Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten
Bijspringend kantoorpersoneel en tijdelijk ingehuurde beveiligers moeten de NS in april weer zichtbaarder maken in de trein. In de loop van de maand gaan honderden extra krachten meerijden op treinen om de werkdruk van conducteurs te verlichten. Reizigers merken dat, doordat ze dan vaker weer iemand met een NS-jasje voorbij zien lopen, laat een woordvoerder weten.

De spoorvervoerder heeft 250 eigen kantoormedewerkers bereid gevonden om een jaar lang twee dagen in de maand een zogeheten treinassistent te zijn. Zij hebben niet de bevoegdheid om kaartjes te controleren, maar kunnen wel vragen van reizigers beantwoorden. En ze vormen, zeker bij lange treinen, een belangrijk extra paar ogen bij het sluiten van de deuren. Dat is werk dat een conducteur eigenlijk niet alleen kan doen.

Snel oplopend tekort aan conducteurs en machinisten 

NS-topman Wouter Koolmees erkende bij de presentatie van de jaarcijfers in februari dat de NS reizigers vorig jaar tekort had gedaan. Volgens hem liet de onderneming zich verrassen door het snel oplopende tekort aan conducteurs en machinisten als gevolg van de opschaling van de dienstregeling en een oplopend ziekteverzuim bij het personeel, onder meer door corona. Daardoor heeft de NS soms ritten moeten schrappen. Ook werden treinen ingekort, maar dat leidde tot grote drukte in de spits op sommige trajecten.

Tegelijkertijd kwam er steeds meer druk te staan op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten. In december was sprake van een acuut tekort van zeker 500 mensen. Door de werving van nieuw personeel is dat tekort inmiddels wel iets ingelopen, maar de NS weet nu al dat er ook dit jaar weer een groep conducteurs op het punt staat om met pensioen te gaan. Zoals het er nu naar uitziet zijn er dit jaar nog ruim 400 hoofdconducteurs nodig en zo'n 150 machinisten.

Eerst een opleiding volgen 

Wat de situatie extra bemoeilijkt is dat nieuwe conducteurs niet allemaal meteen aan de slag kunnen. Ze moeten eerst een opleiding volgen en het duurt waarschijnlijk nog maanden voor ze daarmee klaar zijn. De kantoormedewerkers die in de loop van deze maand de trein in gaan hebben ook een korte cursus moeten volgen, bijvoorbeeld voor het omgaan met een portofoon. Afgelopen maanden heeft er ook al een klein groepje kunnen proefdraaien in de trein.

Conducteurs ondersteunen 

Als overbruggingsmaatregel schakelt de NS niet alleen kantoorpersoneel in. Er worden ook 320 beveiligers ingehuurd. Zij gaan vooral bij treinen in de avonduren meerijden om conducteurs te ondersteunen. "Dan kunnen de conducteurs ook weer eens een vrije dag nemen, bijvoorbeeld om bij de diploma-uitreiking van hun dochter te zijn", verklaart de zegsman. De NS hoopt volgens hem dat de tijdelijke ingreep op die manier ook helpt om het hoge ziekteverzuim onder treinpersoneel weer wat terug te dringen.

Door: ANP 

16 mei '25 ( 8:35)

Zeeuwse Lijn presteert fors beter

In de eerste vier maanden van 2025 heeft de Zeeuwse Lijn flink beter gepresteerd dan in dezelfde periode een jaar geleden. Sinds 15 december 2025, de dag waarop de nieuwe dienstregeling van start ging, kwam 95,8% van alle treinreizigers binnen Zeeland op tijd (maximaal vijf minuten vertraging) aan. In 2024 was dat in de eerste vier maanden 86,7%. Dat meldt NS.

14 mei '25 (19:49)

Weekend 24 en 25 mei geen treinen van en naar Rotterdam Centraal

In het weekend van zaterdag 24 en zondag 25 mei rijden er geen treinen van en naar Rotterdam Centraal. Dit komt doordat het treinbeveiligingssysteem tussen Rotterdam Centraal, Delft Campus, Nieuwerkerk aan den IJssel en Barendrecht wordt vervangen, meldt ProRail.

