Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS sluit contract met PZEM en Shell: treinen rijden ook vanaf 2025 klimaatneutraal

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
NS sluit contract met PZEM en Shell: treinen rijden ook vanaf 2025 klimaatneutraal
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben namens de spoorsector een contract gesloten met energiebedrijven PZEM en Shell waardoor treinen in Nederland ook vanaf 2025 klimaatneutraal rijden. Eerder had het spoorbedrijf een overeenkomst met Eneco, maar dat contract loopt eind 2024 af. Het nieuwe contract betreft nog wel een voorlopige gunning: de overeenkomst is pas definitief na het verlopen van de bezwaartermijn van drie weken.

In het driejarige contract met het Zeeuwse PZEM en Shell zijn afspraken gemaakt over zogeheten Garanties van Oorsprong (GVO's). Dat zijn een soort contracten die laten zien waar stroom vandaan komt, bijvoorbeeld van duurzame bronnen als wind- en zonne-energie. PZEM levert de stroom, Shell de GVO's.

De stroom waarop de treinen gaan rijden hoeft dan echter niet direct afkomstig te zijn van duurzame energiebronnen. GVO's worden namelijk internationaal verhandeld. Maar volgens NS wordt daarmee wel "gegarandeerd dat er op jaarbasis in Europa net zoveel elektriciteit via zon en wind wordt opgewekt als NS verbruikt voor het rijden van treinen", aldus NS.

Minder afhankelijk

NS-bestuurder Tjalling Smit, verantwoordelijk voor het energiecontract, is tevreden dat het gelukt is een nieuw contract af te sluiten. Zeker gezien de moeilijke energiemarkt. Aanvankelijk wilde hij een contract voor de langere termijn. Maar volgens hem zijn energieleveranciers op dit moment terughoudend met het sluiten van langetermijncontracten.

Met een langer lopend contract hadden namelijk concrete stappen gezet kunnen worden om volledig onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen als back-up, legt Smit uit. Maar hij verwacht dat de technologische mogelijkheden op het gebied van energie-ontwikkeling en -opslag de komende jaren nog zullen toenemen. Hij wil NS dan ook voorbereiden om na 2027 wel minder afhankelijk te maken van die fossiele back-up.

Hogere energiekosten

Verder meldt het spoorbedrijf dat de energiekosten de komende jaren nog hoger zullen zijn dan onder het huidige energiecontract. Maar NS benadrukt dat dit geen directe impact zal hebben op de prijs van treinkaartjes. Die prijzen worden jaarlijks weliswaar verhoogd, maar omdat dit op basis van de inflatie is, zit de veranderende energieprijs daar al voor een deel in. "Alleen als in de toekomst de prijs van energie hoger of veel lager uitvalt dan de inflatie, dan kan de prijs van het treinkaartje daarop naar boven of naar beneden worden bijgesteld", stelt NS.

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.