Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten

Door ANP
schedule 6 min
Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten
Bijspringend kantoorpersoneel en tijdelijk ingehuurde beveiligers moeten de NS in april weer zichtbaarder maken in de trein. In de loop van de maand gaan honderden extra krachten meerijden op treinen om de werkdruk van conducteurs te verlichten. Reizigers merken dat, doordat ze dan vaker weer iemand met een NS-jasje voorbij zien lopen, laat een woordvoerder weten.

De spoorvervoerder heeft 250 eigen kantoormedewerkers bereid gevonden om een jaar lang twee dagen in de maand een zogeheten treinassistent te zijn. Zij hebben niet de bevoegdheid om kaartjes te controleren, maar kunnen wel vragen van reizigers beantwoorden. En ze vormen, zeker bij lange treinen, een belangrijk extra paar ogen bij het sluiten van de deuren. Dat is werk dat een conducteur eigenlijk niet alleen kan doen.

Snel oplopend tekort aan conducteurs en machinisten 

NS-topman Wouter Koolmees erkende bij de presentatie van de jaarcijfers in februari dat de NS reizigers vorig jaar tekort had gedaan. Volgens hem liet de onderneming zich verrassen door het snel oplopende tekort aan conducteurs en machinisten als gevolg van de opschaling van de dienstregeling en een oplopend ziekteverzuim bij het personeel, onder meer door corona. Daardoor heeft de NS soms ritten moeten schrappen. Ook werden treinen ingekort, maar dat leidde tot grote drukte in de spits op sommige trajecten.

Tegelijkertijd kwam er steeds meer druk te staan op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten. In december was sprake van een acuut tekort van zeker 500 mensen. Door de werving van nieuw personeel is dat tekort inmiddels wel iets ingelopen, maar de NS weet nu al dat er ook dit jaar weer een groep conducteurs op het punt staat om met pensioen te gaan. Zoals het er nu naar uitziet zijn er dit jaar nog ruim 400 hoofdconducteurs nodig en zo'n 150 machinisten.

Eerst een opleiding volgen 

Wat de situatie extra bemoeilijkt is dat nieuwe conducteurs niet allemaal meteen aan de slag kunnen. Ze moeten eerst een opleiding volgen en het duurt waarschijnlijk nog maanden voor ze daarmee klaar zijn. De kantoormedewerkers die in de loop van deze maand de trein in gaan hebben ook een korte cursus moeten volgen, bijvoorbeeld voor het omgaan met een portofoon. Afgelopen maanden heeft er ook al een klein groepje kunnen proefdraaien in de trein.

Conducteurs ondersteunen 

Als overbruggingsmaatregel schakelt de NS niet alleen kantoorpersoneel in. Er worden ook 320 beveiligers ingehuurd. Zij gaan vooral bij treinen in de avonduren meerijden om conducteurs te ondersteunen. "Dan kunnen de conducteurs ook weer eens een vrije dag nemen, bijvoorbeeld om bij de diploma-uitreiking van hun dochter te zijn", verklaart de zegsman. De NS hoopt volgens hem dat de tijdelijke ingreep op die manier ook helpt om het hoge ziekteverzuim onder treinpersoneel weer wat terug te dringen.

Door: ANP 

24 mei '23 (13:52)

Onderhandse gunning nog steeds naar NS na uitspraak rechter

Het kabinet gaat door met het voorgenomen besluit de concessie voor het hoofdrailnet onderhands te gunnen aan de NS. Dat meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur).

24 mei '23 ( 7:12)

NS en ROC Tilburg zetten handtekeningen onder overeenkomst TechniekFabriek

De eerste TechniekFabriek van NS in het zuiden van het land gaat haar deuren openen in Berkel-Enschot. De TechniekFabriek, waarbinnen NS en ROC Tilburg samenwerken, is de eerste mogelijkheid om een opleiding tot NS-monteur te volgen in Zuid-Nederland. Deze opleiding start komend studiejaar en krijgt een plek bij het NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot. Dat meldt NS.

24 mei '23 ( 6:07)

Rechter beslist over treinconcessie aan NS zonder aanbesteding

De rechtbank in Den Haag doet woensdag uitspraak in een bodemprocedure die een collectief van regionale treinvervoerders heeft aangespannen tegen de Staat. Centraal staat de onderhandse gunning van de zogeheten hoofdrailnetconcessie, het uitbaten van het grootste deel van het Nederlandse spoor. Dat wordt sinds jaar en dag gedaan door de Nederlandse Spoorwegen, maar vervoerders als Arriva, Keolis en Qbuzz willen daarin meedingen.

22 mei '23 ( 9:07)

Treinen rond Rotterdam CS rijden weer

De herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding bij Rotterdam Centraal zijn afgerond en het treinverkeer is opgestart, meldt ProRail maandagochtend vroeg. Het treinverkeer rond Rotterdam Centraal kwam zondagmiddag grotendeels stil te liggen door een beschadigde bovenleiding.

19 mei '23 (12:37)

Meer zwartrijders in het openbaar vervoer sinds coronapandemie

Het aantal zwartrijders in het openbaar vervoer is flink gestegen sinds het laatste jaar voor de coronapandemie. De Amsterdamse vervoerder GVB bevestigt na berichtgeving in Het Parool dat het aantal reizigers zonder kaartje vorig jaar met 50 procent is toegenomen vergeleken met de jaren voor corona. Ook het Rotterdamse RET betrapte in 2022 meer zwartrijders, vooral in trams.

17 mei '23 ( 8:58)

ProRail berekent hogere gebruiksvergoeding van het spoor voor 2024

Spoorwegbeheerder ProRail heeft na een berekening de gebruiksvergoeding van het spoor voor 2024 bekendgemaakt. Deze vergoeding zou volgens die berekening met 14 procent stijgen. Er is voor gekozen om de gebruiksvergoeding iets minder te laten stijgen: 10,5 procent. Daarover bericht ProRail.

16 mei '23 (13:07)

Rotterdam Centraal op 24 en 25 juni dicht

Reizigers kunnen in het weekend van 24 en 25 juni niet met de trein van en naar Rotterdam Centraal, meldt spoorbeheerder ProRail. Op en rond het station zijn in die periode werkzaamheden aan het spoor gepland.

15 mei '23 (15:37)

Eén op drie lange treinreizen over Duits spoor valt alsnog uit

Ongeveer een op de drie langeafstandsritten over het Duitse spoor valt maandag toch uit, ondanks het afblazen van de landelijke staking door spoorwegmedewerkers. Doordat vakbonden de tweedaagse werkonderbreking pas vlak van tevoren annuleerden, was het volgens spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn moeilijk om weer een volwaardige dienstregeling op te zetten.

15 mei '23 ( 9:22)

Feyenoord-fans stappen massaal in treinen richting Rotterdam voor huldiging

In treinen naar Rotterdam zitten maandagochtend veel Feyenoord-fans die onderweg zijn naar de huldiging op de Coolsingel. Volgens de NS is het nog niet drukker dan normaal in de ochtendspits, maar zitten er al wel veel voetbalsupporters in de trein. "Het is gezellig druk, maar het loopt goed door", zegt een woordvoerder.

12 mei '23 (12:38)

Boombakken in dak station Breda worden hersteld

Een storm zorgde er in de zomer van 2018 voor dat een glasplaat in het dak van station Breda losraakte en viel. Besloten werd toen om de glasplaten uit de overige boombakken uit voorzorg te verwijderen. Vanaf maandag 22 mei 2023 worden de twaalf boombakken hersteld. Dat meldt ProRail.