14 mei '25 (16:39)

Eind mei tien dagen geen treinen tussen Zwolle en Deventer

Van zaterdag 24 mei tot maandagochtend 2 juni rijden er geen treinen tussen Zwolle en Deventer. Er wordt dan gewerkt aan de bovenleiding. De NS laat weten dat de werkzaamheden op 2 juni naar verwachting om 02.00 uur klaar zijn. In de ochtendspits rijden die maandag dus weer treinen.

14 mei '25 (10:30)

Geen treinen van en naar Rotterdam Centraal, bussen en metro rijden wel

Zaterdag 24 en zondag 25 mei rijden er geen treinen van, via of naar Rotterdam Centraal. ProRail werkt in dit weekend aan het treinbeveiligingssysteem tussen Rotterdam Centraal, Delft Campus, Nieuwerkerk aan den IJssel en Barendrecht. Dit systeem zorgt ervoor dat de bediening van seinen en wissels in het gebied goed verloopt. Reizigers kunnen reizen met een NS-bus of gebruikmaken van de metro. NS wijst reizigers op extra reistijd en adviseert om kort voor vertrek de NS-app te checken. Dat meldt de NS.

14 mei '25 (10:23)

Treinen tussen Zwolle en Deventer tijdelijk vervangen door bussen

Vanaf zaterdag 24 mei tot en met zondag 1 juni vinden er werkzaamheden plaats aan de spoorlijn tussen Zwolle en Deventer. ProRail vervangt over een traject van 1,5 kilometer de rijdraad en tien bovenleidingsportalen. Als gevolg daarvan rijden er negen dagen lang geen treinen tussen deze stations. Op zondag 25 mei rijden er ook geen treinen tussen Apeldoorn en Deventer. Reizigers kunnen tijdens deze periode gebruik maken van vervangend busvervoer. NS adviseert hen de reisplanner te raadplegen voor vertrek en rekening te houden met extra reistijd. Dat meldt de NS.

13 mei '25 (10:41)

NS plaatst duizenden nieuwe OV-fietsen bij verschillende stations

Vanaf vandaag zijn er meer OV-fietsen beschikbaar voor reizigers. De komende weken worden 3000 nieuwe OV-fietsen verdeeld over verschillende NS-stallingen. Om te beginnen kunnen reizigers vandaag al gebruik maken van 100 nieuwe OV-fietsen in de stallingen bij station Amsterdam Zuid. Dat meldt de NS.

13 mei '25 ( 8:47)

Vanaf zaterdag geen treinverkeer tussen Alphen aan den Rijn en Gouda

Van zaterdag 17 mei tot en met maandag 19 mei 2025 rijden vanwege onderhoud aan het spoor geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Deze dagen rijden stopbussen naar de tussenliggende stations. NS adviseert reizigers om van Alphen aan den Rijn naar Gouda om te reizen via Woerden. Dat meldt ProRail.

13 mei '25 ( 6:09)

Noordelijke bestuurders pleiten voor financiering van Lelylijn

Bestuurders in Noord-Nederland roepen de regeringspartijen op om samen met hen de financiering van de Lelylijn rond te krijgen. In de voorjaarsnota kondigden de partijen aan een deel van de 3,4 miljard euro die gereserveerd was voor de treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland, te gebruiken voor andere doeleinden. "Daarmee zetten zij ook een streep door de strategische ontwikkeling van Nederland", schrijven de bestuurders in een opiniestuk in De Telegraaf.

12 mei '25 (14:28)

Goede prestaties: NS besteedt beloning aan sociale veiligheid

NS ontvangt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een beloning van een half miljoen euro voor goede prestaties. Deze beloning zal NS besteden aan het verbeteren van de sociale veiligheid in treinen en op stations. NS ontvangt het bedrag vanwege de behaalde prestaties in 2024. Dat meldt NS.

12 mei '25 (11:59)

NS besteedt beloning goede prestaties aan sociale veiligheid in treinen en op stations

De beloning voor goede prestaties van een half miljoen euro die NS van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvangt, zal het besteden aan het verbeteren van de sociale veiligheid in treinen en op stations. NS ontvangt het bedrag vanwege de behaalde prestaties in 2024. Dat meldt de NS.