Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS schrapt tijdelijk rustige treinen door dalende reizigersaantallen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
NS schrapt tijdelijk rustige treinen door dalende reizigersaantallen
De NS rijdt vanaf 20 december tijdelijk minder treinen in de avond, nacht en spits. Zo zal op korte termijn de gebruikelijke avonddienstregeling twee uur eerder starten. Verder blijft NS de volledige dienstregeling rijden. Dit meldt NS.

Sinds de aanscherpte coronamaatregelen van het kabinet zijn de reizigersaantallen in de avond gedaald. Voor de avondlockdown zaten nog 55 procent van het gebruikelijk aantal reizigers (t.o.v. 2019) tijdens de avonduren in de trein. Nu is dat 40 procent. Ook in de spits is sinds de aanscherpte maatregelen een daling te zien, van 60 procent naar 50 procent.

Extra forensentreinen en nachttreinen

Door de teruglopende reizigersaantallen heeft NS daarom besloten om op zes trajecten tijdelijk de extra forensentreinen en op twee trajecten nachttreinen te schrappen. Het reguliere nachtnet, inclusief verbinding naar Schiphol, blijft gewoon rijden.

Op korte termijn start NS twee uur eerder met de gebruikelijke avonddienstregeling. Dat betekent dat NS op elf trajecten na 18.30 uur minder treinen rijden. Voor deze elf trajecten geldt: waar zes treinen per uur reden, zullen dat er na 18.30 uur vier zijn. En waar er vier treinen per uur rijden, zullen dat er twee zijn.

Zitplaatsen

In de treinen die de NS tijdelijk schrapt, zitten op dit moment gemiddeld nog geen 15 reizigers per 100 zitplaatsen. Zo zaten bijvoorbeeld vorige week woensdag in de intercity van Den Haag naar Utrecht om 20.30 uur slechts 19 reizigers, terwijl er plek voor 300 was. En op diezelfde dag vervoerden we in de sprinter van Gouda naar Rotterdam om 16.55 uur met 200 zitplaatsen maar 30 reizigers.

Door: NS

25 maart '25 ( 8:28)

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS. Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo'n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

24 maart '25 (14:13)

Slechtste station van Noord-Holland ziet er nu prachtig uit

Station Den Helder Zuid kreeg al jarenlang een slechte beoordeling van treinreizigers. Het station stond zelfs onderaan de ranglijst. ProRail besloot daarom om het station op te knappen. Tijdens de renovatie aan het gehele spoor in Noord- Holland Noord werd het station opgeknapt. Dat meldt NH Nieuws.

21 maart '25 ( 9:39)

Witte Wieven allereerste trein met nieuwe naam op traject ZHO

Treinen op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) krijgen in 2025 een naam. Het gaat om een naam die voor mensen in de regio betekenis heeft. Woensdag 19 maart 2025 reed de eerste trein met een nieuwe naam: Witte Wieven. Dat meldt Arriva.

20 maart '25 (12:12)

Rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim

Vrijdag 14 maart 2025 heeft de Nederlands-Duitse stuurgroep een gezamenlijk besluit genomen over de start van de realisatiefase van een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de infrastructuur op korte termijn beginnen. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen. Daarover bericht de provincie Drenthe.

20 maart '25 (11:45)

OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen nu ook een elektrisch slot

Ook de OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen op 24 en 25 maart het nieuwe OV-fietsslot. Dit betekent dat reizigers op 24 maart geen OV-fietsen kunnen huren in de stalling bij het Stationsplein en op 25 maart geen OV-fietsen beschikbaar zijn in de stallingen Jaarbeursplein en Knoop. Dat meldt de NS.

20 maart '25 (10:51)

Amsterdam Centraal gaat volgende bouwfase in

ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarmee zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase start op 29 maart en duurt tot en met 23 april. De grootste impact voor reizigers zit in de eerste drie dagen. Op 29 maart kunnen er helemaal geen treinen rijden en 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk van en naar Amsterdam Centraal. NS past daarom de gehele periode de dienstregeling aan en zorgt voor omreisroutes en vervangend vervoer. Er zijn extra NS-collega’s aan het werk om reizigers op weg te helpen. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege de drukte. Dat meldt de NS.

18 maart '25 (17:15)

HTM: storing in Den Haag treft veel tramlijnen

De stroomstoring in Den Haag treft een groot aantal tramlijnen. Dat laat een woordvoerster van vervoersmaatschappij HTM weten. Volgens haar is de storing in de omgeving van Scheveningen en het centrum en kunnen trams daar niet rijden.

17 maart '25 ( 8:37)

ProRail vervangt liften op station Woerden

Vanaf woensdag 2 april 2025 gaat ProRail alle vier liften op station Woerden vervangen, omdat de levensduur van de huidige liften bijna voorbij is. Nadat de werkzaamheden medio oktober gereed zijn, kunnen de nieuwe liften decennia lang mee. Dat meldt ProRail.

14 maart '25 (13:27)

Ook advertenties op informatieschermen NS-treinen

Met ingang van maandag 17 maart 2025 toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Al langer is het mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkst en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie. Dat meldt NS.

14 maart '25 ( 8:24)

ICE-trein Amsterdam gedoopt op Amsterdam Centraal

Woensdag 12 maart 2025 is de eerste ICE-trein met de naam ‘Amsterdam’ vertrokken vanaf Amsterdam Centraal naar München. De nieuwste ICE-trein draagt als eerste trein van dit type de naam van de hoofdstad. De Amsterdam vertrok 's ochtends om 08.30 uur naar München. Dat meldt NS.