Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS-medewerkers van Veiligheid & Service zien agressie toenemen in de trein

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS-medewerkers van Veiligheid & Service zien agressie toenemen in de trein
Agressie op de stations en in de treinen is afgelopen jaar toegenomen. Om daar beter tegen op te kunnen treden roept de NS het ministerie van Justitie en Veiligheid op om speciale NS-medewerkers van Veiligheid & Service extra bevoegdheden te geven. Dat heeft ook te maken met de verharding in de maatschappij, stelt de spoorvervoerder die met betrokken partijen, zoals politie, om de tafel wil om de problematiek aan te pakken.

Vorig jaar zijn door de NS 744 incidenten met agressie gerapporteerd. In 2020 waren dat er 661 en in het coronavrije jaar daarvoor 678. NS heeft zo’n 700 medewerkers bij Veiligheid & Service in dienst die ook een boa-bevoegdheid hebben. Die kwamen in totaal in 2021 ruim 3 miljoen keer in actie. Dat is volgens de NS fors meer dan de 2,5 miljoen van een jaar eerder.

Letsel 

Ook nam het aantal meldingen van incidenten tussen reizigers onderling toe met 20 procent tot 2300. En er waren meer NS-medewerkers betrokken bij enige vorm van agressie. 186 van hen liepen zelfs letsel op. Daarbij ging het in 87 procent van de gevallen om licht letsel.

Coronatijd 

"We zien dat een deel van de reizigers in coronatijd een korter lontje heeft, wat past binnen een trend die we breder in de samenleving zien", zegt verantwoordelijk bestuurslid Eelco van Asch. Hij geeft aan dat in de loop van het jaar bij "een deel van de reizigers 'onduidelijkheid' was over de coronamaatregelen waardoor soms discussies ontstonden".

Identiteit vaststellen 

Om sneller te kunnen handelen, wil de NS dat de speciaal getrainde medewerkers voortaan de identiteit van iemand mogen vaststellen. Daarvoor moet nu nog de politie worden gebeld. "Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe minder snel een situatie uit de hand kan lopen", aldus de NS, die er ook voor pleit dat de medewerkers over de grens kunnen optreden op de internationale Intercity tussen Amsterdam en Brussel.

Door: ANP 

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.