Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Slappe spoorbodem zorgt voor langzamere en minder extra treinen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Slappe spoorbodem zorgt voor langzamere en minder extra treinen
De slappe bodem onder het Nederlandse spoor zorgt in een deel van het land voor mogelijke problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er kunnen minder extra treinen rijden dan gepland, bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Treinreiziger.nl.

"Treinen gaan steeds harder rijden, steeds vaker en zijn ook steeds zwaarder. Het spoor kan maar een bepaald gewicht hebben en de sporen zijn op veel plaatsen al meer dan honderd jaar oud. Met name in het westen van het land, waar veel zachte veengrond is, kan dat leiden tot een spoorverzakking", aldus de woordvoerder van ProRail. Ongeveer een derde van het Nederlandse treinspoor ligt op dergelijke slappe grond.

Op tientallen plekken zorgt dat voor hinder voor de geplande dienstregeling. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters kunnen worden ingezet tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, aldus ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

Langzamere treinen

Ook mogen treinen op sommige plekken minder hard rijden. Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem, waardoor treinen minder hard mogen rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden in plaats van 160 kilometer. Ook nachttreinen, zoals de nieuwe nachttrein naar Zürich, mogen tussen Utrecht en Arnhem niet harder rijden dan 100 kilometer per uur omdat deze treinen relatief zwaar zijn.

ProRail is een groot onderzoek gestart om te inventariseren op welke plekken er bodemproblemen zijn en welke maatregelen daarvoor moeten worden genomen. Naar verwachting is dat onderzoek eind 2022 afgerond. Ook werkt ProRail samen met onderzoeksinstituut Deltares en de TU Delft aan een ander langdurig onderzoek naar de bodemverzakking. "Dit komt echt niet als een verrassing, wij zijn hier al jaren mee bezig', aldus de woordvoerder van ProRail.

Door: ANP

12 juli '24 ( 9:15)

Station Amsterdam Lelylaan aan vooravond grote metamorfose

Station Amsterdam Lelylaan en de omringende openbare ruimte worden de komende tijd grondig vernieuwd. Doel daarvan is een betere doorstroom van reizigers, meer sociale veiligheid, een betere bereikbaarheid van het stadsdeel Nieuw-West en prettiger met de fiets naar het station kunnen reizen. Daarover bericht ProRail.

11 juli '24 (18:15)

Twee treinenschoonmakers onwel: één medewerker overleden

Een schoonmaker is overleden nadat diegene samen met een collega eerder deze week onwel was geworden op een opstelterrein voor treinen bij Utrecht Centraal. De NS bevestigt berichtgeving daarover door De Telegraaf. Waardoor de twee onwel zijn geworden, wordt door de politie onderzocht.

10 juli '24 (15:30)

Station Leeuwarden is na ruim drie weken weer open

Het treinstation van Leeuwarden is na 23 dagen werkzaamheden weer open en de treinen rijden weer. De afgelopen ruim drie weken reden er bussen, omdat het station werd verbouwd en er aan het spoor werd gewerkt.

09 juli '24 ( 7:54)

Deze zomer op verschillende plekken spoorwerkzaamheden

Deze zomer is ProRail op veel plekken in Nederland bezig met de verbetering van het spoor. Daarvan kunnen treinreizigers hinder ondervinden tijdens hun reis. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd. Dat meldt NS.

08 juli '24 (11:30)

NS-treintickets naar Dortmund voor woensdag nagenoeg uitverkocht

Wie woensdag op tijd met de trein in Dortmund wil aankomen voor de EK-wedstrijd tussen Nederland en Engeland, moet snel zijn. Volgens de NS zijn de tickets voor treinen die in de middag in de Duitse stad arriveren bijna uitverkocht.

05 juli '24 ( 7:17)

Proef met inheemse planten op station IJlst

Station IJlst in Friesland is het eerste Nederlandse station waar ProRail en NS een proef doen met het planten van uitsluitend inheemse planten. Daarover bericht NS.

05 juli '24 ( 7:14)

Drielandentrein: mijlpaal voor internationaal treinverkeer

Zondag 30 juni 2024 was de eerste officiële rit van de langverwachte Drielandentrein. Dankzij deze trein, die de steden Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen verbindt, kunnen reizigers rekenen op een directe verbinding tussen Duitsland, Nederland en België. Dat meldt Arriva.

05 juli '24 ( 7:07)

In augustus negen dagen geen treinen tussen station Groningen en station Groningen Europapark

Tussen station Groningen en station Groningen Europapark rijden tussen 3 en 11 augustus 2024 vanwege werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg in Groningen geen treinen. Dag en nacht zal worden gewerkt aan sporen en perrons. Dat meldt ProRail.

04 juli '24 (16:00)

Twee jongens mishandelen conducteur in Apeldoorn

Een NS-conducteur is woensdagavond iets voor middernacht mishandeld door twee jongens in Apeldoorn. Dat bevestigt een woordvoerder donderdag na berichtgeving van de NOS. De conducteur zit met wonden aan hoofd en nek thuis en heeft aangifte gedaan.

03 juli '24 (19:45)

Dj Erik de Zwart ook aan de slag als trambestuurder

Erik de Zwart heeft onlangs zijn examen gehaald en mag zich nu officieel trambestuurder noemen. De dj heeft woensdag zijn eerste dienst in Amsterdam gedraaid, meldt de lokale nieuwszender AT5.