Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail stopt met spoorstenen die kankerverwekkende stof bevatten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
ProRail gaat geleidelijk stoppen met het gebruik van stenen op het spoor die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. Per 1 januari worden deze zogeheten ballaststenen niet meer gebruikt bij werkzaamheden aan tunnels en onder overkappingen, meldt de spoorbeheerder in een verklaring. De stenen vormen een laag waar de rails op liggen.

Televisieprogramma Zembla meldde eerder dit jaar dat spoorwerkers al zeker tien jaar lang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Zembla baseerde zich op vertrouwelijke onderzoeksrapporten die in opdracht van ProRail en de spooraannemers zijn gemaakt. Kwartsstof kan vrijkomen tijdens werkzaamheden met de spoorballast.

ProRail stelt al langer onderzoek te doen naar de gezondheidsrisico's van blootstelling aan de kwartsstof en laat weten dat de berichtgeving van Zembla het "onderzoek en onze beleidsvorming in een stroomversnelling gebracht" heeft.

Overtreding Arbowet

Ook zou de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) van plan zijn het gebruik van ballaststenen zonder kwarts te verplichten, aldus ProRail. Volgens Zembla concludeerde de inspectie na onderzoek dat de ProRail de Arbowet overtrad, omdat er ook typen ballast beschikbaar zijn die geen kwarts bevatten.

De spoorbeheerder stelt nu gefaseerd over te stappen op deze kwartsloze ballast. Volgens ProRail is er niet genoeg van dit materiaal aanwezig om dat in een klap te doen. Spoortunnels en overkappingen zijn als eerste aan de beurt. "Op die plekken waait stof niet makkelijk weg, waardoor tijdens werkzaamheden hogere concentraties kwartsstof kunnen ontstaan", aldus ProRail. "Zodra op die plekken nieuwe ballast nodig is, vervangen we daar alle liggende ballast voor de kwartsloze variant."

Schaarste kwartsloze ballast

Op de rest van het spoor zal nog lange tijd gewerkt worden met de huidige, kwarts bevattende ballaststenen. "Dat is een traject van jaren", licht een woordvoerder toe. "Er is nu veel schaarste aan kwartsloze ballast. We stimuleren de markt dit te gaan maken, zodat we sneller stappen kunnen zetten."

Volgens ProRail lopen spoorwerkers die met de huidige ballast werken geen gezondheidsrisico als ze zich aan de opgestelde regels houden. Zo moeten zij stofmaskers dragen en wordt de ballast gewassen en natgehouden bij werkzaamheden.

Door: ANP

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.