Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Voorgestelde spitstoeslag NS valt niet goed bij Rover

Door ANP
schedule 3 min
Voorgestelde spitstoeslag NS valt niet goed bij Rover
Reizigersorganisatie Rover is niet te spreken over de mogelijke spitstoeslag die staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen heeft voorgesteld. Heijnen informeerde de Tweede Kamer maandag over de voortgang van de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet die in 2025 ingaat. De NS heeft op dit moment overigens ook al de mogelijkheid om een spitsheffing toe te passen, maar heeft dat nog niet gedaan.

Rover noemt de extra heffing voor reizen in de spits niet de juiste oplossing voor de financiële problemen van de NS. "Een leerkracht kan niet later voor de klas gaan staan omdat de trein onbetaalbaar is geworden", zegt Rover-directeur Freek Bos. "De klimaat- en woningbouwopgave vraagt dat het gebruik van trein en bus juist moet groeien. Reizigers uit de spits jagen zorgt eerder voor het tegenovergestelde." Het aantal treinreizigers is nog steeds lager dan voor de coronapandemie.

Heijnen schreef dat de NS ook last heeft van gestegen energiekosten en hogere salarissen door de inflatie. De regering wil hier zelf ook op toeleggen. De NS hoeft mogelijk geen toelage te betalen voor de concessie en het spoorbedrijf krijgt mogelijk een subsidie.

Groei treingebruik

Ook wordt er gesproken over de optie om minder treinen te laten rijden, zegt Rover. Bos vindt dit een verkeerde ontwikkeling. "Rover roept het kabinet op om te stoppen met de afbraak van het openbaar vervoer en in te zetten op groei van treingebruik."

De belanghebbende partijen hebben het voorstel van de overheid ontvangen en hebben nu zes weken om erop te reageren. De concessie moet voor het einde van het jaar zijn toegekend en Heijnen wil dit aan de NS doen.

25 september '23 (15:37)

NS wil spitsheffing compenseren voor reizigers die echt geen andere keuze hebben

NS wil de omstreden spitsheffing compenseren voor reizigers die echt geen andere keuze hebben dan op de drukste tijden van de week in de trein te stappen. Het spoorbedrijf wil daarover in gesprek met de politiek en met werkgevers. Het plan is bedoeld om voor het overgrote deel van de reizigers de kaartjes goedkoper te maken, benadrukt topman Wouter Koolmees. "We doen dit niet omdat we er geld aan willen verdienen."

25 september '23 ( 8:37)

Plan NS: 's ochtends hooguit 2,50 euro spitsheffing

De spitsheffing die de NS wil gaan invoeren, gaat in de ochtend maximaal 2,50 euro kosten. Dat bevestigde een woordvoerder van de NS na berichtgeving in het AD. President-directeur Wouter Koolmees gaat maandag naar de Tweede Kamer.

25 september '23 ( 6:07)

Centrumzijde westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal vanaf vandaag dicht

Op station Amsterdam Centraal is vanaf maandagochtend de ingang van de westelijke reizigerstunnel aan de centrumzijde gesloten vanwege werkzaamheden. Aan de IJ-zijde blijft de ingang naar de tunnel wel open. ProRail verwacht dat de verbouwing van de tunnel duurt tot medio 2024, waarna de toegangspoortjes aan de centrumzijde weer opengaan.

22 september '23 ( 8:30)

Makkelijker een OV-fiets huren in Amsterdamse fietsenstallingen

Reizigers in Amsterdam kunnen sinds woensdag 20 september 2023 op een nieuwe manier een OV-fiets huren. Bijna alle drieduizend OV-fietsen in de stationsstallingen in Amsterdam hebben nu een elektronisch slot dat te openen is met een OV-chipkaart. Dat meldt NS.

21 september '23 (10:00)

NS verkoopt onderdelen van de Koploper

De Koploper (ICMm) rijdt al 46 jaar door Nederland, maar het einde van de levensduur van deze trein is in zicht. NS wil zoveel mogelijk onderdelen een tweede leven geven. Daarom gaat de spoorwegmaatschappij op zoek naar een nieuwe bestemming voor de materialen uit deze trein. Dat meldt NS.

19 september '23 (15:37)

Noord-Zuidlijn doortrekken onzeker na miljardenbezuiniging door kabinet

Het is onzeker of het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol doorgaat: het kabinet moet bezuinigen en haalt ruim 1,5 miljard euro uit het project. Wel blijft er nog ongeveer 900 miljoen euro over, zodat de komende jaren verder gewerkt kan worden aan de plannen. In 2025 moet er een zogeheten voorkeursvariant liggen voor de uitvoering.

15 september '23 ( 8:36)

Trein raakt stilstaande auto met aanhanger in Prinsenbeek

Donderdag 14 september 2023 is in Prinsenbeek 's ochtends een auto met aanhanger terechtgekomen op het spoor en vervolgens geraakt door een trein. De circa vierhonderd reizigers in de Sprinter zijn geëvacueerd en hebben hun reis naderhand vervolgd in een andere trein. Voor zover bekend zijn bij de botsing geen gewonden gevallen. Dat meldt Omroep Brabant.

15 september '23 ( 8:32)

Raildagen: ProRail opent de deuren in Utrecht en Rotterdam

Vrijdag 15 september en zaterdag 16 september 2023 openen in heel Nederland (spoor)bedrijven hun deuren. Tijdens de Raildagen (een initiatief van Railforum, een onafhankelijk kennisnetwerk voor de ov- en spoorsector) kunnen belangstellenden er een kijkje nemen om meer te weten te komen over de spoorwereld. Ook ProRail doet mee. Daarover bericht de spoorwegbeheerder.

14 september '23 ( 8:52)

Onjuiste spoedreparatie was oorzaak treinbrand bij Etten-Leur

De brand op een goederentrein bij Etten-Leur vorig jaar werd veroorzaakt door een onjuist gerepareerde bovenleiding. Dat meldt ProRail donderdag op basis van een onderzoek, precies een jaar na de brand. Door het incident brandden 42 hybride auto's uit.

14 september '23 ( 8:22)

Storing in Willemsspoortunnel: minder treinen tussen Dordrecht en Den Haag

Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal rijden sinds donderdagochtend vroeg geen intercity's vanwege een storing in de Willemsspoortunnel bij Rotterdam Blaak. Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht rijden helemaal geen treinen. De storing heeft ook invloed op het treinverkeer over de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda, aldus de NS.