Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS wil spitsheffing compenseren voor reizigers die echt geen andere keuze hebben

Door ANP
schedule 2 min
location_on [xx]km
NS wil spitsheffing compenseren voor reizigers die echt geen andere keuze hebben
NS wil de omstreden spitsheffing compenseren voor reizigers die echt geen andere keuze hebben dan op de drukste tijden van de week in de trein te stappen. Het spoorbedrijf wil daarover in gesprek met de politiek en met werkgevers. Het plan is bedoeld om voor het overgrote deel van de reizigers de kaartjes goedkoper te maken, benadrukt topman Wouter Koolmees. "We doen dit niet omdat we er geld aan willen verdienen."

De groep die op onvermijdelijke kosten dreigt te worden gejaagd is volgens NS goed voor slechts zo'n 5 procent van het totale aantal reizigers. Voor 80 procent van de treinreizen geldt dat het kaartje goedkoper wordt. Het alternatief is volgens het bedrijf dat de prijzen voor iedereen blijven stijgen en de treinen op piekmomenten alleen maar voller worden.

Politiek heikel punt

Koolmees begrijpt dat de prijzen van treinkaartjes "een politiek heikel punt" zijn. Vorige week nog dwong de Tweede Kamer in het debat over de begroting voor volgend jaar 120 miljoen euro extra af om te voorkomen dat de tarieven van NS volgend jaar met de afgesproken 3,5 procent stijgen.

Achterstallig onderhoud

Die tariefstijging is vooral een kwestie van achterstallig onderhoud, benadrukt Koolmees. De afgelopen jaren kon NS een groot deel van de kostenstijgingen niet doorberekenen aan de klanten als gevolg van afspraken die daarover waren gemaakt met het kabinet. Nog altijd kan het bedrijf de komende twee jaar niet meer dan de helft van die "misgelopen" inflatie verrekenen in de prijzen, aldus de topman.

25 maart '25 ( 8:28)

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS. Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo'n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

24 maart '25 (14:13)

Slechtste station van Noord-Holland ziet er nu prachtig uit

Station Den Helder Zuid kreeg al jarenlang een slechte beoordeling van treinreizigers. Het station stond zelfs onderaan de ranglijst. ProRail besloot daarom om het station op te knappen. Tijdens de renovatie aan het gehele spoor in Noord- Holland Noord werd het station opgeknapt. Dat meldt NH Nieuws.

21 maart '25 ( 9:39)

Witte Wieven allereerste trein met nieuwe naam op traject ZHO

Treinen op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) krijgen in 2025 een naam. Het gaat om een naam die voor mensen in de regio betekenis heeft. Woensdag 19 maart 2025 reed de eerste trein met een nieuwe naam: Witte Wieven. Dat meldt Arriva.

20 maart '25 (12:12)

Rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim

Vrijdag 14 maart 2025 heeft de Nederlands-Duitse stuurgroep een gezamenlijk besluit genomen over de start van de realisatiefase van een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de infrastructuur op korte termijn beginnen. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen. Daarover bericht de provincie Drenthe.

20 maart '25 (11:45)

OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen nu ook een elektrisch slot

Ook de OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen op 24 en 25 maart het nieuwe OV-fietsslot. Dit betekent dat reizigers op 24 maart geen OV-fietsen kunnen huren in de stalling bij het Stationsplein en op 25 maart geen OV-fietsen beschikbaar zijn in de stallingen Jaarbeursplein en Knoop. Dat meldt de NS.

20 maart '25 (10:51)

Amsterdam Centraal gaat volgende bouwfase in

ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarmee zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase start op 29 maart en duurt tot en met 23 april. De grootste impact voor reizigers zit in de eerste drie dagen. Op 29 maart kunnen er helemaal geen treinen rijden en 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk van en naar Amsterdam Centraal. NS past daarom de gehele periode de dienstregeling aan en zorgt voor omreisroutes en vervangend vervoer. Er zijn extra NS-collega’s aan het werk om reizigers op weg te helpen. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege de drukte. Dat meldt de NS.

18 maart '25 (17:15)

HTM: storing in Den Haag treft veel tramlijnen

De stroomstoring in Den Haag treft een groot aantal tramlijnen. Dat laat een woordvoerster van vervoersmaatschappij HTM weten. Volgens haar is de storing in de omgeving van Scheveningen en het centrum en kunnen trams daar niet rijden.

17 maart '25 ( 8:37)

ProRail vervangt liften op station Woerden

Vanaf woensdag 2 april 2025 gaat ProRail alle vier liften op station Woerden vervangen, omdat de levensduur van de huidige liften bijna voorbij is. Nadat de werkzaamheden medio oktober gereed zijn, kunnen de nieuwe liften decennia lang mee. Dat meldt ProRail.

14 maart '25 (13:27)

Ook advertenties op informatieschermen NS-treinen

Met ingang van maandag 17 maart 2025 toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Al langer is het mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkst en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie. Dat meldt NS.

14 maart '25 ( 8:24)

ICE-trein Amsterdam gedoopt op Amsterdam Centraal

Woensdag 12 maart 2025 is de eerste ICE-trein met de naam ‘Amsterdam’ vertrokken vanaf Amsterdam Centraal naar München. De nieuwste ICE-trein draagt als eerste trein van dit type de naam van de hoofdstad. De Amsterdam vertrok 's ochtends om 08.30 uur naar München. Dat meldt NS.