Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail stopt met spoorstenen die kankerverwekkende stof bevatten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
ProRail gaat geleidelijk stoppen met het gebruik van stenen op het spoor die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. Per 1 januari worden deze zogeheten ballaststenen niet meer gebruikt bij werkzaamheden aan tunnels en onder overkappingen, meldt de spoorbeheerder in een verklaring. De stenen vormen een laag waar de rails op liggen.

Televisieprogramma Zembla meldde eerder dit jaar dat spoorwerkers al zeker tien jaar lang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Zembla baseerde zich op vertrouwelijke onderzoeksrapporten die in opdracht van ProRail en de spooraannemers zijn gemaakt. Kwartsstof kan vrijkomen tijdens werkzaamheden met de spoorballast.

ProRail stelt al langer onderzoek te doen naar de gezondheidsrisico's van blootstelling aan de kwartsstof en laat weten dat de berichtgeving van Zembla het "onderzoek en onze beleidsvorming in een stroomversnelling gebracht" heeft.

Overtreding Arbowet

Ook zou de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) van plan zijn het gebruik van ballaststenen zonder kwarts te verplichten, aldus ProRail. Volgens Zembla concludeerde de inspectie na onderzoek dat de ProRail de Arbowet overtrad, omdat er ook typen ballast beschikbaar zijn die geen kwarts bevatten.

De spoorbeheerder stelt nu gefaseerd over te stappen op deze kwartsloze ballast. Volgens ProRail is er niet genoeg van dit materiaal aanwezig om dat in een klap te doen. Spoortunnels en overkappingen zijn als eerste aan de beurt. "Op die plekken waait stof niet makkelijk weg, waardoor tijdens werkzaamheden hogere concentraties kwartsstof kunnen ontstaan", aldus ProRail. "Zodra op die plekken nieuwe ballast nodig is, vervangen we daar alle liggende ballast voor de kwartsloze variant."

Schaarste kwartsloze ballast

Op de rest van het spoor zal nog lange tijd gewerkt worden met de huidige, kwarts bevattende ballaststenen. "Dat is een traject van jaren", licht een woordvoerder toe. "Er is nu veel schaarste aan kwartsloze ballast. We stimuleren de markt dit te gaan maken, zodat we sneller stappen kunnen zetten."

Volgens ProRail lopen spoorwerkers die met de huidige ballast werken geen gezondheidsrisico als ze zich aan de opgestelde regels houden. Zo moeten zij stofmaskers dragen en wordt de ballast gewassen en natgehouden bij werkzaamheden.

Door: ANP

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.

12 juli '24 ( 9:15)

Station Amsterdam Lelylaan aan vooravond grote metamorfose

Station Amsterdam Lelylaan en de omringende openbare ruimte worden de komende tijd grondig vernieuwd. Doel daarvan is een betere doorstroom van reizigers, meer sociale veiligheid, een betere bereikbaarheid van het stadsdeel Nieuw-West en prettiger met de fiets naar het station kunnen reizen. Daarover bericht ProRail.

11 juli '24 (18:15)

Twee treinenschoonmakers onwel: één medewerker overleden

Een schoonmaker is overleden nadat diegene samen met een collega eerder deze week onwel was geworden op een opstelterrein voor treinen bij Utrecht Centraal. De NS bevestigt berichtgeving daarover door De Telegraaf. Waardoor de twee onwel zijn geworden, wordt door de politie onderzocht.

10 juli '24 (15:30)

Station Leeuwarden is na ruim drie weken weer open

Het treinstation van Leeuwarden is na 23 dagen werkzaamheden weer open en de treinen rijden weer. De afgelopen ruim drie weken reden er bussen, omdat het station werd verbouwd en er aan het spoor werd gewerkt.

09 juli '24 ( 7:54)

Deze zomer op verschillende plekken spoorwerkzaamheden

Deze zomer is ProRail op veel plekken in Nederland bezig met de verbetering van het spoor. Daarvan kunnen treinreizigers hinder ondervinden tijdens hun reis. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd. Dat meldt NS.

08 juli '24 (11:30)

NS-treintickets naar Dortmund voor woensdag nagenoeg uitverkocht

Wie woensdag op tijd met de trein in Dortmund wil aankomen voor de EK-wedstrijd tussen Nederland en Engeland, moet snel zijn. Volgens de NS zijn de tickets voor treinen die in de middag in de Duitse stad arriveren bijna uitverkocht.

05 juli '24 ( 7:17)

Proef met inheemse planten op station IJlst

Station IJlst in Friesland is het eerste Nederlandse station waar ProRail en NS een proef doen met het planten van uitsluitend inheemse planten. Daarover bericht NS.

05 juli '24 ( 7:14)

Drielandentrein: mijlpaal voor internationaal treinverkeer

Zondag 30 juni 2024 was de eerste officiële rit van de langverwachte Drielandentrein. Dankzij deze trein, die de steden Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen verbindt, kunnen reizigers rekenen op een directe verbinding tussen Duitsland, Nederland en België. Dat meldt Arriva.