Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail stopt met spoorstenen die kankerverwekkende stof bevatten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
ProRail gaat geleidelijk stoppen met het gebruik van stenen op het spoor die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. Per 1 januari worden deze zogeheten ballaststenen niet meer gebruikt bij werkzaamheden aan tunnels en onder overkappingen, meldt de spoorbeheerder in een verklaring. De stenen vormen een laag waar de rails op liggen.

Televisieprogramma Zembla meldde eerder dit jaar dat spoorwerkers al zeker tien jaar lang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Zembla baseerde zich op vertrouwelijke onderzoeksrapporten die in opdracht van ProRail en de spooraannemers zijn gemaakt. Kwartsstof kan vrijkomen tijdens werkzaamheden met de spoorballast.

ProRail stelt al langer onderzoek te doen naar de gezondheidsrisico's van blootstelling aan de kwartsstof en laat weten dat de berichtgeving van Zembla het "onderzoek en onze beleidsvorming in een stroomversnelling gebracht" heeft.

Overtreding Arbowet

Ook zou de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) van plan zijn het gebruik van ballaststenen zonder kwarts te verplichten, aldus ProRail. Volgens Zembla concludeerde de inspectie na onderzoek dat de ProRail de Arbowet overtrad, omdat er ook typen ballast beschikbaar zijn die geen kwarts bevatten.

De spoorbeheerder stelt nu gefaseerd over te stappen op deze kwartsloze ballast. Volgens ProRail is er niet genoeg van dit materiaal aanwezig om dat in een klap te doen. Spoortunnels en overkappingen zijn als eerste aan de beurt. "Op die plekken waait stof niet makkelijk weg, waardoor tijdens werkzaamheden hogere concentraties kwartsstof kunnen ontstaan", aldus ProRail. "Zodra op die plekken nieuwe ballast nodig is, vervangen we daar alle liggende ballast voor de kwartsloze variant."

Schaarste kwartsloze ballast

Op de rest van het spoor zal nog lange tijd gewerkt worden met de huidige, kwarts bevattende ballaststenen. "Dat is een traject van jaren", licht een woordvoerder toe. "Er is nu veel schaarste aan kwartsloze ballast. We stimuleren de markt dit te gaan maken, zodat we sneller stappen kunnen zetten."

Volgens ProRail lopen spoorwerkers die met de huidige ballast werken geen gezondheidsrisico als ze zich aan de opgestelde regels houden. Zo moeten zij stofmaskers dragen en wordt de ballast gewassen en natgehouden bij werkzaamheden.

Door: ANP

23 februari '24 ( 7:27)

Vanaf maandag twaalf dagen minder treinen rond Schiphol

ProRail werkt van maandag 26 februari tot en met vrijdag 8 maart 2024 wederom aan de trapopgangen en sporen op Schiphol Airport. Doordat daar in deze periode slechts de helft van de sporen beschikbaar is, kunnen er minder treinen rijden. Dat meldt NS.

23 februari '24 ( 6:00)

Gloednieuw NS-station Ede-Wageningen in gebruik genomen

Treinreizigers kunnen vanaf vrijdag gebruikmaken van een gloednieuw NS-station Ede-Wageningen. Vanaf 05.00 uur stoppen en vertrekken de eerste treinen op dit station in de Spoorzone in Ede. Aan het centraal in Gelderland gelegen station is sinds 2021 gebouwd. De komende jaren wordt het oude stationsgebouw gesloopt en wordt er rondom nog gebouwd, onder meer aan een parkeergarage. In 2026 moet de hele Spoorzone klaar zijn.

20 februari '24 (10:53)

Spoorwegmuseum doelt op wereldrecord met 'robottrein'

In samenwerking met Stichting Leaphy gaat het Spoorwegmuseum te Utrecht een poging tot een wereldrecord wagen. Dat meldt het museum in een persbericht. Op woensdag 28 februari willen ze de langste (speelgoed)robottrein laten rijden. Het huidige record staat op Belgische naam en werd gevestigd in 2016.

20 februari '24 ( 9:41)

Keolis Blauwnet gaat er weer voor na instroom nieuwe machinisten

Keolis Blauwnet is weer op volle vaart na een dipje, dat meldt het bedrijf en treinenweb.nl. Na genoeg machinisten aangenomen te hebben is de kans op uitval sterk afgenomen op de lijnen Enschede-Zwolle en Zwolle-Kampen.

20 februari '24 ( 8:12)

Langere treinen tussen Utrecht en Leiden

Tussen Utrecht, Alphen aan den Rijn en Leiden gaan voortaan iets langere treinen rijden. Dat is goed nieuws voor reizigers. NS heeft reizigersvereniging Rover laten weten met onder andere deze maatregel vertragingen op dit traject tegen te gaan. Daarover bericht Rover.

19 februari '24 (14:52)

Vanwege werkzaamheden 10 dagen minder treinen naar Luchthaven Schiphol

Vanaf maandag 26 februari rijden er tien dagen minder treinen richting Schiphol door werkzaamheden, meldt ProRail. NS roept reizigers die op die dagen via de luchthaven moeten reizen op om de reisplanner voor vertrek te checken.

19 februari '24 (14:47)

Slecht beoordeeld Den Helder Zuid krijgt een opknapbeurt

Station Den Helder Zuid krijgt een opknapbeurt, meldt treinenweb.nl. Volgens ProRail is het huidige station verouderd en in slechte conditie. Dit jaar en volgend jaar zal er gewerkt worden om het station toegankelijker en mooier te maken.

16 februari '24 (10:41)

NS in samenwerking met Koninklijk Visio gestart met begeleiden blinde kinderen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) is in samenwerking met Koninklijk Visio gestart met het begeleiden van bijna slechtziende en blinde kinderen die reizen met de trein. De NS vermeldt op hun website dat ze het belangrijk vinden om deze groep kinderen welkom te heten in de trein.

16 februari '24 ( 9:25)

Kinderen met visuele beperking maken ervaringsreis met NS

Donderdag 15 februari 2024 hebben slechtziende en blinde kinderen van expertisecentrum Koninklijke Visio met NS een ervaringsreis gemaakt van Eindhoven naar Weert. Dat meldt NS.

16 februari '24 ( 7:15)

Op station Vroomshoop stoppen weer treinen

Het treinverkeer tussen Almelo en Mariënberg is vrijdagochtend weer op gang gekomen. De treinen stoppen ook weer op station Vroomshoop, meldt ProRail.