Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Provincie Gelderland mag doorgaan met aanleg Railterminal naast Betuwelijn

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Provincie Gelderland mag doorgaan met aanleg Railterminal naast Betuwelijn
De provincie Gelderland mag doorgaan met de aanleg van de Railterminal Gelderland bij het dorp Valburg naast de Betuwelijn. Dat heeft de Raad van State woensdag beslist, nadat de provincie een aantal fouten in het eerdere plan voor het containeroverslagpunt had hersteld. De gemeente Overbetuwe, inwoners en omwonenden van de terminal hebben lang geprobeerd om de aanleg tegen te houden, omdat zij aantasting van hun landelijke leefomgeving vrezen.

De railterminal wordt een overslagpunt voor het op- en afladen van containers op goederentreinen, die via de Betuwelijn van en naar Duitsland en Oost-Europa rijden. Dat maakt het volgens de provincie mogelijk om goederen die anders per vrachtwagen zouden worden vervoerd op de trein naar Rotterdam of richting Duitsland en Italië te zetten. Dat zou duizenden vrachtwagenritten per jaar schelen en dus ook de uitstoot aanzienlijk beperken.

Gelderland heeft nu vastgelegd dat de railterminal maximaal 340 vrachtwagenbewegingen per dag mag veroorzaken op een weg naar het terrein, die speciaal zal worden aangelegd. Eerder was dat aantal ritten geschat, maar niet precies vastgelegd.

Maatregelen tegen geluidshinder

De hoogste bestuursrechter is het met bezwaarmakers eens dat het overslagpunt bij drie woningen voor meer geluidsbelasting zal zorgen. Maar dat komt niet alleen door de railterminal, aldus de Raad van State, maar ook door meer verkeer op een doorgaande weg in de buurt, wat niets te maken heeft met de aanleg van het overslagpunt. Aangezien beloofd is dat er geluidswerende maatregelen aan de woningen zullen worden genomen en de geluidshinder volgens onderzoek niet extreem hoog is, mocht de provincie de toename van geluidshinder bij de woningen aanvaardbaar achten. Zeker gezien het belang van het project, aldus de hoogste bestuursrechter.

Inschrijven

De Railterminal Gelderland komt vlak naast de snelweg A15 en de Betuwelijn te liggen. Nu de aanleg door mag gaan, kunnen bedrijven zich tot eind van dit jaar inschrijven voor de aanleg van exploitatie van het overslagpunt.

06 december '24 ( 7:45)

Harde wind hindert ook treinverkeer

Het treinverkeer kampt vrijdagochtend met de gevolgen van de harde wind die een groot deel van Nederland teistert. "Op meerdere plekken in het land hebben we last van de harde wind. Omgewaaide bomen en takken zorgen ervoor dat we niet of minder kunnen rijden", meldt spoorbeheerder ProRail op X.

05 december '24 (17:30)

Inspectie: machinisten reden vorig jaar 98 keer door rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt zich wel zorgen, omdat er een botsing had kunnen ontstaan. In het jaarverslag Spoorveiligheid laat de inspectie weten dat een trein 29 keer "het gevaarpunt" bereikte.

04 december '24 (13:15)

Ook NS wil voorrang op stroomnet

Grote bedrijven zoals KPN, VodafoneZiggo, NS en transport- en datacenterbedrijven willen voorrang op het stroomnet. Zij zijn het oneens met hun door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegewezen plaats in de wachtrij en zijn naar de rechter gestapt.

03 december '24 ( 8:26)

Drie nieuwe trappen voor station Schiphol Airport

BAM Infra Nederland heeft van spoorwegbeheerder ProRail de opdracht gekregen om drie nieuwe trappen te bouwen tussen het busplatform en de treinperrons van station Schiphol Airport. De werkzaamheden starten in april 2025 en worden naar verwachting in de zomer van 2026 afgerond. Dat meldt ProRail.

02 december '24 (13:15)

Vier dagen geen treinen tussen Leiden en Alphen aan den Rijn

Tussen Leiden en Alphen aan den Rijn rijden vanaf vrijdag tot en met maandag geen treinen. Zondag rijden ook geen treinen tussen Leiden en Bodegraven, meldt de NS. Die zet vervangende bussen in. De extra reistijd kan oplopen tot drie kwartier.

02 december '24 (12:30)

Nieuwe cao: salaris personeel ProRail met ruim tien procent omhoog

Personeel van spoorbeheerder ProRail gaat er met de nieuwe cao gemiddeld ruim 10 procent op vooruit. Dat meldt vakbond FNV, die samen met ProRail en de vakbonden CNV en VHS voor het weekend een voorlopig cao-akkoord bereikte. De details van dit onderhandelingsresultaat zijn maandagochtend bekendgemaakt. "Ik vind dit een goed resultaat", zegt FNV-bestuurder Carl Kraijenoord. "Gezien de huidige situatie is dit het maximale dat we eruit konden halen."

29 november '24 (11:50)

Treinen rijden nog steeds niet naar het hoofdstation van Groningen

Treinen kunnen vrijdag 29 november nog steeds niet naar het hoofdstation van Groningen rijden. Treinreizigers tussen Assen en Groningen moeten uitstappen op Groningen Europapark en vandaaruit verder reizen met bussen. Dat meldt RTV Drenthe. 

29 november '24 ( 9:49)

NS Pakjes Express in samenwerking met Nationaal Fonds Kinderhulp

Pakjesavond komt eraan. Hoofdpiet twijfelt, want kan iedereen alles krijgen wat hij of zij wil hebben? De Pakjesboot keerde al terug om meer pakjes uit Spanje te halen. En hoe gaat het met de gezondheid van Sinterklaas? Eén zekerheid: zondag 1 december 2024 rijdt NS voor het eerst met een trein vol cadeautjes van Barendrecht naar Utrecht Centraal. Dat meldt NS.

28 november '24 (21:45)

Ook vrijdag spoorproblemen rond Groningen door verzakkingen

Het treinverkeer van vervoerders NS en Arriva tussen de stations Groningen en Groningen Europapark ligt ook vrijdag stil, meldt spoorbeheerder ProRail. Er zijn nog altijd problemen met het spoor op dat traject door verzakkingen. ProRail hoopt dat de treinen vanaf zaterdag weer kunnen rijden.

28 november '24 ( 9:00)

Defecte bovenleiding: geen treinen tussen Amersfoort en Putten

Tussen Amersfoort en Putten rijden donderdagochtend geen treinen door een defecte bovenleiding. Er rijden zeer beperkt bussen, meldt de NS. Naar verwachting kan het treinverkeer in de loop van de ochtend worden hervat.