Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Duizenden sensoren monitoren veiligheid spoor Twente

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Duizenden sensoren monitoren veiligheid spoor Twente
ProRail heeft op het spoor bij Wierden, Zenderen en De Lutte in Twente duizenden sensoren geplaatst om de spoorbaan in de gaten te houden. Er gaat een zwaardere locomotief over dat spoor heenrijden en niet overal kan worden aangetoond dat de bodem voldoet aan de eisen hiervoor. Op andere delen van het traject waar ook niet zeker is of de bodem voldoet aan de gestelde normen, gaat de locomotief 100 kilometer per uur rijden in plaats van 130.

De verschillende soorten sensoren gaan in de gaten houden of er geen afwijkingen aan de spoorbaan ontstaan. De spoorbeheerder wil met deze maatregel voorkomen dat het traject tussen Wierden en de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal onveilig wordt. In totaal zijn 3622 sensoren geplaatst. Volgens ProRail is dit het grootste aantal sensoren dat in één keer is geplaatst in Europa. Onder meer de grondverplaatsing en de waterstand onder de spoorbaan worden gemonitord. De spoorbeheerder zegt passende maatregelen te nemen mocht dat nodig zijn.

IC Berlijn

De zwaardere locomotieven zijn nodig om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Berlijn een half uur sneller te laten rijden. Deze locomotieven kunnen zowel op het voltage van het Nederlandse als het Duitse spoor rijden. De nieuwe dienstregeling gaat vanaf 10 december in.

Onderzoek naar baanstabiliteit

De gegevens die ProRail in Twente verzamelt worden ook gebruikt voor een landelijk onderzoek naar de zogenoemde baanstabiliteit. Dit is volgens de spoorbeheerder nodig omdat in de toekomst meer, snellere en zwaardere treinen op het spoor gaan rijden. Onderzoek moet uitwijzen wat dat doet met de bodem. Ook klimaatverandering heeft invloed op de stevigheid van het spoornetwerk. "Het spoor is bij huidig gebruik bewezen veilig", zegt een woordvoerder van ProRail. "We zien wel dat er plekken zijn die we in de gaten moeten houden. Soms repareren we bijvoorbeeld ergens wat, of rijden we langzamer. Veiligheid gaat bij ons voorop."

Door: ANP

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.