Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Als ProRail doorgaat met gebruik kankerverwekkende stenen kan Arbeidsinspectie boete opleggen

Door ANP
schedule 5 min
Als ProRail doorgaat met gebruik kankerverwekkende stenen kan Arbeidsinspectie boete opleggen
De Arbeidsinspectie kan aan ProRail een boete opleggen of het werk stilleggen als het bedrijf blijft doorgaan met het gebruik van stenen met het kankerverwekkende kwartsstof tussen spoorrails. Minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de bezwaren van ProRail tegen de eis van de Arbeidsinspectie om daar onmiddellijk mee te stoppen, van tafel geveegd. "Wij gaan ervan uit dat ProRail nu gaat stoppen", zegt de woordvoerder van de Arbeidsinspectie.

In een brief aan ProRail van eind januari heeft de minister alle bezwaren van het bedrijf ongegrond verklaard, zegt de woordvoerder. Het ministerie zelf wil daar niets over zeggen en wil ook de brief niet vrijgeven "omdat de zaak nog loopt", zegt een woordvoerder van het ministerie van SZW. Tv-programma Zembla heeft de brief in handen en bericht daar woensdag over.

Naar aanleiding van eerdere onthullingen door Zembla heeft de Arbeidsinspectie tijden geleden een controle uitgevoerd bij ProRail. Daarbij werd het gebruik van stenen met kwartsstof vastgesteld. "Kwartsstof is een gevaarlijke en kankerverwekkende stof", zegt de woordvoerder van het ministerie van SZW. Het gebruik daarvan is volgens de Arbowet verboden. De Arbeidsinspectie eiste stopzetting van het gebruik van de stenen, dat tot 1 januari dit jaar werd gedoogd.

Reactie ministerie

"Iedereen in Nederland moet gezond en veilig zijn werk kunnen doen", zegt de SZW-woordvoerder. "Blootstelling aan gevaarlijke stoffen is een belangrijk risico voor werkenden. ProRail heeft als opdrachtgever en werkgever een zorgplicht voor de bescherming van mensen die werken aan het spoor. Vanuit de Arbowetgeving is het de verantwoordelijkheid van de werkgever en de opdrachtgever om de veiligheid en gezondheid te borgen, dat de juiste maatregelen worden toegepast en dat iedereen zich daar ook aan houdt."

Op de Europese markt zijn kwartsloze stenen te koop, zegt de woordvoerder van de Arbeidsinspectie. Hij kan niet aangeven of die duurder zijn. "Maar gezondheid gaat boven economisch belang."

Beroep bij bestuursrechter

Nu de bezwaren van ProRail door de minister ongegrond zijn verklaard, kan het spoorbedrijf in beroep bij de bestuursrechter en als ook die ProRail in het ongelijk stelt, bij de Raad van State in beroep. Dit heeft echter geen opschortende werking, zegt de Arbeidsinspectie. ProRail mag geen stenen met kwartsstof meer gebruiken.

03 oktober '23 ( 7:50)

Fototentoonstellingen op station Groningen en Tilburg

De reizende fototentoonstelling ‘De Mix Nederland’ is al ruim anderhalf jaar in steeds een andere provincie van het land te zien. Op dit moment op de stations van Groningen en Tilburg. Dat meldt ProRail. 

29 september '23 ( 8:29)

Volker Rail hard aan het werk op station Oldenzaal

Aannemer Volker Rail bouwt op station Oldenzaal hard aan een extra perron en spoor. Beide krijgen steeds meer vorm. In de tweede helft van november wordt het spoor aangesloten. Dat meldt ProRail.

28 september '23 (18:37)

Rotterdamse metrolijnen stoppen niet op station bij Erasmus MC

De Rotterdamse metrolijnen A, B en C stoppen op last van de politie niet op station Dijkzigt naast het Erasmus MC, meldt vervoerder RET. In het ziekenhuis vond donderdagmiddag een schietincident plaats en er werd brand gesticht.

27 september '23 ( 6:07)

Demissionair staatssecretaris Heijnen wil dat NS spitsheffing heroverweegt

De NS moet de omstreden spitsheffing opnieuw overwegen en bovendien met alternatieven komen, zegt demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). Een externe partij gaat de alternatieven van de NS beoordelen. Ook mag de NS in het vervolg alleen nieuwe tarieven invoeren met goedkeuring van het kabinet en de Tweede Kamer. En voor 2026 komt er überhaupt geen spitsheffing. Heijnen komt binnenkort met een brief waarin ze de aanscherpingen verder uitwerkt.

25 september '23 (15:37)

NS wil spitsheffing compenseren voor reizigers die echt geen andere keuze hebben

NS wil de omstreden spitsheffing compenseren voor reizigers die echt geen andere keuze hebben dan op de drukste tijden van de week in de trein te stappen. Het spoorbedrijf wil daarover in gesprek met de politiek en met werkgevers. Het plan is bedoeld om voor het overgrote deel van de reizigers de kaartjes goedkoper te maken, benadrukt topman Wouter Koolmees. "We doen dit niet omdat we er geld aan willen verdienen."

25 september '23 ( 8:37)

Plan NS: 's ochtends hooguit 2,50 euro spitsheffing

De spitsheffing die de NS wil gaan invoeren, gaat in de ochtend maximaal 2,50 euro kosten. Dat bevestigde een woordvoerder van de NS na berichtgeving in het AD. President-directeur Wouter Koolmees gaat maandag naar de Tweede Kamer.

25 september '23 ( 6:07)

Centrumzijde westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal vanaf vandaag dicht

Op station Amsterdam Centraal is vanaf maandagochtend de ingang van de westelijke reizigerstunnel aan de centrumzijde gesloten vanwege werkzaamheden. Aan de IJ-zijde blijft de ingang naar de tunnel wel open. ProRail verwacht dat de verbouwing van de tunnel duurt tot medio 2024, waarna de toegangspoortjes aan de centrumzijde weer opengaan.

22 september '23 ( 8:30)

Makkelijker een OV-fiets huren in Amsterdamse fietsenstallingen

Reizigers in Amsterdam kunnen sinds woensdag 20 september 2023 op een nieuwe manier een OV-fiets huren. Bijna alle drieduizend OV-fietsen in de stationsstallingen in Amsterdam hebben nu een elektronisch slot dat te openen is met een OV-chipkaart. Dat meldt NS.

21 september '23 (10:00)

NS verkoopt onderdelen van de Koploper

De Koploper (ICMm) rijdt al 46 jaar door Nederland, maar het einde van de levensduur van deze trein is in zicht. NS wil zoveel mogelijk onderdelen een tweede leven geven. Daarom gaat de spoorwegmaatschappij op zoek naar een nieuwe bestemming voor de materialen uit deze trein. Dat meldt NS.

19 september '23 (15:37)

Noord-Zuidlijn doortrekken onzeker na miljardenbezuiniging door kabinet

Het is onzeker of het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol doorgaat: het kabinet moet bezuinigen en haalt ruim 1,5 miljard euro uit het project. Wel blijft er nog ongeveer 900 miljoen euro over, zodat de komende jaren verder gewerkt kan worden aan de plannen. In 2025 moet er een zogeheten voorkeursvariant liggen voor de uitvoering.