Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS meldt zich na Arriva en Qbuzz ook voor 'open toegang' op internationaal spoor

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS meldt zich na Arriva en Qbuzz ook voor 'open toegang' op internationaal spoor
Ook spoorwegmaatschappij NS heeft een aanvraag gedaan om na 2025 internationale treinreizen aan te mogen blijven bieden. De aanvraag is nodig omdat spoorverbindingen naar het buitenland in de toekomst mogelijk volledig aan de markt worden overgelaten. Maar om dan 'open toegang' te krijgen tot het spoor moeten bedrijven uiterlijk woensdag aangeven dat ze dit willen.

De NS vindt eigenlijk dat internationale treinreizen vanuit Nederland het beste vastgelegd kunnen worden in vaste contracten met de overheid over de dienstverlening op het hoofdrailnet. Die concessie voor het grootste deel van het Nederlandse spoor gunde de overheid tot nu toe altijd aan NS. Maar mogelijk stelt de regering het spoorwegennet open voor alle treinreisaanbieders die bereid zijn internationale reizen aan te bieden en dat kunnen, wat open toegang heet.

Voor de zekerheid heeft het bedrijf zich daarom voor de deadline aangemeld om treinreizen aan te mogen blijven bieden naar Londen, Frankfurt, Berlijn, Wenen en Parijs. Dit zijn bestemmingen waarnaartoe de NS samen met partners als Thalys of Eurostar al treinreizen aanbiedt.

Zekerheid

De afgelopen tijd maakten tal van kleinere Nederlandse vervoersbedrijven bekend internationale treinreizen aan te willen bieden via open toegang. Qbuzz, met de Italiaanse spoorwegen als eigenaar, zette maandag plannen uiteen om vanaf 2027 te rijden tussen Amsterdam en Parijs en Berlijn. Deutsche Bahn-dochteronderneming Arriva kwam een week eerder met een plan voor treinen tussen Groningen en Parijs.

Het kabinet beslist op basis van alle aanvragen of de internationale treinverbindingen aan de markt worden gelaten of toch via contracten met de overheid worden gegund. De NS is voorstander van dat laatste omdat dit meer zekerheid voor reizigers zou bieden. "Bij open toegang rijden vervoerders voor eigen risico, dus ze zouden er ook ineens mee kunnen ophouden", stelt een woordvoerder. "En wij verdienen tussen de 30 en 40 miljoen euro op die internationale lijnen. Als dat geld naar een buitenlandse aandeelhouder gaat, is het weg. Wij investeren dit in het Nederlandse spoor of dragen het af aan het ministerie van Financiën."

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.