Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS gaat kantoren en gebouwen verder verduurzamen

Door Richard Heeres
schedule 2 min
location_on [xx]km
NS gaat kantoren en gebouwen verder verduurzamen

NS bezit meer dan dertig kantoren en 137 gebouwen. Deze wil de spoorwegmaatschappij zo duurzaam mogelijk maken. Sinds 1 januari 2023 hebben alle verhuurde kantoren van NS minimaal energielabel C. Daarmee voldoet NS aan de wettelijke verplichting voor kantoren die geldt per 1 januari 2023. Dat meldt NS.

Bij de bouwkundige en installatietechnische aanpassingen die de afgelopen jaren gedaan moesten worden, was de ambitie om direct de sprong naar energielabel A te maken, mits dit technisch en economisch haalbaar was. Toen in 2020 werd begonnen met het verduurzamen van de kantorenportefeuille, had 44 procent van de kantoren in het bezit van NS minimaal energielabel C, oplopend naar energielabel A.

Paris proof

De komende jaren gaat NS vervolgstappen zetten om kantoren en gebouwen nog verder te verduurzamen. Hiermee neemt NS een eerste belangrijke stap richting ‘Paris proof’-vastgoed, dat de ambitie voor 2050 zal zijn.

Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres

19 maart '24 ( 9:28)

Minder Intercity's Amsterdam - Eindhoven tot 21:00 vandaag

Tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven Centraal rijden dinsdag minder Intercity's als gevolg van een defect spoor, meldt de NS. De vervoerder verwacht dat de situatie duurt tot 21.00 uur.

19 maart '24 ( 7:10)

Rover-Limburg pleit voor maatregelen tegen vertragingen in Heerlen

De afdeling Limburg van reizigersvereniging Rover pleit voor een kleine aanpassing aan een perron op station Heerlen. Die aanpassing zou ervoor moeten zorgen dat treinen meer ruimte hebben om langs het perron te halteren en zou het toenemende aantal vertragingen rond Heerlen kunnen beperken. Dat meldt Rover.

18 maart '24 (15:20)

Rotterdam begint proef met inleversysteem statiegeldbekers

Mensen kunnen vanaf maandag statiegeld terugkrijgen als zij in Rotterdam of op Rotterdam Centraal een speciale statiegeldbeker kopen en inleveren, meldt NS. Het spoorbedrijf, de gemeente Rotterdam en veertien ondernemers in de stad hopen dat deze proef zorgt voor minder wegwerpbekers en afval.

18 maart '24 ( 9:53)

Tot 11:45 geen treinen tussen Gouda Goverwelle en Breukelen

Naar verwachting rijdt er tot en met 11:45 maandagochtend geen treinen tussen Gouda Goverwelle en Breukelen. Dat meldt treinposities.nl. Dit heeft te maken met een wisselstoring.

18 maart '24 ( 9:34)

MerwedeLingenlijn krijgt vanaf 2027 nieuwe treinen

De MerwedeLingenlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen krijgt vanaf 2027 nieuwe treinen. Dat meldt treinenweb.nl. Het type trein is hetzelfde als de SNG (zie foto) van NS, de CAF Civity.

15 maart '24 (10:52)

Kabinet streng toegesproken door Europese Commissie: gunning NS was niet eerlijk

De onderhandse gunning van het hoofdrailnet (HRN) aan NS is onrechtvaardig. Dat oordeelt de Europese Commissie. Door tot en met 2033 het HRN aan NS te gunnen heeft het kabinet de Europese regels genegeerd.

15 maart '24 ( 7:36)

Kunst en cultuur op station Almere Centrum

De komende drie maanden inspireren verschillende kunstvormen en subculturen reizigers op station Almere Centrum. In de pop-up Spoor 5 kunnen zij onder andere genieten van streetart en streetwear. Dat meldt NS.

14 maart '24 (15:21)

Werkzaamheden: eind maart geen treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Van woensdag 27 maart tot en met maandag 1 april rijden er geen treinen tussen Zwolle en Amersfoort. Dit heeft te maken met werkzaamheden, meldt de NS op hun website. Er rijden die dagen ook geen sprinters tussen Zwolle en Nunspeet.

14 maart '24 (12:39)

ProRail doet onderzoek naar derde perron Amsterdam Zuid

ProRail gaat onderzoek doen naar een mogelijk derde perron op station Amsterdam Zuid. Dat laat de railbeheerder weten in een persbericht. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft die opdracht gegeven aan ProRail.

13 maart '24 (14:00)

Europese Commissie standvastig: Nederland mag niet zomaar langer door met NS

De Europese Commissie legt zich niet neer bij de gunning van het belangrijkste binnenlandse treinverkeer voor de komende jaren aan de NS. Nederland moet opnieuw tekst en uitleg geven. De zaak kan eindigen bij de Europese rechter, die boetes en dwangsommen kan opleggen.