Normal_pexels-pixabay-163856

ProRail, vervoerders en aannemers bereiden zich voor op winters weer. Ale wisselverwarmingen zijn geïnspecteerd en worden gerepareerd waar nodig. NS neemt extra maatregelen om de bestendigheid van treinen tegen winterse omstandigheden verder te verbeteren. En ProRail maakt werk van het beter prioriteren van storingen. Dit meldt ProRail. 

 

Daarnaast houden ProRail, NS en andere spoorvervoerders op woensdag 24 november een winteroefening. Tijdens de oefening doorlopen ze het besluitvormingsproces op de dag voorafgaand aan extreem winterweer. Door een gedegen voorbereiding kan de spoorsector uitval van treinen bij winters weer beperken. Vallen toch treinen uit doordat de weersomstandigheden te slecht zijn, dan doen spoorpartijen alles om de hinder zo snel mogelijk op te lossen.

Extreem weer 

Met name bij een combinatie van sneeuw met harde wind en aanhoudende vrieskou in het gehele land kunnen de problemen en hinder groot zijn. In februari 2021 legde zulk extreem winterweer het treinverkeer plat en startte het treinverkeer daarna langzaam aan op. Een ongekende situatie voor Nederland en voor ProRail. Wat de organisaties geleerd hebben van die situatie, hebben ze opgepakt in de voorbereiding voor de winter.

Bij voorspeld slecht weer zoals sneeuw en storm, kunnen ze de dienstregeling aanpassen. De spoorsector kiest er dan voor om met minder treinen te gaan rijden, Daardoor is er meer ruimte is om storingen op te lossen en er treinen kunnen blijven rijden.

Door: Nationale Transportgids