Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten
Bijspringend kantoorpersoneel en tijdelijk ingehuurde beveiligers moeten de NS in april weer zichtbaarder maken in de trein. In de loop van de maand gaan honderden extra krachten meerijden op treinen om de werkdruk van conducteurs te verlichten. Reizigers merken dat, doordat ze dan vaker weer iemand met een NS-jasje voorbij zien lopen, laat een woordvoerder weten.

De spoorvervoerder heeft 250 eigen kantoormedewerkers bereid gevonden om een jaar lang twee dagen in de maand een zogeheten treinassistent te zijn. Zij hebben niet de bevoegdheid om kaartjes te controleren, maar kunnen wel vragen van reizigers beantwoorden. En ze vormen, zeker bij lange treinen, een belangrijk extra paar ogen bij het sluiten van de deuren. Dat is werk dat een conducteur eigenlijk niet alleen kan doen.

Snel oplopend tekort aan conducteurs en machinisten 

NS-topman Wouter Koolmees erkende bij de presentatie van de jaarcijfers in februari dat de NS reizigers vorig jaar tekort had gedaan. Volgens hem liet de onderneming zich verrassen door het snel oplopende tekort aan conducteurs en machinisten als gevolg van de opschaling van de dienstregeling en een oplopend ziekteverzuim bij het personeel, onder meer door corona. Daardoor heeft de NS soms ritten moeten schrappen. Ook werden treinen ingekort, maar dat leidde tot grote drukte in de spits op sommige trajecten.

Tegelijkertijd kwam er steeds meer druk te staan op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten. In december was sprake van een acuut tekort van zeker 500 mensen. Door de werving van nieuw personeel is dat tekort inmiddels wel iets ingelopen, maar de NS weet nu al dat er ook dit jaar weer een groep conducteurs op het punt staat om met pensioen te gaan. Zoals het er nu naar uitziet zijn er dit jaar nog ruim 400 hoofdconducteurs nodig en zo'n 150 machinisten.

Eerst een opleiding volgen 

Wat de situatie extra bemoeilijkt is dat nieuwe conducteurs niet allemaal meteen aan de slag kunnen. Ze moeten eerst een opleiding volgen en het duurt waarschijnlijk nog maanden voor ze daarmee klaar zijn. De kantoormedewerkers die in de loop van deze maand de trein in gaan hebben ook een korte cursus moeten volgen, bijvoorbeeld voor het omgaan met een portofoon. Afgelopen maanden heeft er ook al een klein groepje kunnen proefdraaien in de trein.

Conducteurs ondersteunen 

Als overbruggingsmaatregel schakelt de NS niet alleen kantoorpersoneel in. Er worden ook 320 beveiligers ingehuurd. Zij gaan vooral bij treinen in de avonduren meerijden om conducteurs te ondersteunen. "Dan kunnen de conducteurs ook weer eens een vrije dag nemen, bijvoorbeeld om bij de diploma-uitreiking van hun dochter te zijn", verklaart de zegsman. De NS hoopt volgens hem dat de tijdelijke ingreep op die manier ook helpt om het hoge ziekteverzuim onder treinpersoneel weer wat terug te dringen.

Door: ANP 

21 juni '24 ( 8:30)

Enkele dagen geen of beperkt treinverkeer van, naar en via Amsterdam Centraal

De renovatiewerkzaamheden op Amsterdam Centraal gaan zaterdag 29 juni 2024 de volgende fase in. Daardoor zijn de sporen 14 en 15 gedurende enkele maanden niet beschikbaar voor treinverkeer. Om deze reden sluit spoorwegbeheerder ProRail vanaf 24 juni een groot deel van de Oostelijke reizigerstunnel aan de U-zijde van het station. Dat meldt NS.

20 juni '24 (20:30)

ProRail: alle jakobskruiskruid verwijderen langs spoor onmogelijk

Het is niet mogelijk het giftige jakobskruiskruid volledig te verwijderen langs spoorlijnen. Dat meldt ProRail, dat daarmee reageert op een waarschuwing van LTO Noord over de gele bloemen. De spoorbeheerder was een van de partijen die is aangeschreven door de landbouworganisatie. De plant groeit namelijk ook in het talud langs het spoor.

18 juni '24 ( 8:49)

Oude treinen tussen Nederland en Duitsland vervangen door nieuwe ICE-treinen

Sinds zaterdag 15 juni 2024 rijden tussen Amsterdam en Frankfurt de nieuwe ICE-treinen. Deze hogesnelheidstreinen (ICE 3neo) vervangen alle oude treinen op dit spoortraject. Daarover bericht NS.

18 juni '24 ( 6:00)

Tot en met zondag geen treinen van Den Bosch naar Tilburg en Boxtel

Wie met de trein tussen Den Bosch en Tilburg of Boxtel wil reizen, moet tot het einde van deze week met de bus. Door werkzaamheden op het spoor rijden van dinsdag tot en met zondag geen treinen op deze trajecten, liet de NS eerder weten. De reistijd kan gemiddeld dertig minuten langer zijn.

15 juni '24 (16:30)

NS verwacht verbetering door nieuwe treinen Amsterdam-Frankfurt

Reizigers tussen Amsterdam en Frankfurt reizen vanaf deze zaterdag met nieuwe ICE-treinen. De snelle treinen van Deutsche Bahn (DB) lijken aan de buitenkant sterk op hun voorganger: ze zijn wit met een rode streep en hebben een gestroomlijnde neus. Toch zijn ze volgens de NS, die de dienstregeling samen met DB onderhoudt, "sterk verbeterd", zowel in technisch opzicht als qua comfort.

14 juni '24 ( 9:23)

NS-plannen voor extra nachttrein naar Oostenrijk

Ook in 2026 wil NS een nachttrein vanaf Amsterdam Centraal naar Wenen en Innsbruck laten rijden. Momenteel rijdt één trein via Duitsland naar beide bestemmingen. NS wil daar twee aparte treinen van maken: één naar Wenen en één naar Innsbruck. Dat meldt NS.

13 juni '24 ( 9:15)

Geen treinen van en naar Leiden door defecte bovenleiding

Van en naar station Leiden rijden donderdagochtend geen treinen, meldt ProRail. Reden is een defecte bovenleiding.

12 juni '24 (18:00)

Oversteken spoorwegovergang Roermond kost fietser het leven

Een fietser is woensdagmiddag overleden door een aanrijding met een trein in Roermond. Dit gebeurde rond 16.30 uur bij een bewaakte spoorwegovergang aan de Parallelweg, niet ver van station Roermond. De identiteit van de persoon is nog onbekend, de fietser overleed ter plaatse.

11 juni '24 (15:15)

Komende week geen treinen vanaf Den Bosch naar Boxtel en Tilburg

Door werkzaamheden aan het spoor rijden er van dinsdag 18 juni tot en met zondag 23 juni geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij zet bussen in. Reizigers moeten daardoor rekening houden met gemiddeld zo'n dertig minuten extra reistijd.

11 juni '24 ( 8:31)

150-jarig jubileum Oosterspoorlijn gevierd

Zaterdag 8 juni 2024 was het om 10.45 uur precies 150 jaar geleden dat de eerste stoomtrein van Baarn richting Hilversum spoorde. De hele dag werd afgelopen zaterdag stilgestaan bij dit jubileum van de Oosterspoorlijn. Dat meldt NS.