Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail en Thales sluiten overeenkomst voor invoering ERTMS-systeem

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Spoorberheerder ProRail en elektronicaonderneming Thales hebben dinsdag een overeenkomst gesloten over de aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS. Een assentelsysteem is een moderne vorm van treindetectie; het systeem telt het aantal wielassen van treinen die een sectie in- en uitgaan en bepaalt zo of een sectie treinvrij (geen assen in de sectie) of bezet is. Dit meldt ProRail.

Na een succesvolle ontwikkeling mag Thales gedurende maximaal acht jaar assentelsystemen leveren voor nieuwe ERTMS-baanvakken. De verwachting is dat in die periode ruim 600 kilometer spoor wordt voorzien van ERTMS en van het GAST-ERTMS assentelsysteem. De laatste levering van assentellers wordt verwacht in 2032, met daarna nog 25 jaar aan dienstverlening op de instandhouding van het systeem. De contractwaarde is maximaal 100 miljoen euro.

CEO John Voppen van ProRail en algemeen directeur John Alfrink van Thales zetten hun handtekening onder het contract. Tot voor kort was ERTMS een stip op de horizon. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de invoering in volle gang. “Daar maken we ons samen met en voor de spoorsector graag hard voor”, aldus  Voppen. “Met het contract voor het assentelsysteem zetten we weer een mooie stap op het spoor naar morgen.”

John Alfrink sloot zich daarbij aan: “Veiligheid is de rode draad in al onze oplossingen. We zijn trots dat wij met onze assentellers bijdragen aan de veiligheid van het Nederlandse spoor. Met de digitalisering van de spoorwegen en de toenemende drukte op het spoor is ERTMS onmisbaar.”

ERTMS

ProRail vervangt het huidige systeem beveiliggingssysteem ATB door het digitale treinbeveiligingssysteem ERTMS, dé Europese standaard in treinbeveiliging. ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Beide systemen communiceren met elkaar door middel van bakens (‘balises’) tussen rail en telecommunicatie. Draadloos dus.

Door: Nationale Transportgids

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.