Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'Vertrouwen dat NS voldoende personeel kan werven'

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
'Vertrouwen dat NS voldoende personeel kan werven'
Wouter Koolmees, president-directeur van de NS, heeft er vertrouwen in dat zijn spoorbedrijf dit jaar in staat is voldoende personeel te werven. Wel neemt hij een slag om de arm: de vergrijzing blijft boven de markt hangen, waardoor de NS rekening houdt met uitstroom. Bij de NS staan nog iets minder dan 2000 vacatures open.

"Het afgelopen jaar hebben we gezien dat er veel interesse is in werken voor de NS. We hebben meer dan 50.000 sollicitanten ontvangen, daarvan zijn ongeveer 5000 mensen aan het werk gegaan", legt Koolmees uit. De focus lag daarbij met name op het aannemen van hoofdconducteurs en machinisten. "Die kunnen niet per direct aan de slag. Zo duurt de opleiding tot machinist 11 maanden en tot hoofdconducteur 15 tot 18 weken", aldus Koolmees.

Als gevolg van het personeelstekort probeerde de NS het afgelopen jaar dagelijks bij te sturen. Om dat te doen moest het spoorbedrijf ook ritten schrappen. Ook werden treinen ingekort, maar dat leidde tot grote drukte in de spits op sommige trajecten. Ook lukte het op een zeker moment niet meer om treinen en personeel op de juiste plaatsen in te plannen. Tegelijkertijd kwam de druk op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten te liggen. Voor hen werd de druk "onacceptabel hoog", stelt Koolmees.

Tekort aan beveiligingsmedewerkers

Naast een tekort aan machinisten en conducteurs, is het spoorbedrijf ook op zoek naar beveiligingsmedewerkers. Eerder deze maand sprak Koolmees zich al uit over de toegenomen agressie tegen NS-personeel. "Onacceptabel", noemde hij het, waarbij hij de oproep deed om de bevoegdheden van beveiligers verder uit te breiden. Toch ziet Koolmees in het tekort aan beveiligers geen oorzaak voor de toegenomen agressie. "Die aanleiding is echt een andere. Mensen lijken tegenwoordig ook een steeds korter lontje te hebben."

Personeel dat al in dienst is van de NS, klaagde de afgelopen tijd over een hoge werkdruk. Met meer personeel wordt die werkdruk verlicht. Maar Koolmees merkt ook dat de veranderende dienstregeling mogelijkheden biedt. "Mensen zijn heel anders gaan reizen dan voorheen." Zo merkt hij dat het op dinsdag en donderdag erg druk is, op maandagen, woensdagen en vrijdagen wat minder. "Dat biedt ruimte in de planning om vast personeel verlof op te laten nemen, en kunnen we buffers in de roosters opnemen", legt Koolmees uit.

Bredere inzet kantoorpersoneel

Om de werkdruk verder te verlichten, wordt vanaf 1 april ook kantoorpersoneel ingezet in treinen. Dat project is er gekomen in overleg met de vakbonden, en zal in eerste instantie een jaar duren. Koolmees: "Die mensen leiden we nu op, en de eerste ervaringen worden al opgedaan. Ook die tijdelijke maatregel kan zorgen voor stabiliteit en rust voor het personeel."

12 mei '25 (14:28)

Goede prestaties: NS besteedt beloning aan sociale veiligheid

NS ontvangt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een beloning van een half miljoen euro voor goede prestaties. Deze beloning zal NS besteden aan het verbeteren van de sociale veiligheid in treinen en op stations. NS ontvangt het bedrag vanwege de behaalde prestaties in 2024. Dat meldt NS.

12 mei '25 (11:59)

NS besteedt beloning goede prestaties aan sociale veiligheid in treinen en op stations

De beloning voor goede prestaties van een half miljoen euro die NS van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvangt, zal het besteden aan het verbeteren van de sociale veiligheid in treinen en op stations. NS ontvangt het bedrag vanwege de behaalde prestaties in 2024. Dat meldt de NS.

12 mei '25 ( 9:40)

Plannen voor nieuwe treinstations in nieuwbouwwijken Randstad

Vier nieuwe treinstations en extra sporen moeten er komen op het traject Delft – Schiedam. Alleen dan kan het aantal intercity’s en sprinters per uur opgeschroefd worden. Op dit moment onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hoe de stations stap voor stap open kunnen gaan. Dat meldt Omroep West.

08 mei '25 (15:33)

Vakbond dreigt met stakingen bij NS na klappen cao-overleg

FNV dreigt met stakingen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). De onderhandelingen over een nieuwe cao voor werknemers van NS zijn geklapt, meldt de vakbond. Na negen onderhandelingsrondes zijn het spoorbedrijf en de bond het niet eens geworden, waardoor FNV het nu "waarschijnlijk" acht dat er stakingen volgen.

08 mei '25 ( 8:34)

Onlinebijeenkomst over parkeerplaats nieuwe treinen MerwedeLingelijn

Dinsdag 3 juni 2025 praat spoorwegbeheerder ProRail belangstellenden bij over de mogelijke locaties voor het parkeren en schoonmaken van nieuwe treinen op de MerwedeLingelijn, het spoor tussen Dordrecht en Geldermalsen. Dat meldt ProRail.

07 mei '25 (23:12)

Treinverkeer Utrecht-Den Bosch rijdt weer normaal na seinstoring

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Bosch rijdt vanaf 21.00 uur weer volgens dienstregeling, melden ProRail en de NS. Op het traject was sinds woensdagmiddag omstreeks 14.30 uur geen treinverkeer mogelijk door een seinstoring tussen de stations Houten-Castellum en Geldermalsen.

07 mei '25 (10:42)

Vrouw uit Heiloo overleden na aanrijding met trein bij spoorwegovergang

Een 60-jarige vrouw uit Heiloo is dinsdagavond 6 mei overleden na een aanrijding met een trein. De trein sleurde de vrouw mee en dat overleefde ze niet. Volgens de politie gaat het om een noodlottig ongeval. Dat meldt NH Nieuws.

05 mei '25 (14:03)

Treinverkeer in de Randstad kampte maandagochtend met problemen

Op meerdere trajecten in de Randstad reden maandagochtend geen of minder treinen. Aan het begin van de middag waren de meeste problemen grotendeels opgelost.

02 mei '25 (13:16)

Amsterdam CS deels dicht geweest na steekpartij: verdachte gepakt

Het Centraal Station in Amsterdam is vrijdagochtend vroeg deels afgesloten geweest na een steekincident.

02 mei '25 ( 9:49)

Zestien dagen werk aan het spoor tussen Zwolle en Nijverdal

Van zaterdag 10 mei tot maandagochtend 26 mei 2025 wordt tussen Zwolle en Nijverdal 24 uur per dag gewerkt aan het spoor. De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer. Dat meldt ProRail.