Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Vertrouwen dat NS voldoende personeel kan werven'

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
'Vertrouwen dat NS voldoende personeel kan werven'
Wouter Koolmees, president-directeur van de NS, heeft er vertrouwen in dat zijn spoorbedrijf dit jaar in staat is voldoende personeel te werven. Wel neemt hij een slag om de arm: de vergrijzing blijft boven de markt hangen, waardoor de NS rekening houdt met uitstroom. Bij de NS staan nog iets minder dan 2000 vacatures open.

"Het afgelopen jaar hebben we gezien dat er veel interesse is in werken voor de NS. We hebben meer dan 50.000 sollicitanten ontvangen, daarvan zijn ongeveer 5000 mensen aan het werk gegaan", legt Koolmees uit. De focus lag daarbij met name op het aannemen van hoofdconducteurs en machinisten. "Die kunnen niet per direct aan de slag. Zo duurt de opleiding tot machinist 11 maanden en tot hoofdconducteur 15 tot 18 weken", aldus Koolmees.

Als gevolg van het personeelstekort probeerde de NS het afgelopen jaar dagelijks bij te sturen. Om dat te doen moest het spoorbedrijf ook ritten schrappen. Ook werden treinen ingekort, maar dat leidde tot grote drukte in de spits op sommige trajecten. Ook lukte het op een zeker moment niet meer om treinen en personeel op de juiste plaatsen in te plannen. Tegelijkertijd kwam de druk op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten te liggen. Voor hen werd de druk "onacceptabel hoog", stelt Koolmees.

Tekort aan beveiligingsmedewerkers

Naast een tekort aan machinisten en conducteurs, is het spoorbedrijf ook op zoek naar beveiligingsmedewerkers. Eerder deze maand sprak Koolmees zich al uit over de toegenomen agressie tegen NS-personeel. "Onacceptabel", noemde hij het, waarbij hij de oproep deed om de bevoegdheden van beveiligers verder uit te breiden. Toch ziet Koolmees in het tekort aan beveiligers geen oorzaak voor de toegenomen agressie. "Die aanleiding is echt een andere. Mensen lijken tegenwoordig ook een steeds korter lontje te hebben."

Personeel dat al in dienst is van de NS, klaagde de afgelopen tijd over een hoge werkdruk. Met meer personeel wordt die werkdruk verlicht. Maar Koolmees merkt ook dat de veranderende dienstregeling mogelijkheden biedt. "Mensen zijn heel anders gaan reizen dan voorheen." Zo merkt hij dat het op dinsdag en donderdag erg druk is, op maandagen, woensdagen en vrijdagen wat minder. "Dat biedt ruimte in de planning om vast personeel verlof op te laten nemen, en kunnen we buffers in de roosters opnemen", legt Koolmees uit.

Bredere inzet kantoorpersoneel

Om de werkdruk verder te verlichten, wordt vanaf 1 april ook kantoorpersoneel ingezet in treinen. Dat project is er gekomen in overleg met de vakbonden, en zal in eerste instantie een jaar duren. Koolmees: "Die mensen leiden we nu op, en de eerste ervaringen worden al opgedaan. Ook die tijdelijke maatregel kan zorgen voor stabiliteit en rust voor het personeel."

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.