Samenwerking bereikt belangrijke mijlpaal ERTMS

In opdracht van ProRail heeft een unieke samenwerking tussen de ingenieurs van Arcadis, Movares, Sweco en Royal HaskoningDHV recentelijk het conceptontwerp van het treinbeveiliging- en besturingssysteem ERTMS van Kijfhoek naar Belgische grens opgeleverd. Daarnaast is een zogenoemd Technisch Integraal Systeemontwerp uitgewerkt zodat ProRail op basis van deze informatie een weloverwogen projectbesluit kan nemen. Dit is een mijlpaal in een belangrijk traject. Dat meldt ProRail.

ERTMS is de systeemsprong naar een nieuw Europees treinbeveiligings- en managementsysteem dat tot 2040 in heel Nederland wordt uitgerold. De ervaring die we nu opdoen is relevant om ook de latere projecten tot een succes te maken.

De huidige oplevering gaat niet alleen om treinbeveiliging, ook om integrale ontwerprapportages met daarin deelrapporten die betrekking hebben op de grote spoorse disciplines die binnen ERTMS spelen zoals het voedingssysteem en verbindingen. Daarnaast gaat het om het leveren van een belangrijke bijdrage in het integraal risicodossier dat alles te maken heeft met veiligheid, ecologie, vergunningen, duurzaamheid, verkeersanalyses, project- en programmamanagement.

Samenwerking

Projectmanager Tsjisse Sjaarda van Arcadis over de samenwerking en de mijlpaal: "Ik ben supertrots op de prestatie die we het afgelopen jaar hebben geleverd! Deze mijlpaal is een succes. Er komen meer belangrijke momenten tot uiteindelijk de eerste treinen op het traject Kijfhoek-Belgische grens onder ERTMS rijden. De samenwerking tussen alle partijen was fantastisch. Als het goed is, is dit traject over ongeveer vijf jaar gerealiseerd."

Projectmanager Fred Kossen en senior consultant Michiel Veltman van Royal HaskoningDHV vullen aan: "Samen maken we het waar. De transitie naar ERTMS heeft vele uitdagingen en dat is niet alleen techniek. Juist door de krachten in de eigen organisatie én in de branche te bundelen blijkt deze opgave ook een verbindende succesfactor te zijn. De samenwerking is goed en geeft veel energie. Én, we doen dit niet voor onszelf, maar voor de gebruiker. Want met ERTMS rijden treinen veilig en sneller en maken we duurzaam Europees treinverkeer makkelijker."

Door: Nationale Transportgids