Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail, Arriva en provincies testen met elektrische trein op batterijen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Spoorbeheerder ProRail, vervoerder Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland gaan op trajecten tussen Leeuwarden en Groningen testen uitvoeren met een elektrische trein die op batterijen rijdt en daarmee ook deels zonder bovenleiding kan rijden. Het is de eerste keer dat er zo'n test wordt gedaan, zeggen de organisaties in een gezamenlijke aankondiging van de plannen.

De testen, die gepland staan voor dit najaar, worden uitgevoerd op drie trajecten die nog niet geschikt zijn voor elektrische treinen. Het gaat om Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Daar wordt nu nog met dieseltreinen gereden, maar gaat een Arriva-trein deels elektrisch rijden. Deze trein rijdt nu al op plantaardige olie en kan zowel met als zonder bovenleiding rijden.

Pantograaf

De trein van Arriva die wordt aangepast heeft al een pantograaf. Dat is het beweegbare deel van de elektrische installatie op de bovenkant van de trein dat zorgt voor de stroomvoorziening. Ook heeft de trein al batterijen, om energie op te slaan die vrijkomt bij het remmen. Met die energie kan de trein straks rijden. De batterijen kunnen ook met de dieselmotor en via de bovenleiding worden opgeladen.

In Nederland zijn zogeheten batterijtreinen nog niet toegestaan. Ook zijn er nog geen batterijtreinen beschikbaar. Later wordt misschien ook getest op het traject Zevenaar-Doetinchem.

Ontwikkeling batterijtreinen

Tijdens de ritten wordt de snelheid waarmee de batterij op- en ontlaadt gemeten. Ook wordt er gekeken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij of dieselmotor gaat en hoeveel stroom er wordt gebruikt. Deze resultaten worden onder meer gebruikt voor de verdere ontwikkeling van batterijtreinen en elektrisch treinvervoer in het oosten van Nederland.

Door: ANP

15 juli '25 (10:07)

Station Groningen weer open maar niet iedereen is enthousiast

Zestig dagen lang onderging Station Groningen een transformatie. Niet alleen moest er een nieuw spoor worden gelegd, ook is het station veranderd in een zogenoemd doorreisstation – inclusief ondergrondse reizigerspassage. Nu is het station eindelijk weer geopend, maar niet iedereen is even enthousiast. Er zijn zelfs al enkele klachten binnengekomen. Dit meldt NOS.

14 juli '25 (14:56)

Toch geen akkoord tussen NS en vakbond, spoorstakingen niet uitgesloten

Tussen de NS en de vakbonden is er toch geen deal gesloten. Het eindbod voor de cao van NS is afgewezen door leden van vakbond VVMC. Of er nu nieuwe stakingen komen, is nog niet duidelijk. NS-personeel legde de afgelopen tijd meerdere keren hun werk neer. Dit had grote gevolgen voor de dienstregeling in Nederland. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (14:06)

Trams naar Mall of the Netherlands gaan vanwege de drukte vaker rijden

De trams rondom Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam gaan in 2026 vaker rijden. Dit gaat vooral om tramlijnen 2 en 6. Dat meldt Omroep West.

14 juli '25 (11:52)

NS-stakingen ten einde, leden CNV accepteren eindbod voor nieuwe cao

Leden van CNV hebben ingestemd met het eindbod van de NS voor een nieuwe cao. Vakbond CNV heeft dit maandag 14 juli bekendgemaakt. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (10:47)

Oude NS-wagons mogelijk omgebouwd tot noodhospitaals Defensie

Defensie en de NS praten over een mogelijke verkoop van oude treinwagons, die omgebouwd kunnen worden tot noodhospitaals voor gewonde militairen. Dat heeft een woordvoerder van de NS bevestigd na berichtgeving door het AD.

14 juli '25 (10:45)

Geen treinen tussen Beilen en Groningen na ongeluk tussen auto en trein

Er rijden tot tenminste 16.15 uur geen treinen tussen Beilen en Groningen door een ongeluk op het spoor. Vlakbij Assen, tussen Loon en Taarlo, is maandagochtend 14 juli een trein op een auto gebotst. Dat meldt RTV Drenthe.

14 juli '25 ( 8:50)

Vernieuwd station Groningen geopend met ontbijt

Na 64 dagen en nachten hard werken kunnen reizigers weer gebruikmaken van het vernieuwde station Groningen. Twee van de vier te behalen mijlpalen voor de complete verbouwing zijn nu daadwerkelijk in gebruik: de reizigerspassage en de doorkoppeling van het station. Dit heuglijke feit werd zondag 13 juli 2025 gevierd met een ontbijt in de nieuwe reizigerspassage. Dat meldt ProRail.

11 juli '25 (13:03)

Eerste fase uitbreiding fietsenstalling Schiedam Centrum afgerond

De uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling bij station Schiedam Centrum ligt op schema. Vrijdag 11 juli 2025 wordt het eerste deel van de werkzaamheden voltooid. Dan is ongeveer de helft van de stalling opnieuw ingericht met dubbellaagse fietsenrekken. Deze eerste uitbreiding zorgt al voor ruim driehonderd extra plekken voor reizigers. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (15:56)

Enkele dagen geen treinen in en rond Groningen

Reizigers in en rond Groningen moeten van donderdag 10 juli tot zondag 13 juli 2025 rekening houden met meer reistijd door spoorwerkzaamheden. Op deze dagen rijden in de hele provincie geen treinen maar bussen. Treinen stoppen in Assen. Vanaf de Drentse hoofdstad rijden bussen naar Groningen. De werkzaamheden die ProRail uitvoert zijn onderdeel van de laatste fase van het grootschalige project dat al negen weken duurt. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (13:57)

Roze Maandag: ICNGay vervoert reizigers naar Tilburg

Maandag 21 juli 2025 rijdt de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de nieuwste trein van NS, voor het eerst als Roze Maandag Express van Rotterdam Centraal naar Tilburg. Speciaal daarvoor zal deze ICNG worden omgedoopt tot ‘ICNGay’. Dat meldt NS.