Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Opnieuw minder treinen op hogesnelheidslijn door uitval personeel

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Opnieuw minder treinen op hogesnelheidslijn door uitval personeel
De NS laat omdat veel treinpersoneel ziek thuisblijft of in quarantaine zit vanwege een coronabesmetting ook dit weekend minder treinen rijden op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Per uur rijden er drie in plaats van vijf snelle Intercity's, meldt een woordvoerder. Ook afgelopen weekend reden op verschillende plaatsen in het land minder treinen door problemen met het rooster.

De spoorvervoerder kampt al langere tijd met personeelsproblemen als gevolg van het hoge aantal besmettingen. Vanaf maandag schaalt de NS daarom structureel af en rijden er op trajecten waar nu zes treinen per uur rijden er nog vier. "We hopen dat dat stapsgewijs meer lucht geeft in de dienstregeling", aldus de woordvoerder. "Je ziet overal dat het krapper wordt."

Meer duidelijkheid 

Het spoorbedrijf hoopt ook reizigers meer duidelijkheid te geven, doordat zij straks van tevoren kunnen zien dat er minder treinen rijden. "Nu kan het incidenteel gebeuren dat er ineens ergens een trein niet meer rijdt omdat bijvoorbeeld een conducteur, machinist of monteur uitvalt. Of dat een dienst niet ingevuld kan worden om dat er geen planner is."

Afgelopen weekend reden er daardoor minder treinen tussen Leiden en Dordrecht, Utrecht en Rotterdam, Nijmegen en Schiphol en Utrecht en Hoofddorp. Volgens de woordvoerder is het in het weekend sowieso moeilijker om de roosters rond te krijgen bij uitval, omdat er dan "verlof- en rustregels" gelden. "Dan vraag je dus al wat extra's van mensen."

Door: ANP

25 maart '25 ( 8:28)

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS. Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo'n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

24 maart '25 (14:13)

Slechtste station van Noord-Holland ziet er nu prachtig uit

Station Den Helder Zuid kreeg al jarenlang een slechte beoordeling van treinreizigers. Het station stond zelfs onderaan de ranglijst. ProRail besloot daarom om het station op te knappen. Tijdens de renovatie aan het gehele spoor in Noord- Holland Noord werd het station opgeknapt. Dat meldt NH Nieuws.

21 maart '25 ( 9:39)

Witte Wieven allereerste trein met nieuwe naam op traject ZHO

Treinen op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) krijgen in 2025 een naam. Het gaat om een naam die voor mensen in de regio betekenis heeft. Woensdag 19 maart 2025 reed de eerste trein met een nieuwe naam: Witte Wieven. Dat meldt Arriva.

20 maart '25 (12:12)

Rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim

Vrijdag 14 maart 2025 heeft de Nederlands-Duitse stuurgroep een gezamenlijk besluit genomen over de start van de realisatiefase van een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de infrastructuur op korte termijn beginnen. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen. Daarover bericht de provincie Drenthe.

20 maart '25 (11:45)

OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen nu ook een elektrisch slot

Ook de OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen op 24 en 25 maart het nieuwe OV-fietsslot. Dit betekent dat reizigers op 24 maart geen OV-fietsen kunnen huren in de stalling bij het Stationsplein en op 25 maart geen OV-fietsen beschikbaar zijn in de stallingen Jaarbeursplein en Knoop. Dat meldt de NS.

20 maart '25 (10:51)

Amsterdam Centraal gaat volgende bouwfase in

ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarmee zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase start op 29 maart en duurt tot en met 23 april. De grootste impact voor reizigers zit in de eerste drie dagen. Op 29 maart kunnen er helemaal geen treinen rijden en 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk van en naar Amsterdam Centraal. NS past daarom de gehele periode de dienstregeling aan en zorgt voor omreisroutes en vervangend vervoer. Er zijn extra NS-collega’s aan het werk om reizigers op weg te helpen. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege de drukte. Dat meldt de NS.

18 maart '25 (17:15)

HTM: storing in Den Haag treft veel tramlijnen

De stroomstoring in Den Haag treft een groot aantal tramlijnen. Dat laat een woordvoerster van vervoersmaatschappij HTM weten. Volgens haar is de storing in de omgeving van Scheveningen en het centrum en kunnen trams daar niet rijden.

17 maart '25 ( 8:37)

ProRail vervangt liften op station Woerden

Vanaf woensdag 2 april 2025 gaat ProRail alle vier liften op station Woerden vervangen, omdat de levensduur van de huidige liften bijna voorbij is. Nadat de werkzaamheden medio oktober gereed zijn, kunnen de nieuwe liften decennia lang mee. Dat meldt ProRail.

14 maart '25 (13:27)

Ook advertenties op informatieschermen NS-treinen

Met ingang van maandag 17 maart 2025 toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Al langer is het mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkst en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie. Dat meldt NS.

14 maart '25 ( 8:24)

ICE-trein Amsterdam gedoopt op Amsterdam Centraal

Woensdag 12 maart 2025 is de eerste ICE-trein met de naam ‘Amsterdam’ vertrokken vanaf Amsterdam Centraal naar München. De nieuwste ICE-trein draagt als eerste trein van dit type de naam van de hoofdstad. De Amsterdam vertrok 's ochtends om 08.30 uur naar München. Dat meldt NS.