Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail, Arriva en provincies testen met elektrische trein op batterijen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Spoorbeheerder ProRail, vervoerder Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland gaan op trajecten tussen Leeuwarden en Groningen testen uitvoeren met een elektrische trein die op batterijen rijdt en daarmee ook deels zonder bovenleiding kan rijden. Het is de eerste keer dat er zo'n test wordt gedaan, zeggen de organisaties in een gezamenlijke aankondiging van de plannen.

De testen, die gepland staan voor dit najaar, worden uitgevoerd op drie trajecten die nog niet geschikt zijn voor elektrische treinen. Het gaat om Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Daar wordt nu nog met dieseltreinen gereden, maar gaat een Arriva-trein deels elektrisch rijden. Deze trein rijdt nu al op plantaardige olie en kan zowel met als zonder bovenleiding rijden.

Pantograaf

De trein van Arriva die wordt aangepast heeft al een pantograaf. Dat is het beweegbare deel van de elektrische installatie op de bovenkant van de trein dat zorgt voor de stroomvoorziening. Ook heeft de trein al batterijen, om energie op te slaan die vrijkomt bij het remmen. Met die energie kan de trein straks rijden. De batterijen kunnen ook met de dieselmotor en via de bovenleiding worden opgeladen.

In Nederland zijn zogeheten batterijtreinen nog niet toegestaan. Ook zijn er nog geen batterijtreinen beschikbaar. Later wordt misschien ook getest op het traject Zevenaar-Doetinchem.

Ontwikkeling batterijtreinen

Tijdens de ritten wordt de snelheid waarmee de batterij op- en ontlaadt gemeten. Ook wordt er gekeken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij of dieselmotor gaat en hoeveel stroom er wordt gebruikt. Deze resultaten worden onder meer gebruikt voor de verdere ontwikkeling van batterijtreinen en elektrisch treinvervoer in het oosten van Nederland.

Door: ANP

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.