Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Havenspoor Rotterdam kampt nog steeds met veiligheidsproblemen

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
Havenspoor Rotterdam kampt nog steeds met veiligheidsproblemen
De al jaren durende veiligheidsproblemen met de blusvoorzieningen op emplacementen voor treinstellen met gevaarlijke stoffen in de Rotterdamse haven zijn nog niet opgelost. Spoorbeheerder ProRail heeft de gemeente laten weten dat het werk niet op de afgesproken datum van 1 januari 2023, maar pas op uiterlijk 23 april 2023 helemaal klaar zal zijn. Mocht die nieuwe datum niet gehaald worden, dan dreigt Rotterdam met een dwangsom.

Er zijn de afgelopen tijd vele kilometers aan calamiteitenwegen aangelegd op de emplacementen Waalhaven-Zuid, Pernis, Botlek, Europoort en Maasvlakte in de Rotterdamse haven. Daarbij zijn ook blusleidingen en honderden brandkranen geïnstalleerd, waarmee het bestaande verouderde bluswatersysteem is vervangen.

Bij het testen is echter een probleem naar boven gekomen. Er bleek veel vuil terecht te zijn gekomen in de leidingen, die nu met krachtige waterstralen doorgespoeld dienen te worden. Dat vereist meer watercapaciteit dan er voorhanden is, waardoor niet op alle plekken tegelijk gespoeld kan worden. Zodoende is vertraging opgetreden, schrijft verantwoordelijk wethouder Chantal Zeegers aan de Rotterdamse raad.

Dwangsom

Volgens ProRail is het werk klaar, met uitzondering van het emplacement Pernis. Tijdelijke veiligheidsmaatregelen, zoals een blustrein, zorgen ervoor dat er behalve op Pernis toch gerangeerd kan worden.

Rotterdam ligt al enige jaren in de clinch met ProRail. Het rangeren van treinen met gevaarlijke stoffen op het emplacement in het havengebied lag sinds september 2019 geregeld stil. De blusvoorzieningen bleken niet te voldoen, waardoor er geen veilige inzet van de hulpdiensten kan worden gegarandeerd. Samen met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft de gemeente de afgelopen jaren meermaals gedreigd met het opleggen van een dwangsom vanwege veiligheidsovertredingen. In 2020 gaf Rotterdam uitstel aan ProRail tot 1 januari 2023 om te voldoen aan de veiligheidseisen. ProRail beloofde die afspraken te zullen nakomen.

Door: ANP

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.