Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Niet 50 maar 75 procent van de dienstregeling rijdt niet, stelt FNV

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Niet 50 maar 75 procent van de dienstregeling rijdt niet, stelt FNV
Vakbond FNV is het niet eens met de schatting van vertegenwoordiger van de vervoersbedrijven VWOV dat de helft van de streekbussen rijdt op dag twee van de staking in het regionale openbaar vervoer. Volgens FNV ligt 75 procent van de dienstregeling stil.

"De berichtgeving op de stations klopt niet", zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. "De bedrijven sturen reizigers op pad met het idee dat ze gewoon kunnen reizen, maar dat is gewoon niet waar."

Hij berekent dat er dagelijks 6000 mensen werkzaam zijn in het regionale openbaar vervoer. Volgens Van der Gaag hebben FNV en CNV samen 4500 mensen geregistreerd als staker. "Daarmee kom je dus op 75 procent. Voorzitter van de VWOV Fred Kagie laat weten dat zijn organisatie geen belang heeft om verkeerde cijfers naar buiten te brengen. "Ik weet wat er staakt en ik weet wat er rijdt. "

Werkdruk

Sinds maandag hebben duizenden buschauffeurs, treinconducteurs en machinisten in het streekvervoer het werk neergelegd. Het gaat om personeel van vervoerders als Arriva, Qbuzz en Keolis. Ze voeren actie voor een hoger loon.

Ook willen ze dat er maatregelen worden genomen om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen. "Iedereen gaat gebukt onder de hoge werkdruk", meent Van der Gaag. "Het is alleen maar jagen en futloos na een werkdag thuiszitten."

Druk zetten

Maandag verviel het cao-bod van werkgevers in het streekvervoer, waarmee de onderhandelingen opnieuw moeten beginnen. Volgens Arriva hadden vakbonden tot maandagmiddag 17.00 uur om te reageren, maar is dat niet gebeurd. Het betrof een bod voor de cao multimodaal. Een eerder bod voor de grotere cao in het streekvervoer was al vervallen.

Achter de schermen houden de bonden contact met de werkgevers, volgens Van der Gaag. "Het zit op inhoud goed vast, daar balen we van. Maar we zitten klem en we moeten druk blijven zetten," Volgens de vakbondsbestuurder voor het streekvervoer willen de vakbonden een bemiddelaar maar willen de werkgevers daar niet aan.

Kagie vindt dat een bemiddelaar of een gespreksleider wel degelijk iets kan bijdragen maar dat er ook "iets van te voren moet gebeuren". Hij doelt er daarmee op dat de VWOV niet aan tafel wil met de bonden op hun voorwaarden.

Door: ANP

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.