Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Seinen op groen voor Drielandentrein tussen België, Nederland en Duitsland

Door Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Seinen op groen voor Drielandentrein tussen België, Nederland en Duitsland
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat, de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans- Gijbels van Mobiliteit en Infrastructuur hebben een intentieovereenkomst voor de Drielandentrein getekend. Daarin staan afspraken die het mogelijk maken dat de trein in december van dit jaar kan gaan rijden tussen Luik, Maastricht en Aken. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Nu de betrokken vervoerders (NMBS, NS, Arriva) aangeven dat het mogelijk is om de trein te laten rijden (op financieel en technisch vlak en voor wat betreft de capaciteit), geven de ministers via de intentieverklaring nu ook formeel de opdracht om de dienst op te starten.

De Drielandentrein is een uniek project omdat de trein elk uur rijdt tussen België, Nederland en Duitsland. De treinverbinding verbindt de drie grensregio’s zonder overstap met elkaar, waardoor het voor de inwoners gemakkelijker wordt om voor werk, school, familiebezoek of recreatie de trein te pakken.

Versterken economie

Binnen het Euregio-gebied Luik-Maastricht-Aken is veel onderlinge samenhang en zijn er dagelijks veel verkeersbewegingen van mensen die voor vrije tijd, onderwijs of werk de grens over gaan. Door betere verbindingen kan de economie in de regio nog verder groeien.

Momenteel rijdt er vanuit België tussen Luik en Maastricht eens per uur een trein. Vanuit Nederland rijdt er tussen Maastricht en Duitsland vanaf dit jaar tweemaal per uur een trein: één naar Aken en één naar Herzogenrath. De Drielandentrein koppelt beide verbindingen aan elkaar zodat een overstap op Maastricht niet meer nodig is als je tussen de steden van deze drie landen wil reizen. De nieuwe verbinding zorgt ervoor dat er nieuwe directe verbindingen bijkomen. Zo zal Luik bijvoorbeeld via de Drielandentrein verbonden worden met Maastricht Randwyck (Maastricht UMC+ en MECC) en Heerlen (Hogeschool Zuyd, Brightland Campus). Dankzij de drielandentrein kan je vanuit Nederland zonder overstap naar Luik en Aken. Op beide stations kan je op een hogesnelheidstrein stappen waardoor steden als Keulen, Frankfurt, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs een stuk dichterbij komen. Daarmee draagt de Drielandentrein ook bij aan het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor korte vluchten.

Samenwerking

In de aanloop om de Drielandentrein in december te laten rijden, werd er veel werk verricht. Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als NMBS-personeel op het traject. Er blijven nog een aantal praktische punten aan te pakken, onder andere hoe de kaartverkoop en tarieven er precies uit gaan zien.

21 juni '24 ( 8:30)

Enkele dagen geen of beperkt treinverkeer van, naar en via Amsterdam Centraal

De renovatiewerkzaamheden op Amsterdam Centraal gaan zaterdag 29 juni 2024 de volgende fase in. Daardoor zijn de sporen 14 en 15 gedurende enkele maanden niet beschikbaar voor treinverkeer. Om deze reden sluit spoorwegbeheerder ProRail vanaf 24 juni een groot deel van de Oostelijke reizigerstunnel aan de U-zijde van het station. Dat meldt NS.

20 juni '24 (20:30)

ProRail: alle jakobskruiskruid verwijderen langs spoor onmogelijk

Het is niet mogelijk het giftige jakobskruiskruid volledig te verwijderen langs spoorlijnen. Dat meldt ProRail, dat daarmee reageert op een waarschuwing van LTO Noord over de gele bloemen. De spoorbeheerder was een van de partijen die is aangeschreven door de landbouworganisatie. De plant groeit namelijk ook in het talud langs het spoor.

18 juni '24 ( 8:49)

Oude treinen tussen Nederland en Duitsland vervangen door nieuwe ICE-treinen

Sinds zaterdag 15 juni 2024 rijden tussen Amsterdam en Frankfurt de nieuwe ICE-treinen. Deze hogesnelheidstreinen (ICE 3neo) vervangen alle oude treinen op dit spoortraject. Daarover bericht NS.

18 juni '24 ( 6:00)

Tot en met zondag geen treinen van Den Bosch naar Tilburg en Boxtel

Wie met de trein tussen Den Bosch en Tilburg of Boxtel wil reizen, moet tot het einde van deze week met de bus. Door werkzaamheden op het spoor rijden van dinsdag tot en met zondag geen treinen op deze trajecten, liet de NS eerder weten. De reistijd kan gemiddeld dertig minuten langer zijn.

15 juni '24 (16:30)

NS verwacht verbetering door nieuwe treinen Amsterdam-Frankfurt

Reizigers tussen Amsterdam en Frankfurt reizen vanaf deze zaterdag met nieuwe ICE-treinen. De snelle treinen van Deutsche Bahn (DB) lijken aan de buitenkant sterk op hun voorganger: ze zijn wit met een rode streep en hebben een gestroomlijnde neus. Toch zijn ze volgens de NS, die de dienstregeling samen met DB onderhoudt, "sterk verbeterd", zowel in technisch opzicht als qua comfort.

14 juni '24 ( 9:23)

NS-plannen voor extra nachttrein naar Oostenrijk

Ook in 2026 wil NS een nachttrein vanaf Amsterdam Centraal naar Wenen en Innsbruck laten rijden. Momenteel rijdt één trein via Duitsland naar beide bestemmingen. NS wil daar twee aparte treinen van maken: één naar Wenen en één naar Innsbruck. Dat meldt NS.

13 juni '24 ( 9:15)

Geen treinen van en naar Leiden door defecte bovenleiding

Van en naar station Leiden rijden donderdagochtend geen treinen, meldt ProRail. Reden is een defecte bovenleiding.

12 juni '24 (18:00)

Oversteken spoorwegovergang Roermond kost fietser het leven

Een fietser is woensdagmiddag overleden door een aanrijding met een trein in Roermond. Dit gebeurde rond 16.30 uur bij een bewaakte spoorwegovergang aan de Parallelweg, niet ver van station Roermond. De identiteit van de persoon is nog onbekend, de fietser overleed ter plaatse.

11 juni '24 (15:15)

Komende week geen treinen vanaf Den Bosch naar Boxtel en Tilburg

Door werkzaamheden aan het spoor rijden er van dinsdag 18 juni tot en met zondag 23 juni geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij zet bussen in. Reizigers moeten daardoor rekening houden met gemiddeld zo'n dertig minuten extra reistijd.

11 juni '24 ( 8:31)

150-jarig jubileum Oosterspoorlijn gevierd

Zaterdag 8 juni 2024 was het om 10.45 uur precies 150 jaar geleden dat de eerste stoomtrein van Baarn richting Hilversum spoorde. De hele dag werd afgelopen zaterdag stilgestaan bij dit jubileum van de Oosterspoorlijn. Dat meldt NS.