Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Niet eerder zoveel goederen over het spoor als in 2022

Door Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Niet eerder zoveel goederen over het spoor als in 2022
In 2022 zijn er 44,5 miljoen ton goederen vervoerd over het spoor. Dat is 4,3 procent meer dan een jaar eerder, en tegelijk het hoogste vervoerde gewicht ooit gemeten door het CBS. De groei kwam vooral door de toename van vervoerde kolen en goederen in containers. Dit meldt het CBS.



Bijna 44 procent van het totale per trein vervoerde gewicht aan goederen wordt in containers vervoerd. Ten opzichte van 2021 nam de hoeveelheid goederen in containers in 2022 toe met 4,7 procent tot 19,6 miljoen.

Het aantal vervoerde containers steeg met 3,7 procent. Naar en vanuit Nederland gaan veel goederen in containers van en naar Duitsland en Italië. De aan- en afvoer van goederen in containers van en naar deze landen groeiden in 2022 met respectievelijk 12,0 en 5,6 procent.

Meer kolen en minder metaalertsen vervoerd

Na goederen in containers worden kolen en metaalertsen het meest vervoerd over het Nederlandse spoor. Het vervoer van kolen steeg in 2022 met 28,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Andere belangrijke goederensoorten werden minder over het spoor vervoerd dan een jaar eerder. Het transport van metaalertsen daalde met 10,6 procent en de hoeveelheid vervoerde metalen, waaronder staal, nam met 16,1 procent af. Het vervoer van chemische producten daalde licht met 1,5 procent.

Zowel binnenlands als internationaal vervoer toegenomen

De meeste over het spoor vervoerde goederen worden in Nederland geladen en in het buitenland gelost. Deze goederenstroom steeg tot 27,2 miljoen ton in 2022, 5,6 procent meer dan een jaar eerder. Vooral de afvoer van kolen naar Duitsland nam toe, met 27,8 procent. De aanvoer van goederen, 10,5 miljoen ton, steeg met 2,8 procent. Deze toename bestond vooral uit goederen in containers (+ 2,9 procent) en producten van de landbouw, bosbouw en visserij die in bulk worden vervoerd (+ 35,6 procent). Binnen deze laatste groep gaat het onder andere om graan en mais.

Ook de doorvoer van goederen, oftewel het vervoer tussen twee buitenlandse plaatsen via het Nederlandse spoor, en het binnenlands vervoer zijn het afgelopen jaar gestegen, met respectievelijk 3,1 procent en 0,6 procent.

09 september '24 ( 7:45)

Met speciale clubtrein naar optredens Amsterdam Dance Event

Bezoekers kunnen tijdens de komende editie van het Amsterdam Dance Event (ADE) ook naar optredens in een speciale trein. De 50HERTZ Club Train maakt acht ritten op 18, 19 en 20 oktober en rijdt vanaf Amsterdam CS door het land.

04 september '24 (14:45)

Gezochte man in zaak dood treinschoonmaker meldt zich bij politie

De man die door de politie gezocht werd omdat hij mogelijk betrokken zou zijn bij de onwelwording van twee treinschoonmakers in juli, heeft zich gemeld bij de politie. De schoonmakers werden na hun werk op een NS-terrein bij Utrecht Centraal onwel nadat ze een onbekende drank hadden gedronken. Een van hen, een 49-jarige man uit Amsterdam, overleed een dag later.

03 september '24 (12:15)

ProRail vindt manier om weer stroom op havenspoorlijn te krijgen

Technici van spoorbeheerder ProRail hebben een manier gevonden om weer stroom te krijgen op de havenspoorlijn naar de Maasvlakte. "Na anderhalf uur starten we het elektrische treingoederenverkeer weer op", liet ProRail weten op X.

03 september '24 (11:45)

Geen metro's van en naar Hoek van Holland door storing

Tussen de stations Steendijkpolder in Maassluis en Hoek van Holland rijden geen metro's door een storing, meldt vervoerder RET. Reizigers van en naar Hoek van Holland kunnen gebruikmaken van bussen, zegt een woordvoerder.

03 september '24 ( 8:58)

Open Monumentendag: monumentale stations en treinen beleven

Dit jaar is 'Routes, netwerken en verbindingen' het thema van de Open Monumentendag in het weekend van 14 en 15 september 2024. Een thema dat ook NS aanspreekt. Daarom werkt de reizigersvervoerder samen met het grootste culturele evenement van Nederland. Dat meldt NS.

30 augustus '24 ( 8:39)

#posifiets-maand voor fijne stations

NS, spoorwegbeheerder ProRail en gemeenten zetten op 25 stations reizigers in het zonnetje die kiezen voor de combinatie van fiets en openbaar vervoer. Ook wordt extra aandacht gevraagd voor het parkeren van fietsen. Deze gezamenlijke inspanning, bekend als de #posifiets-maand, heeft als doel om de stationsomgeving netjes, prettig en toegankelijk te houden voor iedereen. Dat meldt NS.

29 augustus '24 (14:51)

Drukste perron van Nederland verbreed

Spoorwegbeheerder ProRail heeft aangegeven dat door veiligheids- en uitvoerbaarheidsredenen niet alle geplande werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Het perron bij spoor 5 van station Utrecht Centraal zal tijdens de werkzaamheden van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september 2024 niet worden verbreed. Wel voert ProRail in deze periode voorbereidende en andere werkzaamheden uit. Het perron wordt op een ander moment verbreed. Dat meldt NS.

27 augustus '24 (13:58)

Nieuwe sporen tussen Rijswijk en Delft gereed

Spoorwegbeheerder ProRail en aannemer Strukton hebben vorig weekend een flink deel van PHS Rijswijk-Rotterdam afgerond. Over een lengte van circa vijf kilometer zijn twee nieuwe sporen in gebruik gegaan. Sinds vanochtend vroeg rijden treinen tussen Rijswijk en Delft Campus over vier in plaats van twee sporen. Dat meldt ProRail.

26 augustus '24 (12:15)

Geen treinen tussen Schiphol en Utrecht door wisselstoring

Tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal rijden geen treinen. Dat komt door een wisselstoring. De NS verwacht dat dat tot 14.00 uur duurt.

26 augustus '24 (11:00)

NS gebruikt historische treinen en uniformen op Monumentendag

De NS haalt ter gelegenheid van Open Monumentendag twee monumentale treinen van stal. De Mat '46 en de Mat '54 uit het Spoorwegmuseum worden zaterdag 14 september aan elkaar gekoppeld om als één trein een paar keer van Utrecht Maliebaan naar Den Dolder, Bilthoven en Amersfoort Centraal te rijden. Reizigers worden aan boord begeleid door medewerkers in historische uniformen. "Het gaat om historische treinen, er is dus geen airco aanwezig", aldus de NS.