Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail en Thales sluiten overeenkomst voor invoering ERTMS-systeem

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Spoorberheerder ProRail en elektronicaonderneming Thales hebben dinsdag een overeenkomst gesloten over de aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS. Een assentelsysteem is een moderne vorm van treindetectie; het systeem telt het aantal wielassen van treinen die een sectie in- en uitgaan en bepaalt zo of een sectie treinvrij (geen assen in de sectie) of bezet is. Dit meldt ProRail.

Na een succesvolle ontwikkeling mag Thales gedurende maximaal acht jaar assentelsystemen leveren voor nieuwe ERTMS-baanvakken. De verwachting is dat in die periode ruim 600 kilometer spoor wordt voorzien van ERTMS en van het GAST-ERTMS assentelsysteem. De laatste levering van assentellers wordt verwacht in 2032, met daarna nog 25 jaar aan dienstverlening op de instandhouding van het systeem. De contractwaarde is maximaal 100 miljoen euro.

CEO John Voppen van ProRail en algemeen directeur John Alfrink van Thales zetten hun handtekening onder het contract. Tot voor kort was ERTMS een stip op de horizon. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de invoering in volle gang. “Daar maken we ons samen met en voor de spoorsector graag hard voor”, aldus  Voppen. “Met het contract voor het assentelsysteem zetten we weer een mooie stap op het spoor naar morgen.”

John Alfrink sloot zich daarbij aan: “Veiligheid is de rode draad in al onze oplossingen. We zijn trots dat wij met onze assentellers bijdragen aan de veiligheid van het Nederlandse spoor. Met de digitalisering van de spoorwegen en de toenemende drukte op het spoor is ERTMS onmisbaar.”

ERTMS

ProRail vervangt het huidige systeem beveiliggingssysteem ATB door het digitale treinbeveiligingssysteem ERTMS, dé Europese standaard in treinbeveiliging. ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Beide systemen communiceren met elkaar door middel van bakens (‘balises’) tussen rail en telecommunicatie. Draadloos dus.

Door: Nationale Transportgids

13 juni '25 (12:49)

Reizigers kunnen geen claim indienen bij NS vanwege een technische storing

De NS heeft op dit moment te maken met een technische storing, waardoor reizigers geen claim kunnen indienen. De spoorwegmaatschappij laat weten dat ze druk bezig zijn met een oplossing. Dat meldt Hart van Nederland.

13 juni '25 (11:14)

NS nodigt vakbonden opnieuw uit aan tafel

NS nodigt de vakbonden terug aan tafel uit om verder te onderhandelen over een nieuwe cao voor NS-collega’s en vraagt de bonden om verdere acties op te schorten. NS is daarbij bereid om een beter loonbod te doen. Dat meldt NS.

13 juni '25 (10:35)

NS waarschuwt voor een verstoorde dienstregeling op plekken waar medewerkers niet staken

De NS heeft last van een verstoorde dienstregeling in de gebieden waarin op vrijdag 13 juni niet wordt gestaakt en waar treinen wel gewoon moeten rijden. Sommige NS-medewerkers willen niet in treinen rijden die bij een gewone dienstregeling in het stakingsgebied starten, zegt een woordvoerder van NS. Dat meldt Metro.

11 juni '25 (19:59)

NS wil dat vakbonden terugkomen naar onderhandelingstafel

Spoorvervoerder NS beraadt zich over hoe het bedrijf uit "de impasse" met de vakbonden kan komen, nu er opnieuw een treinstaking is aangekondigd. Een woordvoerder benadrukt dat NS eerder heeft gezegd graag verder te willen praten over de cao voor zijn personeel. "Onze deur heeft altijd opengestaan." Ook geeft hij aan dat NS de onderhandelingen niet via de media wil voeren, maar aan de onderhandelingstafel.

11 juni '25 (12:49)

NS-personeel gaat vrijdag 13 juni opnieuw staken

Treinreizigers krijgen vrijdag 13 juni opnieuw te maken met een staking bij de NS. Spoorvakbond VVMC heeft het personeel van de spoorvervoerder in het noorden en zuiden van Nederland opgeroepen om te staken. Of deze staking ook gevolgen heeft voor de dienstverlening in de rest van Nederland is nog niet duidelijk. Dat meldt Hart van Nederland.

11 juni '25 ( 9:22)

NS ontvangt tienduizenden aanvragen voor reisvergoeding na stakingsdagen

Bij de NS hebben tienduizenden mensen een declaratie ingediend om een vergoeding te krijgen voor de gemaakte reiskosten tijdens de treinstakingen van vrijdag 6 juni en dinsdag 10 juni. Een woordvoerder van de NS bevestigt dit na een bericht in het AD. Vanwege de staking lag het treinverkeer in heel Nederland stil. Dat meldt RTL Nieuws.

10 juni '25 (18:32)

Donderdag geen treinstaking: wel hinder voor NS-treinverkeer

Eerder lieten vakbonden in de media weten ook een 24 uursactie voor te bereiden voor donderdag 12 juni 2025 in de regio’s Noord-Holland en Oost-Nederland. Op dit moment heeft NS nog geen officiële aankondiging ontvangen; de minimale aanzegtermijn van 36 uur is verstreken. De aangekondigde staking op donderdag 12 juni gaat dus niet door. Dat meldt NS.

10 juni '25 (11:39)

Spoorvakbond VVMC: bal voor hervatten cao-gesprekken ligt bij NS

Als de NS de gesprekken over een nieuwe cao wil hervatten, zal het spoorbedrijf eerst met een serieus bod moeten komen. Dat meldt een woordvoerster van spoorvakbond VVMC. Tot op heden heeft de bond nog niets van de NS vernomen. Als dat zo blijft, wordt er ook donderdag regionaal gestaakt. De officiële aanzegging voor die staking is evenwel nog niet verstuurd, aldus de zegsvrouw.

10 juni '25 ( 7:27)

'Heel erg rustig' op stations bij begin NS-staking

Het is dinsdagochtend aan het begin van de NS-staking "heel erg rustig" op grote stations als Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal, meldt een woordvoerder van de NS. Doordat NS-medewerkers in de regio's West en Noord-West staken, rijden er in het hele land geen NS-treinen. Vrijdag was dat ook al het geval.

09 juni '25 (18:24)

Regionale vervoerders waarschuwen voor extra drukte om NS-staking

Door de staking van NS-personeel kan het dinsdag in de bussen en treinen van regionale vervoerders extra druk zijn. Daarvoor waarschuwt een aantal van die vervoerders via hun website of sociale media.