Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS-topman noemt agressie tegen personeel onacceptabel

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
NS-topman noemt agressie tegen personeel onacceptabel
Personeel van de Nederlandse Spoorwegen kreeg het afgelopen jaar vaker te maken met agressie. Het vervoerbedrijf meldt 965 incidenten op stations, in winkels en in treinen, vooral nadat mensen werden gewezen op de huisregels of bij het controleren van het vervoerbewijs. Daarbij werden medewerkers bedreigd (349), bespuugd (181) en kregen ze te maken met lichamelijk geweld (256). In 2021 ging het om 744 incidenten. Onacceptabel, vindt president-directeur Wouter Koolmees de toename. "Ik roep dan ook iedereen op: laat mijn collega's met rust."

Koolmees wil dat NS-veiligheidsmedewerkers de identiteit kunnen controleren van geweldplegers en personen die voor overlast in het openbaar vervoer zorgen. Diefstal, mondelinge en fysieke agressie en ook toegenomen wapenbezit. NS-personeel heeft ermee te maken, maar kan en mag er niet op handhaven. Dat is werk van de politie. Koolmees roept de overheid op om NS-veiligheidsmedewerkers snel toegang te geven tot het rijbewijsregister, zodat zij de identiteit kunnen vaststellen van iemand die geen papieren bij zich heeft. Nu moet de politie nog worden gebeld om dat te doen.

Identiteit achterhalen

Ook denkt Koolmees het werk van de politie te kunnen verlichten als NS-veiligheidsmedewerkers de identiteit mogen achterhalen van mensen die zonder paspoort in Nederland verblijven en problemen veroorzaken in stations en treinen. "Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe minder snel een situatie uit de hand kan lopen", meent hij.

Verwerpelijk

De pas aangetreden topman "is zich rot geschrokken" van verhalen die hij hoorde van onder anderen machinisten, schoonmakers en conducteurs. "Mijn collega’s zetten zich in voor een prettige reis voor de ruim 1 miljoen reizigers die dagelijks met de trein gaan. Dat de verharding in de maatschappij steeds vaker leidt tot agressie naar mijn collega's, maar ook naar politie en andere hulpverleners, vind ik verwerpelijk." Volgens NS-cijfers liepen afgelopen jaar 220 medewerkers letsel op door agressie. In de meeste gevallen (198) ging het om een medewerker veiligheid en service die een verwonding opliepen bij de aanhouding van iemand.

Camerabeelden

NS trof al diverse maatregelen om overlast en incidenten tegen te gaan. Zo worden sinds juli 2022 camerabeelden in treinen op trajecten waar regelmatig problemen zijn live uitgekeken, kunnen mensen in de NS-meldkamer een collega op afstand bijstaan en helpt een app om sneller boetes uit te schrijven. Ook zijn bijvoorbeeld op de stations Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal en Weert beveiligers met honden ingezet en zijn er op station Maarheeze ingangscontroles.

Door: ANP

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.