Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Weggehaalde bankjes op Rotterdam Centraal moeten van oppositie terug

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Weggehaalde bankjes op Rotterdam Centraal moeten van oppositie terug
Negen oppositiepartijen in de Rotterdamse gemeenteraad willen dat de bankjes die twee weken geleden uit de hal van het Centraal Station in Rotterdam zijn weggehaald, zo snel mogelijk teruggeplaatst worden. Ze zijn nog altijd niet te spreken over de maatregel van het gemeentebestuur en de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Volgens het stadsbestuur zijn de bankjes weggehaald om de veiligheid van reizigers en treinpersoneel te waarborgen en overlast van rondhangende personen, met name dakloze Oost-Europeaanse stationsslapers, tegen te gaan. Het gaat om een groep van enkele tientallen mensen.

De oppositie erkent dat er overlast is. "Maar niet de grote overlast, zoals op het Gare du Nord in Parijs, die de burgemeester vorige week schetste. Het gaat om overlast door een kleine groep en op kleine schaal", aldus raadslid Tjalling Vonk. Hij verzocht het stadsbestuur dan ook om de overlast op te lossen en de bankjes zo snel mogelijk weer terug te plaatsen. "Als je het weghalen van de bankjes zou vergelijken met ons horecabeleid dan zou er geen café meer open zijn," aldus Vonk.

Symptoombestrijding

Ook de coalitiepartijen willen dat de bankjes op termijn terugkomen. De raad vraagt het gemeentebestuur ook om er voor te zorgen dat er voor alle daklozen opvang wordt geregeld. De meeste van de stationsslapers kunnen nu alleen terecht in de winterkoudeopvang.

Burgemeester Aboutaleb ziet naar eigen zeggen in dat het weghalen van de bankjes slechts symptoombestrijding is. Hij beloofde de raad de bankjes "in overleg met de NS" zo snel als mogelijk weer terug te zetten. "Maar we moeten niet willen dat het Centraal Station een opvangplek voor daklozen wordt", voegde hij er aan toe.

Het weghalen van de bankjes leidde tot veel ongenoegen. Vorige week voerden tientallen mensen, met zelf meegebrachte stoelen, een zitactie op het station tegen het besluit. Via sociale media werden veel afkeurende reacties geplaatst.

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.