Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenspoor Rotterdam kampt nog steeds met veiligheidsproblemen

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
Havenspoor Rotterdam kampt nog steeds met veiligheidsproblemen
De al jaren durende veiligheidsproblemen met de blusvoorzieningen op emplacementen voor treinstellen met gevaarlijke stoffen in de Rotterdamse haven zijn nog niet opgelost. Spoorbeheerder ProRail heeft de gemeente laten weten dat het werk niet op de afgesproken datum van 1 januari 2023, maar pas op uiterlijk 23 april 2023 helemaal klaar zal zijn. Mocht die nieuwe datum niet gehaald worden, dan dreigt Rotterdam met een dwangsom.

Er zijn de afgelopen tijd vele kilometers aan calamiteitenwegen aangelegd op de emplacementen Waalhaven-Zuid, Pernis, Botlek, Europoort en Maasvlakte in de Rotterdamse haven. Daarbij zijn ook blusleidingen en honderden brandkranen geïnstalleerd, waarmee het bestaande verouderde bluswatersysteem is vervangen.

Bij het testen is echter een probleem naar boven gekomen. Er bleek veel vuil terecht te zijn gekomen in de leidingen, die nu met krachtige waterstralen doorgespoeld dienen te worden. Dat vereist meer watercapaciteit dan er voorhanden is, waardoor niet op alle plekken tegelijk gespoeld kan worden. Zodoende is vertraging opgetreden, schrijft verantwoordelijk wethouder Chantal Zeegers aan de Rotterdamse raad.

Dwangsom

Volgens ProRail is het werk klaar, met uitzondering van het emplacement Pernis. Tijdelijke veiligheidsmaatregelen, zoals een blustrein, zorgen ervoor dat er behalve op Pernis toch gerangeerd kan worden.

Rotterdam ligt al enige jaren in de clinch met ProRail. Het rangeren van treinen met gevaarlijke stoffen op het emplacement in het havengebied lag sinds september 2019 geregeld stil. De blusvoorzieningen bleken niet te voldoen, waardoor er geen veilige inzet van de hulpdiensten kan worden gegarandeerd. Samen met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft de gemeente de afgelopen jaren meermaals gedreigd met het opleggen van een dwangsom vanwege veiligheidsovertredingen. In 2020 gaf Rotterdam uitstel aan ProRail tot 1 januari 2023 om te voldoen aan de veiligheidseisen. ProRail beloofde die afspraken te zullen nakomen.

Door: ANP

27 maart '25 (10:52)

Bussen in plaats van treinen vanwege werkzaamheden bij station Groningen

Van 10 mei 2025 tot en met 12 juli 2025 vinden grootschalige werkzaamheden aan het spoor in Groningen plaats. Gedurende deze periode rijden er in verschillende fases geen treinen van, naar en via station Groningen. NS en Arriva zetten vervangend busvervoer in. Het advies aan reizigers is om kort voor vertrek de NS of Arriva Reisplanner te checken voor actuele reisinformatie en rekening te houden met extra reistijd. Dat meldt de NS.

25 maart '25 ( 8:28)

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS. Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo'n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

24 maart '25 (14:13)

Slechtste station van Noord-Holland ziet er nu prachtig uit

Station Den Helder Zuid kreeg al jarenlang een slechte beoordeling van treinreizigers. Het station stond zelfs onderaan de ranglijst. ProRail besloot daarom om het station op te knappen. Tijdens de renovatie aan het gehele spoor in Noord- Holland Noord werd het station opgeknapt. Dat meldt NH Nieuws.

21 maart '25 ( 9:39)

Witte Wieven allereerste trein met nieuwe naam op traject ZHO

Treinen op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) krijgen in 2025 een naam. Het gaat om een naam die voor mensen in de regio betekenis heeft. Woensdag 19 maart 2025 reed de eerste trein met een nieuwe naam: Witte Wieven. Dat meldt Arriva.

20 maart '25 (12:12)

Rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim

Vrijdag 14 maart 2025 heeft de Nederlands-Duitse stuurgroep een gezamenlijk besluit genomen over de start van de realisatiefase van een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de infrastructuur op korte termijn beginnen. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen. Daarover bericht de provincie Drenthe.

20 maart '25 (11:45)

OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen nu ook een elektrisch slot

Ook de OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen op 24 en 25 maart het nieuwe OV-fietsslot. Dit betekent dat reizigers op 24 maart geen OV-fietsen kunnen huren in de stalling bij het Stationsplein en op 25 maart geen OV-fietsen beschikbaar zijn in de stallingen Jaarbeursplein en Knoop. Dat meldt de NS.

20 maart '25 (10:51)

Amsterdam Centraal gaat volgende bouwfase in

ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarmee zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase start op 29 maart en duurt tot en met 23 april. De grootste impact voor reizigers zit in de eerste drie dagen. Op 29 maart kunnen er helemaal geen treinen rijden en 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk van en naar Amsterdam Centraal. NS past daarom de gehele periode de dienstregeling aan en zorgt voor omreisroutes en vervangend vervoer. Er zijn extra NS-collega’s aan het werk om reizigers op weg te helpen. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege de drukte. Dat meldt de NS.

18 maart '25 (17:15)

HTM: storing in Den Haag treft veel tramlijnen

De stroomstoring in Den Haag treft een groot aantal tramlijnen. Dat laat een woordvoerster van vervoersmaatschappij HTM weten. Volgens haar is de storing in de omgeving van Scheveningen en het centrum en kunnen trams daar niet rijden.

17 maart '25 ( 8:37)

ProRail vervangt liften op station Woerden

Vanaf woensdag 2 april 2025 gaat ProRail alle vier liften op station Woerden vervangen, omdat de levensduur van de huidige liften bijna voorbij is. Nadat de werkzaamheden medio oktober gereed zijn, kunnen de nieuwe liften decennia lang mee. Dat meldt ProRail.

14 maart '25 (13:27)

Ook advertenties op informatieschermen NS-treinen

Met ingang van maandag 17 maart 2025 toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Al langer is het mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkst en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie. Dat meldt NS.