Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Deel treinreizigers komt volgens hoogleraar vervoerseconomie Erik Verhoef niet terug

Door ANP
schedule 4 min
Deel treinreizigers komt volgens hoogleraar vervoerseconomie Erik Verhoef niet terug
Van de treinreizigers die sinds de coronapandemie niet meer met het openbaar vervoer reizen, komt een deel niet meer terug. Dit zegt Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) nadat de Nederlandse Spoorwegen (NS) donderdag bekend hadden gemaakt dat het aantal reizigers nog steeds fors onder het niveau van voor corona ligt.

De NS zeiden daarbij het gevoel te hebben dat het reisgedrag van treinreizigers blijvend is veranderd. Verhoef herkent dit. Volgens hem hebben veel treinreizigers tijdens de coronapandemie naar alternatief vervoer gekeken. "In de trein waren de besmettingsrisico's groter. Reizigers hebben een auto of e-fiets aangeschaft en zijn die na corona blijven gebruiken, omdat ze eraan gewend zijn geraakt en een auto of e-fiets een aantal jaren mee blijft gaan."

Mensen werken na corona nog steeds regelmatig thuis, vooral op maandagen, woensdagen en vrijdagen, aldus Verhoef. Dit effect versterkt zichzelf, zegt hij. Als veel mensen thuis blijven, zien anderen geen reden om wel naar werk te reizen. Ook speelt volgens hem mee dat veel bedrijven willen verduurzamen en daarom werknemers vaker thuis laten werken.

Veel factoren

Sommige reizigers die voor corona met de trein gingen, gaan dat na verloop van tijd wel weer doen, denkt Verhoef. Wanneer die reizigers terugkomen, hangt volgens hem af van veel factoren. "Als treinen minder vaak uitvallen en personeelstekorten worden opgelost, vergroot dat de betrouwbaarheid van de trein", geeft hij als voorbeeld. Afgelopen jaren vielen veel treinen uit, vanwege onder meer personeelstekorten en storingen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zei vorig jaar dat het nog tot 2025 kan duren voordat het ov even druk is als voor corona.

Opnieuw verliezen NS

Donderdag maakte de NS cijfers bekend over de eerste helft van dit jaar. Daaruit kwam naar voren dat de spoorvervoerder opnieuw verliezen heeft geleden en niet genoeg kaartjes wist te verkopen om alle kosten in de operatie te dekken. Volgens de NS nemen op een gemiddelde werkdag momenteel ongeveer 1,1 miljoen mensen de trein. Voor de pandemie ging het nog om 1,3 miljoen reizigers.

Door: ANP

21 september '23 (10:00)

NS verkoopt onderdelen van de Koploper

De Koploper (ICMm) rijdt al 46 jaar door Nederland, maar het einde van de levensduur van deze trein is in zicht. NS wil zoveel mogelijk onderdelen een tweede leven geven. Daarom gaat de spoorwegmaatschappij op zoek naar een nieuwe bestemming voor de materialen uit deze trein. Dat meldt NS.

19 september '23 (15:37)

Noord-Zuidlijn doortrekken onzeker na miljardenbezuiniging door kabinet

Het is onzeker of het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol doorgaat: het kabinet moet bezuinigen en haalt ruim 1,5 miljard euro uit het project. Wel blijft er nog ongeveer 900 miljoen euro over, zodat de komende jaren verder gewerkt kan worden aan de plannen. In 2025 moet er een zogeheten voorkeursvariant liggen voor de uitvoering.

15 september '23 ( 8:36)

Trein raakt stilstaande auto met aanhanger in Prinsenbeek

Donderdag 14 september 2023 is in Prinsenbeek 's ochtends een auto met aanhanger terechtgekomen op het spoor en vervolgens geraakt door een trein. De circa vierhonderd reizigers in de Sprinter zijn geëvacueerd en hebben hun reis naderhand vervolgd in een andere trein. Voor zover bekend zijn bij de botsing geen gewonden gevallen. Dat meldt Omroep Brabant.

15 september '23 ( 8:32)

Raildagen: ProRail opent de deuren in Utrecht en Rotterdam

Vrijdag 15 september en zaterdag 16 september 2023 openen in heel Nederland (spoor)bedrijven hun deuren. Tijdens de Raildagen (een initiatief van Railforum, een onafhankelijk kennisnetwerk voor de ov- en spoorsector) kunnen belangstellenden er een kijkje nemen om meer te weten te komen over de spoorwereld. Ook ProRail doet mee. Daarover bericht de spoorwegbeheerder.

14 september '23 ( 8:52)

Onjuiste spoedreparatie was oorzaak treinbrand bij Etten-Leur

De brand op een goederentrein bij Etten-Leur vorig jaar werd veroorzaakt door een onjuist gerepareerde bovenleiding. Dat meldt ProRail donderdag op basis van een onderzoek, precies een jaar na de brand. Door het incident brandden 42 hybride auto's uit.

14 september '23 ( 8:22)

Storing in Willemsspoortunnel: minder treinen tussen Dordrecht en Den Haag

Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal rijden sinds donderdagochtend vroeg geen intercity's vanwege een storing in de Willemsspoortunnel bij Rotterdam Blaak. Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht rijden helemaal geen treinen. De storing heeft ook invloed op het treinverkeer over de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda, aldus de NS.

12 september '23 ( 8:45)

Komend weekend geen treinen van en naar Gouda

ProRail werkt komend weekend aan het spoor rond Gouda. Zaterdag 16 september en zondag 17 september 2023 rijden daarom geen treinen van en naar deze Zuid-Hollandse stad. Dat meldt NS.

08 september '23 (13:07)

NS besluit in oktober over statiegeldautomaten op meer stations

De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan in oktober een besluit nemen over het plaatsen van statiegeldautomaten op meer treinstations. Dat zei een woordvoerder van de NS. Die maand vindt een evaluatie plaats over het gebruik van de bestaande inzamelpunten op de centraal stations van Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven.

07 september '23 (11:52)

NS sluit contract met PZEM en Shell: treinen rijden ook vanaf 2025 klimaatneutraal

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben namens de spoorsector een contract gesloten met energiebedrijven PZEM en Shell waardoor treinen in Nederland ook vanaf 2025 klimaatneutraal rijden. Eerder had het spoorbedrijf een overeenkomst met Eneco, maar dat contract loopt eind 2024 af. Het nieuwe contract betreft nog wel een voorlopige gunning: de overeenkomst is pas definitief na het verlopen van de bezwaartermijn van drie weken.

05 september '23 (12:22)

Nederlandse Spoorwegen koppelt StationsHuiskamer en Kiosk aan app tegen verspilling

Na onder meer hotels, supermarkten en bakkers zijn vanaf maandag ook de StationsHuiskamer en Kiosk van de NS te vinden in de app Too Good To Go, bedoeld om voedselverspilling tegen te gaan. Volgens de NS zet de spoorvervoerder daarmee een nieuwe stap op weg naar afvalvrije stations.