Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Duizenden sensoren monitoren veiligheid spoor Twente

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Duizenden sensoren monitoren veiligheid spoor Twente
ProRail heeft op het spoor bij Wierden, Zenderen en De Lutte in Twente duizenden sensoren geplaatst om de spoorbaan in de gaten te houden. Er gaat een zwaardere locomotief over dat spoor heenrijden en niet overal kan worden aangetoond dat de bodem voldoet aan de eisen hiervoor. Op andere delen van het traject waar ook niet zeker is of de bodem voldoet aan de gestelde normen, gaat de locomotief 100 kilometer per uur rijden in plaats van 130.

De verschillende soorten sensoren gaan in de gaten houden of er geen afwijkingen aan de spoorbaan ontstaan. De spoorbeheerder wil met deze maatregel voorkomen dat het traject tussen Wierden en de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal onveilig wordt. In totaal zijn 3622 sensoren geplaatst. Volgens ProRail is dit het grootste aantal sensoren dat in één keer is geplaatst in Europa. Onder meer de grondverplaatsing en de waterstand onder de spoorbaan worden gemonitord. De spoorbeheerder zegt passende maatregelen te nemen mocht dat nodig zijn.

IC Berlijn

De zwaardere locomotieven zijn nodig om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Berlijn een half uur sneller te laten rijden. Deze locomotieven kunnen zowel op het voltage van het Nederlandse als het Duitse spoor rijden. De nieuwe dienstregeling gaat vanaf 10 december in.

Onderzoek naar baanstabiliteit

De gegevens die ProRail in Twente verzamelt worden ook gebruikt voor een landelijk onderzoek naar de zogenoemde baanstabiliteit. Dit is volgens de spoorbeheerder nodig omdat in de toekomst meer, snellere en zwaardere treinen op het spoor gaan rijden. Onderzoek moet uitwijzen wat dat doet met de bodem. Ook klimaatverandering heeft invloed op de stevigheid van het spoornetwerk. "Het spoor is bij huidig gebruik bewezen veilig", zegt een woordvoerder van ProRail. "We zien wel dat er plekken zijn die we in de gaten moeten houden. Soms repareren we bijvoorbeeld ergens wat, of rijden we langzamer. Veiligheid gaat bij ons voorop."

Door: ANP

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

15 april '24 (14:30)

Vanwege harde wind geen hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Rotterdam

Door de harde wind rijden er maandag geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal op het traject van de hogesnelheidslijn (HSL), meldt de NS. De spoorvervoerder verwacht dat de directe HSL-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam pas dinsdagmiddag rond 15.00 uur weer kan worden opgestart.

15 april '24 (13:15)

NS-treinverkeer zaterdag drie minuten stilgelegd om mishandeling conducteur

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de mishandeling van een conducteur vorig weekend, meldt de NS. De conducteur van de treinvervoerder werd zaterdagavond geschopt, geslagen en van een trap geduwd door een groep jongeren. Dit gebeurde rond 22.30 uur.

15 april '24 ( 7:45)

Vandaag minder treinen vanaf Schiphol

Tussen Schiphol Airport en Diemen Zuid rijden tot maandagavond laat veel minder treinen. Bovendien rijden tot zeker 22.30 uur tussen Schiphol en Utrecht Centraal minder intercity's. Dat komt door herstelwerk.

14 april '24 (18:45)

Conducteur in trein tussen Delft en Den Haag HS mishandeld

Een conducteur van de NS is zaterdagavond in een trein mishandeld door een groep jongeren. Ze is onder meer van de trap geduwd, meldt vakbond VVMC. De politie bevestigt dat er een incident in een trein tussen Delft en Den Haag HS heeft plaatsgevonden. Een minderjarige is aangehouden en zit nog vast.