwe treinen Amsterdam-Frankfurt

Reizigers tussen Amsterdam en Frankfurt reizen vanaf deze zaterdag met nieuwe ICE-treinen. De snelle treinen van Deutsche Bahn (DB) lijken aan de buitenkant sterk op hun voorganger: ze zijn wit met een rode streep en hebben een gestroomlijnde neus. Toch zijn ze volgens de NS, die de dienstregeling samen met DB onderhoudt, "sterk verbeterd", zowel in technisch opzicht als qua comfort.

14 juni '24 ( 9:23)

NS-plannen voor extra nachttrein naar Oostenrijk

Ook in 2026 wil NS een nachttrein vanaf Amsterdam Centraal naar Wenen en Innsbruck laten rijden. Momenteel rijdt één trein via Duitsland naar beide bestemmingen. NS wil daar twee aparte treinen van maken: één naar Wenen en één naar Innsbruck. Dat meldt NS.

13 juni '24 ( 9:15)

Geen treinen van en naar Leiden door defecte bovenleiding

Van en naar station Leiden rijden donderdagochtend geen treinen, meldt ProRail. Reden is een defecte bovenleiding.

12 juni '24 (18:00)

Oversteken spoorwegovergang Roermond kost fietser het leven

Een fietser is woensdagmiddag overleden door een aanrijding met een trein in Roermond. Dit gebeurde rond 16.30 uur bij een bewaakte spoorwegovergang aan de Parallelweg, niet ver van station Roermond. De identiteit van de persoon is nog onbekend, de fietser overleed ter plaatse.

11 juni '24 (15:15)

Komende week geen treinen vanaf Den Bosch naar Boxtel en Tilburg

Door werkzaamheden aan het spoor rijden er van dinsdag 18 juni tot en met zondag 23 juni geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij zet bussen in. Reizigers moeten daardoor rekening houden met gemiddeld zo'n dertig minuten extra reistijd.

11 juni '24 ( 8:31)

150-jarig jubileum Oosterspoorlijn gevierd

Zaterdag 8 juni 2024 was het om 10.45 uur precies 150 jaar geleden dat de eerste stoomtrein van Baarn richting Hilversum spoorde. De hele dag werd afgelopen zaterdag stilgestaan bij dit jubileum van de Oosterspoorlijn. Dat meldt NS.