Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Eurostar: Amsterdam moet volwaardige Europese treinreishub worden

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Eurostar: Amsterdam moet volwaardige Europese treinreishub worden
Amsterdam moet uitgroeien tot een volwaardige Europese hub voor treinreizen door Europa. Dat zegt topvrouw van de Eurostar Group Gwendoline Cazenave in een interview met het ANP. Voorbereidingen daarvoor worden volgens haar al getroffen, naar verwachting zijn alle aanpassingen in 2025 gereed. Onder meer op die manier werkt de Eurostar Group, waar zowel de Thalys als Eurostar onder vallen, aan zijn doel om jaarlijks 30 miljoen reizigers te verwerken tegen 2030.

Momenteel vertrekken dagelijks vier treinen uit de hoofdstad richting Londen. Daarin bevinden zich ook intercontinentale reizigers die Nederland binnen komen met het vliegtuig en in Amsterdam de trein pakken. Op termijn zou Cazenave daar nog een vijfde trein aan toe willen voegen. "Die trein moet wat vroeger op de dag gaan rijden, waardoor het met name voor zakelijke reizigers aantrekkelijker wordt om voor een treinreis te kiezen. Zij vertrekken dan vroeg uit Amsterdam en kunnen zo op tijd in Londen zijn voor afspraken."

De groeiende vraag naar treinreizen is inmiddels weer aangetrokken, nadat de coronacrisis het treinverkeer in Europa vorig jaar nog had platgelegd. Cazenave vertelt dat het aantal passagiers in de Eurostar en Thalys in maart vorig jaar nog maar op respectievelijk 10 procent en 30 procent van de capaciteit zat van 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. "Maar van de een op de andere dag trok de vraag weer aan, en tegen mei zaten we voor beide trajecten op 80 procent." Inmiddels rijden beide treinen weer op volle sterkte.

Veranderingen nodig

Maar om verder te groeien zijn wel veranderingen nodig. In Amsterdam liggen daar al plannen voor. Op Amsterdam Centraal moeten uiteindelijk 600 mensen aan boord van een Eurostar-trein kunnen stappen, momenteel is die capaciteit nog beperkt tot 200 door de omvang van de terminal waar de paspoortcontroles worden uitgevoerd. Terwijl de capaciteit van een trein 900 reizigers bedraagt. Onder meer de inrichting van de stations vormt daardoor een van de grootste obstakels richting de doelstelling van 30 miljoen reizigers per jaar.

Ook de spoorinfrastructuur in Nederland bemoeilijkt het verder groeien. Maar Cazenave blijft optimistisch, volgens haar is de reizigersdoelstelling nog altijd realistisch. De samenwerking met partijen als NS en ProRail voor wat betreft de dienstregeling is daarvoor "de toekomst", aldus de Eurostar-topvrouw, ook met het oog op die vijfde dagelijkse trein richting Londen. "Zo moeten we ervoor zorgen dat we voldoende capaciteit hebben om te werken aan een duurzamere wereld en een duurzamere manier van reizen."

Cazenave denkt voor nu nog niet aan het uitbreiden van het aantal bestemmingen, daarvoor moeten eerst de infrastructuur en dienstregeling goed op elkaar aansluiten. Tegen het einde van het jaar verdwijnt de Thalys bovendien van het spoor, het gevolg van een fusie met Eurostar. Vanaf dat moment reizen passagiers ook met een Eurostar-trein richting Brussel en Parijs, daar waar nu nog een Thalys-trein rijdt.

11 juli '25 (13:03)

Eerste fase uitbreiding fietsenstalling Schiedam Centrum afgerond

De uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling bij station Schiedam Centrum ligt op schema. Vrijdag 11 juli 2025 wordt het eerste deel van de werkzaamheden voltooid. Dan is ongeveer de helft van de stalling opnieuw ingericht met dubbellaagse fietsenrekken. Deze eerste uitbreiding zorgt al voor ruim driehonderd extra plekken voor reizigers. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (15:56)

Enkele dagen geen treinen in en rond Groningen

Reizigers in en rond Groningen moeten van donderdag 10 juli tot zondag 13 juli 2025 rekening houden met meer reistijd door spoorwerkzaamheden. Op deze dagen rijden in de hele provincie geen treinen maar bussen. Treinen stoppen in Assen. Vanaf de Drentse hoofdstad rijden bussen naar Groningen. De werkzaamheden die ProRail uitvoert zijn onderdeel van de laatste fase van het grootschalige project dat al negen weken duurt. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (13:57)

Roze Maandag: ICNGay vervoert reizigers naar Tilburg

Maandag 21 juli 2025 rijdt de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de nieuwste trein van NS, voor het eerst als Roze Maandag Express van Rotterdam Centraal naar Tilburg. Speciaal daarvoor zal deze ICNG worden omgedoopt tot ‘ICNGay’. Dat meldt NS.

10 juli '25 (13:45)

Eurostar voegt vijfde trein toe op traject Amsterdam - Londen

Eurostar presenteert vanaf dinsdag 16 december 2025 een vijfde rechtstreekse treinverbinding per dag van Amsterdam naar Londen. Deze extra rit gaat beide kanten op. Dat meldt Travelpro.

09 juli '25 (15:20)

Ruim honderdduizend reiskostenclaims na NS-staking: oordeel duurt langer

De NS heeft meer dan 100.000 aanvragen ontvangen van mensen die een vergoeding willen voor de reiskosten die ze moesten maken toen het treinverkeer onlangs stillag door stakingen. In een mail aan gedupeerden meldt de spoorvervoerder dat de behandeling van aanvragen hierdoor langer kan duren. Normaal gebeurt dat binnen vier weken, maar de NS heeft iets meer tijd nodig om elke aanvraag "met zorg" te behandelen.

09 juli '25 (15:19)

Treinreizigers weten binnenkort of ze last van stakingen krijgen

Voor treinreizigers en de NS breken spannende dagen aan. De komende dagen weten vakbonden VVMC, FNV en CNV of hun leden instemmen met het eindbod van de spoorwegmaatschappij voor een nieuwe cao. Als ze de voorstellen van de NS afwijzen, is de kans groot dat personeel met stakingen het treinverkeer opnieuw platlegt.

09 juli '25 (14:42)

Eerste stap ERTMS Noordelijke Lijnen

De aanleg van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS op de Noordelijke lijnen op twee Friese stukken spoor is gegund aan twee bedrijven: Strukton voor het baanvak Leeuwarden-Harlingen Haven en BAM voor de werkzaamheden op het baanvak Leeuwarden-Stavoren. De aanbesteding is opgedeeld in twee baanvakken, zodat verschillende aannemers de kans krijgen om ervaring op te doen met ERTMS. Dat meldt ProRail.

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.