Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten
Bijspringend kantoorpersoneel en tijdelijk ingehuurde beveiligers moeten de NS in april weer zichtbaarder maken in de trein. In de loop van de maand gaan honderden extra krachten meerijden op treinen om de werkdruk van conducteurs te verlichten. Reizigers merken dat, doordat ze dan vaker weer iemand met een NS-jasje voorbij zien lopen, laat een woordvoerder weten.

De spoorvervoerder heeft 250 eigen kantoormedewerkers bereid gevonden om een jaar lang twee dagen in de maand een zogeheten treinassistent te zijn. Zij hebben niet de bevoegdheid om kaartjes te controleren, maar kunnen wel vragen van reizigers beantwoorden. En ze vormen, zeker bij lange treinen, een belangrijk extra paar ogen bij het sluiten van de deuren. Dat is werk dat een conducteur eigenlijk niet alleen kan doen.

Snel oplopend tekort aan conducteurs en machinisten 

NS-topman Wouter Koolmees erkende bij de presentatie van de jaarcijfers in februari dat de NS reizigers vorig jaar tekort had gedaan. Volgens hem liet de onderneming zich verrassen door het snel oplopende tekort aan conducteurs en machinisten als gevolg van de opschaling van de dienstregeling en een oplopend ziekteverzuim bij het personeel, onder meer door corona. Daardoor heeft de NS soms ritten moeten schrappen. Ook werden treinen ingekort, maar dat leidde tot grote drukte in de spits op sommige trajecten.

Tegelijkertijd kwam er steeds meer druk te staan op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten. In december was sprake van een acuut tekort van zeker 500 mensen. Door de werving van nieuw personeel is dat tekort inmiddels wel iets ingelopen, maar de NS weet nu al dat er ook dit jaar weer een groep conducteurs op het punt staat om met pensioen te gaan. Zoals het er nu naar uitziet zijn er dit jaar nog ruim 400 hoofdconducteurs nodig en zo'n 150 machinisten.

Eerst een opleiding volgen 

Wat de situatie extra bemoeilijkt is dat nieuwe conducteurs niet allemaal meteen aan de slag kunnen. Ze moeten eerst een opleiding volgen en het duurt waarschijnlijk nog maanden voor ze daarmee klaar zijn. De kantoormedewerkers die in de loop van deze maand de trein in gaan hebben ook een korte cursus moeten volgen, bijvoorbeeld voor het omgaan met een portofoon. Afgelopen maanden heeft er ook al een klein groepje kunnen proefdraaien in de trein.

Conducteurs ondersteunen 

Als overbruggingsmaatregel schakelt de NS niet alleen kantoorpersoneel in. Er worden ook 320 beveiligers ingehuurd. Zij gaan vooral bij treinen in de avonduren meerijden om conducteurs te ondersteunen. "Dan kunnen de conducteurs ook weer eens een vrije dag nemen, bijvoorbeeld om bij de diploma-uitreiking van hun dochter te zijn", verklaart de zegsman. De NS hoopt volgens hem dat de tijdelijke ingreep op die manier ook helpt om het hoge ziekteverzuim onder treinpersoneel weer wat terug te dringen.

Door: ANP 

08 mei '25 (15:33)

Vakbond dreigt met stakingen bij NS na klappen cao-overleg

FNV dreigt met stakingen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). De onderhandelingen over een nieuwe cao voor werknemers van NS zijn geklapt, meldt de vakbond. Na negen onderhandelingsrondes zijn het spoorbedrijf en de bond het niet eens geworden, waardoor FNV het nu "waarschijnlijk" acht dat er stakingen volgen.

08 mei '25 ( 8:34)

Onlinebijeenkomst over parkeerplaats nieuwe treinen MerwedeLingelijn

Dinsdag 3 juni 2025 praat spoorwegbeheerder ProRail belangstellenden bij over de mogelijke locaties voor het parkeren en schoonmaken van nieuwe treinen op de MerwedeLingelijn, het spoor tussen Dordrecht en Geldermalsen. Dat meldt ProRail.

07 mei '25 (23:12)

Treinverkeer Utrecht-Den Bosch rijdt weer normaal na seinstoring

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Bosch rijdt vanaf 21.00 uur weer volgens dienstregeling, melden ProRail en de NS. Op het traject was sinds woensdagmiddag omstreeks 14.30 uur geen treinverkeer mogelijk door een seinstoring tussen de stations Houten-Castellum en Geldermalsen.

07 mei '25 (10:42)

Vrouw uit Heiloo overleden na aanrijding met trein bij spoorwegovergang

Een 60-jarige vrouw uit Heiloo is dinsdagavond 6 mei overleden na een aanrijding met een trein. De trein sleurde de vrouw mee en dat overleefde ze niet. Volgens de politie gaat het om een noodlottig ongeval. Dat meldt NH Nieuws.

05 mei '25 (14:03)

Treinverkeer in de Randstad kampte maandagochtend met problemen

Op meerdere trajecten in de Randstad reden maandagochtend geen of minder treinen. Aan het begin van de middag waren de meeste problemen grotendeels opgelost.

02 mei '25 (13:16)

Amsterdam CS deels dicht geweest na steekpartij: verdachte gepakt

Het Centraal Station in Amsterdam is vrijdagochtend vroeg deels afgesloten geweest na een steekincident.

02 mei '25 ( 9:49)

Zestien dagen werk aan het spoor tussen Zwolle en Nijverdal

Van zaterdag 10 mei tot maandagochtend 26 mei 2025 wordt tussen Zwolle en Nijverdal 24 uur per dag gewerkt aan het spoor. De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer. Dat meldt ProRail.

01 mei '25 (11:17)

Alle treinen in Nederland staan tijdens dodenherdenking stil

Alle treinen in Nederland staan tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei vanaf 20.00 uur twee minuten stil. Dit geldt ook voor bussen, metro's, trams en veerponten van stadsvervoerders in onder meer Rotterdam en Amsterdam. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) meldt dat het vliegverkeer wordt aangepast rond de dodenherdenking.

01 mei '25 ( 8:47)

Meerdere problemen op het spoor

Tussen de treinstations Schiphol Airport en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden donderdagochtend tot ongeveer 08.30 uur geen treinen, meldt de NS. De oorzaak is een kapotte trein. Ook elders op het spoor zijn verstoringen.

01 mei '25 ( 8:26)

Paar dagen geen treinen tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

Van woensdag 30 april tot en met zaterdag 3 mei 2025 verbetert ProRail het spoor tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem. Daarom kunnen in die periode geen treinen rijden op dit traject. Dat meldt NS.